Millainen hakemus kun ei ole työkokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kenelle kelpaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kenelle kelpaan?

Vieras
Siis en ole työkokemusta ehtinyt/saanut hankittua, ikää 26v ja 3 lasta. Olen ujohko/arka luonteeltani (mikä johtuu ehkä siitä että naama on kuin petolinnun p*rse) + ylipainoinen vielä(bmi 38),
niin millainen työhakemus kannattaisi laittaa? Ehdotuksia?

Kävin ammattikoulun, ja valmistuin 5 vuotta sitten.

Mietin jotain esim. kaupankassaa, siivooja tms. lehdenmyyjäksikin olen hakenut mut ei ole tärpännyt.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Korosta hyviä puoliasi: olet motivoitunut astumaan työelämään kotiäitivuosien jälkeen, kokemuksen puutteen korvaat innokkuudella, yms.

ok. Mutta mites CV? kun mulla ei ole siihen muuta laittaa kuin peruskoulu ja amis.

Alkuperäinen kirjoittaja kenelle kelpaan?:
Korosta hyviä puoliasi: olet motivoitunut astumaan työelämään kotiäitivuosien jälkeen, kokemuksen puutteen korvaat innokkuudella, yms.

ok. Mutta mites CV? kun mulla ei ole siihen muuta laittaa kuin peruskoulu ja amis.

Kielitaito, atk-taidot, harrastukset?

Jos olet ujo ja arka luonteeltasi niin ehkä kaupankassa tai lehtimyyjän työ ei oo sua varten. Kaupan kassan pitää olla aika sosiaalinen ja kyetä käsittelemään hankaliakin asiakkaita. Samoin lehtimyyjän. Siivooja noista sopis ja usein tuntuu että työpaikkailmoituksissa onkin ettei työkokemus ole tarpeen. Kannattaa soittaa suoraan ja kysyä, ellei ilmoituksessa sitten lue että vapaa muotoinen hakemus. Useisiin kauppoihin on saatavana infoista valmis haku kaavake joka täytetään. Ainakin täälläpäin Prismassa on sellainen.

Olen vuosia seissyt myymässä meikkejä tavaratalon kassalla ja voin kertoa, että yhtään petolinnun persettä ei ole tullut vastaan. Olen tavannut ihmisiä, joilla on koko kasvot peittäviä syntymämerkkejä, karvaisia luomia, palovammoja....Olen tavannut BMI anorektikko -sairaalloisen lihava -akselilla kaikennäköisiä. Rumuutta on vain ilkeys ja ylimielisyys. Olen siis varma, että kun olet puhdas ja puhtaissa vaatteissa, katsot silmiin ja vähän hymyiletkin ulkonäkösi on työnantajan mielestä ok.

Sinulla on amistutkinto. Se osoittaa, että pystyt viemään aloittamisia asioita loppuun. Minkä alan tutkinto se on? Voisitko hakea sen alan hommia? Sinun työkokemuksesi on lapset. Olet varmasti heistä ylpeä? Pysyt pyörittämään kolmilapsisen perheen arkea: työhakemukseen voi siis myös laittaa, että olet organisointikykyinen ja pysyt aikatauluissa?

Voi olla, että lehtimyyjäksi olet "liian kiltti"? Siinä pitää pystyä olemaan sanavalmis ja puhumaan kuin ruuneperi...

Alkuperäinen kirjoittaja koetappa kelvata itsellesi :):
Olen vuosia seissyt myymässä meikkejä tavaratalon kassalla ja voin kertoa, että yhtään petolinnun persettä ei ole tullut vastaan. Olen tavannut ihmisiä, joilla on koko kasvot peittäviä syntymämerkkejä, karvaisia luomia, palovammoja....Olen tavannut BMI anorektikko -sairaalloisen lihava -akselilla kaikennäköisiä. Rumuutta on vain ilkeys ja ylimielisyys. Olen siis varma, että kun olet puhdas ja puhtaissa vaatteissa, katsot silmiin ja vähän hymyiletkin ulkonäkösi on työnantajan mielestä ok.

