Millainen on mielestäsi ruma talo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 815
19 181
113
Maakunnassa kun ajelee niin välillä miettii että mitähän tuonkin rakentajan päässä on vilahtanut. Meidänkään talo ei ole kummoinen, mutta toivottavasti voitais rakentaa joskus nätimpi.
Aloitan.
-Semmonen valkoinen talo, jonka tiilet on niinkuin valkosia A4-papereita laittaisi vieretysten.

- tummankeltainen laudoitus + ruskeat pielet. (Kuvassa oleva talo on liian vaaleankeltainen mut ei parempaa löytyny)
11302.jpg

- Semmonen missä yläikkunat on isommat kuin alaikkunat. Ja näitä omituisuuksia on täällä paljon.
-nurkkaikkunallinen talo. Kuka neropatti ne on keksinyt?

Viimeksi muokattu:
Meillä on rintamamiestalo jossa on kahdessa huoneessa nurkkaikkunat. Mun mielestä ne on kivat, tykkään todella paljon. Enkä ymmärrä mikä niissä olisi kamalaa tai hankalaa. Eli makuasia tämäkin.

Ei tuo sun laittama talo mitenkään erityisen ruma ole. Ihan perustalo. Mun mielestä ruma on sellainen ladon näköinen laatikko, moderni hökötys. Ei yhtään lämmin ja kodikas mun mielestä.

Mun mielestä rumia taloja on lähinnä ränsistymään jätetyt/päässeet talot. Myös maisemaan sopimaton talo voi olla ruma, en osaa tästä nyt antaa yht'äkkiä mitään loistavaa esimerkkiä, mutta tarkoitan tilannetta, jossa talo pistä liiaksi silmään. Esimerkiksi moderni talo alueella, jonka muut talot ovat keskenään samantyylisiä, mutta tuo yksi erottuu joukosta. Lisään vielä... mitoiltaan epäsuhtaiset talot, eli esimerkiksi leveä ja korkea talo, jonka syvyys on liian pieni.

• Tykkää
Reactions: ..... ja Echo
Tiedättekö, sellaiset ruotsissa olevat laatikkomalliset talot. Ne vaan on ihan kamalan näköisiä. Minusta näyttää, että varsinkin pohjois Ruotsissa arkkitehtuurista ei olla välitetty paskan vertaa ja on vaan lätkitty niitä laatikkotaloja eri värisinä sinne, tänne ja tuonne. Hyiii!
Suomessa on varsin kauniita taloja ympäriinsä :)

Tiedättekö, sellaiset ruotsissa olevat laatikkomalliset talot. Ne vaan on ihan kamalan näköisiä. Minusta näyttää, että varsinkin pohjois Ruotsissa arkkitehtuurista ei olla välitetty paskan vertaa ja on vaan lätkitty niitä laatikkotaloja eri värisinä sinne, tänne ja tuonne. Hyiii!
Suomessa on varsin kauniita taloja ympäriinsä :)
Laita kuva ruotsalaisesta laatikkotalosta. :)

Mun mielestä rumia taloja on lähinnä ränsistymään jätetyt/päässeet talot. Myös maisemaan sopimaton talo voi olla ruma, en osaa tästä nyt antaa yht'äkkiä mitään loistavaa esimerkkiä, mutta tarkoitan tilannetta, jossa talo pistä liiaksi silmään. Esimerkiksi moderni talo alueella, jonka muut talot ovat keskenään samantyylisiä, mutta tuo yksi erottuu joukosta. Lisään vielä... mitoiltaan epäsuhtaiset talot, eli esimerkiksi leveä ja korkea talo, jonka syvyys on liian pieni.
No mä just kävin uudessa, hienossa talossa joka oli rakennettu vanhalle, rähjäiselle asuntoalueelle. Kyllähän se pisti silmään...toisaalta, ehkä se rakentaja aloittaa uusien talojen buumin siellä?

IMG_4298.jpg

Sori jos on jonkun tutun talo, mutta....:cautious:
Elintasosiipi on runnottu ihan toisenlaiseen päärakennukseen.

No mä just kävin uudessa, hienossa talossa joka oli rakennettu vanhalle, rähjäiselle asuntoalueelle. Kyllähän se pisti silmään...toisaalta, ehkä se rakentaja aloittaa uusien talojen buumin siellä?
Jos se kuitenkin jotenkin istuu maisemaan, että on tyyliltään vähän edes sinne päin niin ok, mut sellainen modernivalkoinenrapattukivitalo jossain tollaisten keltaisten puutalojen joukossa, niin ei enää tiedä kumpi on rumempi... ja myöskään vanhalle tontille rakennetut lisätalot eivät yleensä sovi maisemaan. Siis mitä esim. Pks:lla harrastetaan paljon, että vanha isompi tontti pilkotaan ja rakenneetaan täyteen.

ruotsin mallia.jpg
Höh, löytyy vaan huonoja esimerkkejä, mutta siis nuo mittasuhteet on jotenkin oudot. Ikkunat vs. talon kokonainen ilme tekee sellaisen tosi rumannäköisen.

