Millainen käytäntö muualla?

Olen seitsemännellä viikolla raskaana ja eilen alkoi verinen vuoto ja mahakivut. Aivan niinkuin ois menkat alkanu... Soitin tänään neuvolaan ja sieltä sanottiin, että eipä siinä mitään. Todennäköisesti on keskenmeno tapahtunut ja nyt sitten vain pitää odotella ja antaa vuotaa. Jos vuoto pitkittyy niin sitten käynti äitipolilla tarkastamassa tilanne!? Eikä muuta, kiitos ja näkemiin.

Mun mielestä on vähän outoa. Odotin kyllä, että olisin heti saanut ajan polille tilanteen tarkastamiseen. Kaiken lisäksi terkkari ( ei ollu mun oma, vaan toisen alueen) Oli sitä mieltä, että voisin aivan hyvin mennä iltavuoroon töihin???!!! Onneksi sain sovittua ajan omalle terveydenhoitajalle joka on tuttu edellisestä raskaudesta. En todellakaan aio enkä halua lähtä töihin!

Mutta miten muilla, ootteko saanu sairaslomaa ja onko teitä tutkittu heti?!
Olis mielenkiintoista kuulla. Itse asun pohjoisessa, L-PKS olis mun sairaala.
 
Epäilin keskenmenoa, neuvolasta sanottiin että Ei voi mitään, menee itsekseen ohi, ei muuta kuin uutta yritystä YM. Kävin kuitenkin äitipolilla varmistamassa tilanteen. Toinen keskenmeno samaan tapaan... Seuraavassakaan raskaudessa ei keskenmenoja mitenkään huomioitu, taitaa olla liiankin yleistä :/
 
Minulla oli myös vuotoja siinä rv 6-7 ja soittelin siitä useammankin kerran neuvolaan.Siellä vaan kehotettiin odottelemaan, että voi olla keskenmeno - jos on kovat kivut tms, niin päivystykseen, kiitos hei. Eli vähän samanlainen kokemus minullakin. Minähän sitten marssin päivystykseen kun epävarmuus oli niin suuri (silloin oli vuoto jo loppunut ja kivutkin). Se olikin sitten pitkällinen reissu, sain odotella lääkäriä 4 tuntia ja sitten sain odotella verikokeiden tuloksia 2 tuntia ja sitten pääsin odottelemaan gynepolin puolelle... ja sitten yhtäkkiä epäilivät kohdunulkoista ja psitivät tippaan jne. Eli olin sillä reissulla iltaan saakka, mutta elämää löytyi ja oikeasta paikasta kohdun sisältä. myöhemmin sitten kyllä kävi huonosti sen raskauden kanssa :'( , mutta se ei liittynyt noihin vuotoihin mitenkään, sillä ne johtuivat kohdunsuun herkästä limakalvosta.

Toivottavasti sinun tilanteesi selviää parhain päin Nusu :hug: Ei tosiaan tuollaisessa tilanteessa kiinnosta töihin lähteä :eek: Voimia sulle!
 
Hei
Meillä myös täällä LKS:n alueella hoitokäytännöt vaihtelee. Itse menin ensimmäisen spontaanin keskenmenon (tuhru vuotoa useampi päivä) tk:n päivystykseen, josta sain lähetteen gynen polille, jossa km varsinaisesti todettiin. Sairaslomaa ei myönnetty.

Toinen km paljastui ekassa ultrassa tk:ssa, kun mitään elävää ei löytynytkään (rv10) ja taas matka gynen polille. Siellä annettiin lääkkeellisen tyhjennyksen pillerit kotiin ja tyhjennyspäiväksi sain saikkua. Tyhjennys ei onnistunutkaan kunnolla ja jouduin kaavintaan, jolloin sain sen leikkauspäivän ja seuraavan päivän sairaslomaa.
Eli lääkärintodistuksellisia sairauslomia ei kovin helposti täälläkään myönnetä, sen 3vrk omaa lomaahan voi tavallisesti pitää ilman todistustakin ja uskon, että jos sairasloman tarve on pidempi, neuvolan lääkärin kautta on mahdollista hakea pidempää saikkua. Minulle töihin paluu oli parempi ratkaisu että sain ajatuset edes hetkeksi pois omasta navasta, mutta jokainen meistä suree omalla tavallaan. Jaksamista myös muille keskenmenon kokeneille!
 
Mulla on molempien km aikaan tehty ultra,varmistettu tilanne.Toisen km aikaan lekuri sano,et noita hcg arvoja pitäs seurata niin pitkään,et ne varmasti on palautunu normaaleihin lukemiin.Toisen km jälkeen tekivät vielä ultralla jälkitarkastuksen kuukauden päästä.
 
mulla oli kanssa varhainen keskenmeno 08/07, olin silloin lomalla n. 50 000 asukkaan kaupungissa, ja siellä sanottiin heti, että tule tänne terveyskeskukseen ja sieltä sain lähetteen sairaalan ensiapuun. tai lähete oli naistentautien klinikalle, mutta se oli mennyt jo kiinni, joten päädyin ensiapuun. siellä ultrattiin ja tehtiin verikokeet. pääsin heti terveyskeskukseen ja sairaalassa sain heti apua. ihmiset kohteli valtavan hyvin minua ja miestäni, joka ehti "vasta" ensiapuun tuekseni. jos olisin ollut omassa kotikaupungissani, en olisi varmasti päässyt mihinkään kiiretilanteen takia. jälkikäteen olen ajatellut, että ekan km:n kokevalle tuo pikkukaupungin palveluhalukkuus oli todellinen siunaus. veikkaan, että henkinen toipuminen on ollut helpompaa, kun km otettiin niin vakavasti ja asiaan suhtauduttiin kuitenkin luonnollisesti, asiaa suurentelematta. jälkitarkastusta ei ollut, gyne sanoi, ettei tarvita. (ja viime yönä alkoi ekat menkat km:n jälkeen, joten ei tosiaan tarvittukaan.)
 
Heippa! Täällä tuli km torstaina ja jos joku sanoo että se menee itsestään ohi niin ei kyllä ainakaan tässä tapauksessa. Kivut olivat ihan järkyttävät!!!!!! Oksentelin ja pyörryin. Siitä sitten sairaalaan ja aamulla kaavinta. Suosittelivat kirurgista, koska lääkkeillä tapahtuvassa on ihan järkyttävät supistuskivut, pahemmat kuin luonnollisissa supistuksissa. Operaation jälkeen ei ole ollut minkäänlaista kipua ja olen onnellinen että valitsin tuon vaihtoehdon.
 

Yhteistyössä