:heart: :flower: :flower: :flower:

miten mulle tullu nuo mieleenkään! Kiitos! harrastuksia ei oo, mutta englanti menee sujuvasti, hiukan ruotsia ja saksaa ja koodatakin osaan jonkin verran.

miten mulle tullu nuo mieleenkään! Kiitos! harrastuksia ei oo, mutta englanti menee sujuvasti, hiukan ruotsia ja saksaa ja koodatakin osaan jonkin verran.

No niin, onhan siinä jo taitoja :)

Semmoista ajattelin myös, että ehkä joku lyhyt "takaisin työelämään "- valmennus voisi olla hyvä juttu. Saisit itseluottamusta, harjoittelupaikan ja sitä kautta kokemusta, neuvoja työnhakuun, näillä kurssien järjestäjillä on usein suhteita työnantajiin, yms. Eihän siitä saisi kuin hieman rahaa, mutta se saattaisi parantaa työllistymismahdollisuuksia paljonkin!

Eli itsetunnossahan sitä vikaa on eikä naisessa :D

Sinulla on amistutkinto. Se osoittaa, että pystyt viemään aloittamisia asioita loppuun. Minkä alan tutkinto se on? Voisitko hakea sen alan hommia? Sinun työkokemuksesi on lapset. Olet varmasti heistä ylpeä? Pysyt pyörittämään kolmilapsisen perheen arkea: työhakemukseen voi siis myös laittaa, että olet organisointikykyinen ja pysyt aikatauluissa?

Voi olla, että lehtimyyjäksi olet "liian kiltti"? Siinä pitää pystyä olemaan sanavalmis ja puhumaan kuin ruuneperi...

Tietotekniikkaa, AMK:ssa opiskelen tällä hetkellä mutta pelottelivat ettei töihin tai harjoitteluunkaan pääse jos ei oo jotain työkokemusta (sellaista ei katsota hyvällä), lisäksi tarvitsisin sitä lisätienestiä muutenkin ettei tarvitsisi vain lainalla elää.

Hmm...nyt aloin ajatella asiaa ihan eri kantilta, tosiaan perheenäidiltäkin vaaditaan paljon taitoja että voi arkeä pyörittää.

Tietotekniikkaa, AMK:ssa opiskelen tällä hetkellä mutta pelottelivat ettei töihin tai harjoitteluunkaan pääse jos ei oo jotain työkokemusta (sellaista ei katsota hyvällä), lisäksi tarvitsisin sitä lisätienestiä muutenkin ettei tarvitsisi vain lainalla elää.

Hmm...nyt aloin ajatella asiaa ihan eri kantilta, tosiaan perheenäidiltäkin vaaditaan paljon taitoja että voi arkeä pyörittää.

No todellakin :headwall: Mä en saa edes tätä yhden lapsen karusellia pysymään ruodussa välillä. Olen itse ollut tyänantajana haastattelemassa ihmisiä. Ainakin meille on aivan sama onko joku ollut jätskimyyjänä tai vetänyt aerobiccia kun on palkattu vastavalmistuneita. Alan työkokemus on plussaa muttei välttämätön. Sitä on aika harvalla ja varsinkaan just sitä mitä me etsitään. Enemmän on ratkaissut sellainen: "tosi mielenkiintoista. Tota mä olen valmis opettelemaan" -asenne. Samoin kuin se, että ihminen jo työhaastattelussa osoittaa ymmärtäneensä mitä hänelle on työstä kerrottu. Eli kysyy lisäkysymyksiä yms. Ne kysymykset voi olla ihan, että "siis nyt mä en tajunnut että miten nää kaksi asiaa liittyy yhteen..."

Ja ei siitä siivouskokemuksesta (jota perheenäidillä varmasti on) tai myyjän hommista varmasti mitään haittaa ole kuitenkaan kun haet alan hommia.
Tsemppiä työnhakuun! :flower:

Yhteistyössä