• Tykkää
Reactions: Echo
Niin mikä siinä kulmaikkunassa on huonoa? Itse tykkään niistä meidän talossa. Taloon on myöhemmin rakennettu ns.elintasosiipi, mutta se on ulkoisesti samaa sarjaa muun talon kanssa. Joka seinällä sama pinta.

Ruma talo on minusta tyypillinen suomalainen omakotitalo. Eniten inhoan suomalaisissa taloissa ikkunoita, jotka näyttävät aina liian pieniltä siihen nähden, mitä ne voisivat olla. Talot rakennetaan täällä umpioiksi, joista ei näe kunnolla ulkomaailmaan, esimerkiksi omaan puutarhaan.

Miksi ikkunoiden täytyy suomalaisissa taloissa alkaa aina navan korkeudelta ja miksi niitä on niin vähän? Miksi ikkunat on aina sijoiteltu samalla tavalla? Miksi kylpyhuoneen ikkunan on oltava postimerkin kokoinen?

Suomeen pitäisi saada enemmän sellaista rohkeasti modernia talosuunnittelua, jota näkee ulkomaisissa verkkojulkaisuissa, kuten nyt vaikka https://www.dezeen.com/architecture/residential-architecture/

Ruma talo on minusta tyypillinen suomalainen omakotitalo. Eniten inhoan suomalaisissa taloissa ikkunoita, jotka näyttävät aina liian pieniltä siihen nähden, mitä ne voisivat olla. Talot rakennetaan täällä umpioiksi, joista ei näe kunnolla ulkomaailmaan, esimerkiksi omaan puutarhaan.

Miksi ikkunoiden täytyy suomalaisissa taloissa alkaa aina navan korkeudelta ja miksi niitä on niin vähän? Miksi ikkunat on aina sijoiteltu samalla tavalla? Miksi kylpyhuoneen ikkunan on oltava postimerkin kokoinen?

Suomeen pitäisi saada enemmän sellaista rohkeasti modernia talosuunnittelua, jota näkee ulkomaisissa verkkojulkaisuissa, kuten nyt vaikka https://www.dezeen.com/architecture/residential-architecture/
Ei hyvää päivää... ehkä tuolla oli joku ihan kohtuu ok, mut osa oli just niin modernia kuin moderni talo voi ulkoapäin olla rumimmillaan...

Olisiko tuo lämmitykseen liittyvä juttu? Jos olisi jokaisessa huoneessa isot ikkunat, niin helpommin tulisi kylmä ja lämmityskustannukset nousisi? Ainakin aiemmin luulisi tämän olleen syynä. Nykyään ikkunat erilaisia.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Rumaa on jos...
- talossa ei ole kunnon kivijalkaa ja lattiapinta on pihanurmikon tasalla. Saa talon kuin talon näyttämään tallilta.
- tasakatto. Näyttää aina siltä, että katto on unohdettu rakentaa.
- olemattoman lyhyet räystäät. Näyttää siltä, että kattoa tehdessä on materiaalit loppuneet kesken ja sit on tehty hieman liian pieni katto.
- pelti- tai vinyyliverhous. Näyttää sardiinipurkilta tai legopalikalta.
- pikasahattu tikkupintainen lauta verhouslautana. Betonimuottilaudaksi tarkoitetun laudan käyttö muihin tarkoituksiin pitäisi kieltää lailla.
- jäljitelmämateriaalit. Kuten vaikkapa tiilikuvioitu pelti. Jos tahtoo tiilikaton niin laittaa tiilikaton. Jos tahtoo peltikaton niin laittaa peltikaton. Mutta miks peltikaton pitää yrittää näyttää tiileltä?
- kestopuu kaikissa muodoissaan muualla kuin korkeintaan laiturissa. Ei sitä käytetä veneenrakennuksessakaan joten miks sitä pitäis käyttää talonrakennuksessa?
- ja sit liian iso talo liian pienellä tontilla. Kartano tarttee satametrisen koivukujan näyttääkseen kartanolta. Postimerkin kokoisella tontilla semmoinen näyttää lähinnä suuruudenhulluudelta.

• Tykkää
Reactions: Zariza
Mä taidan olla hieman nirso mutta mun mielestä kauniita taloja ovat vain ennen 1920-lukua rakennetut.

Hirttä ja kiveä. Rosoista tiiltä.

Persoonattomista, edustuskodeista en tykkää.

Mä taidan olla hieman nirso mutta mun mielestä kauniita taloja ovat vain ennen 1920-lukua rakennetut.

Hirttä ja kiveä. Rosoista tiiltä.

Persoonattomista, edustuskodeista en tykkää.

Tossa kuva mun lapsuusnurkiltani puu- Käpylästä.
Jos kattoo yksittäistä taloa niin ei siinä ole oikeestaan mitään ihmeellistä. Työläisten halvoiksi asunnoiksihan noi silloin 20- luvulla rakennettiin.
Mutta alueesta tuli vallan viehättävä vaikka olikin oman aikansa halparakentamista.

P5080085.sized.jpg

• Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä