Tuli taloon ensimmäiseksi koiraksi, meillä kotona mies, minä, kissa ja miehen lapsi joka toinen viikonloppu. Kasvattaja antoi ensikoiraksi, koska itselläni on kokemuksia hevosten kanssa touhuilusta ja koulutuksesta ratsuksi. Sekä maatalouspuolelta maatalouslomittajan hommista kokemusta isojen eläinten (sonnit, lehmät ja siat) hoitamisesta. Koirat tietenki oma rotunsa, mutta tiettyä ja samanlaista jämäkkyytä vaati pitää 500 kg hevonen narun päässä, kuin 35-40kg koira.
Me saimme nartun, joka oli pentutestissä kaikista ihmisrakkain. Rakasti oikopäätä tuntematonta testaajaakin =). Nyt se vahtii meidän omaa hehtaarin pihaa maalla, mutta ensimmäiset 2 vuotta asuttin rivitalossa, ja sielläkin sujui mukavasti. Koira tosiaan haukkuu ja murisee jos joku on tulossa ja vuoronperään katsoo ovelta meitä tärkeän näköisenä, että täällä on joku. Käsken koiran taakseni istumaan kun avaan oven niin siellä se istuu valppaana ja päästelee tukahdutettuja poskipuhahduksia

Sitten kun ovi aukee ja toivotan vieraan sisään, koirankin alkaa häntä heilua ja vapautuskäskystä menee uteliaasti nuuskimaan vieraan. Haistelusession jälkeen yleensä alkaa makailla.
Muutenkin koira on sisätiloissa, rauhallinen ja lepäilee. Sitten kun kysyy, että mennäänkö ulos/haluatko ruokaa niin puolessa sekunnissa se on ylhäällä ja täynnä tarmoa. Ulkona virtaa riittää, ja samantien kun tullaan sisälle astuu makailuvaihe käyntiin.
Meillä kävi tuuri, saatiin ihmisläheinen hoffi. Koulutus oli hankalaa, koiralla on omaa tahtoa paljon, mutta kuitenkin suuri sydän ja meidän on ainakin aika mielyttämisenhaluinen. Metsässä se on aina irti eikä juokse 20 metriä kauemmaksi ja koko ajan on näkömatkanpäässä. Seuraa myös minua koko ajan, että tulenko perästä. Ei pelota lenkkeillä pimeällä sen kanssa missään, aina on turvallinen olo, metsässä ja kaupungissa.
En silti suosittele ensikoiraksi. Paitsi jos omistaja on määrätietoinen, oikeudenmukainen ja voimakastahtoinen.
Niin, painan itse 45kg ja koira on nyt yli 30kg. Ei ole ollut ongelmia pitää hihnan päässä, kun osaa lukea eleitä ja ennakoida koska meinaa ampaista, esim. tuulessa pyörivän lehden perään

Pitää varautua tai estää ennenkuin tapahtuukaan. Sama homma niiden hevosten kanssa.