Millä teinille saa taottua kodin säännöt?

• Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti
:/
Hyviä neuvoja kaipaisin, miten 15 v tyttärelle saisi menemään jakeluun että meidän vanhempien mielipuolisia diktaattorisääntöjä on vaan noudatettava ja piste. Ne säännöt on siis sitä, että kotiin tullaan kun on sovittu (siis vanhemmat viime kädessä määränneet) eikä sitten lyödä luuria korvaan ja vastata tekstarilla tyyliin "älä valita, tulen myöhemmin.."

Onko teillä omia kokemuksia miten asia on hoidettu. Ja tiedän, että tod.näk. vaihe menee ohi, mutta tämä alkaa käydä voimille, koska en saa nukuttua kunnolla ennen kuin lapsi on turvallisesti kotona, ja voimat on seuraavana päivänä töissä aika vähissä.

dfdf
Jos ei tottele, niin tuntuvat seuraukset. Kotiarestia, kännykkä pois. Kaikki tytölle tärkeät asiat pois, kunnes uskoo. Lopulta vaikka vain patja omassa huoneessa, jos ei muuten mene perille.

vieras
Kotiaresti, kannykkätakavarikko, tietsikkatakavarikko, kuukausirahatakavarikko onhan tuon ikäsellä mistä vähentää, ellei yksi rangaistus tehoa niin sitten laitetaan kaikki peliin. Luulisi ymmärtävän tulla kotiin kun on ensin kuukauden ollut kotiarestissa ilman kännykkää ja tietsikkaa?

2 teinin äiti
Keskustelua, jos sovituissa säännöissä ei pysytä niin jokin rangaistus, ei pääse tietsikalle, yökyläkielto, ei ulos seuraavana päivänä...
Toivottomalta tuntuu meilläkin mutta sitkeesti vaan...
Huutaminen ei auta mitään.

h
meillä ei onneksi noita ongelmia,mutta tavattoman laiska tuo miehn tytär on.EI MENE MILLÄÄN JAKELUUN ETTÄ KOTI EI OLE VIIDEN TÄHDEN HOTELLI VAAN ETTÄ KAIKKIEN ON TEHTÄVÄ KOTITÖITÄ JA ILMAN ERILLISTÄ PYYTÄMISTÄ!!Oma aloitteisuutta ei ole yhtään.Äitinsä luona tekee ja kehuukin kuinka teki sielä ruokaa yms, täälä ei tikkua ristiin laita!jollei ole pakko

ap
Miten kotiaresti toimii kun vanhempien on lähdettävä töihin, sillä aikaa neiti voi liueta omille teilleen? Kännykkäkielto sellaisenaan ei myöskään ole mielestäni hyvä, sittenhän häntä ei saa kiinni ollenkaan.

Sen verran vielä, että mitään pahaa ei tietääkseni ulkona tee (ja uskon niin ihan oikeasti), ei ole ollut aihetta epäillä juomista tai tupakkaa. Perusluonteeltaan kiltti, mutta kaverit vie mukanaan..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja 2 teinin äiti:
Keskustelua, jos sovituissa säännöissä ei pysytä niin jokin rangaistus, ei pääse tietsikalle, yökyläkielto, ei ulos seuraavana päivänä...
Minkä ikäisiä teillä? Miten ulosmenokielto toimii, seisotteko ovella vahdissa vai riittääkö sana?
Voimia teillekin, toivottomalta tosiaan välillä tuntuu..

vaikea vastata kun meillä totellaan
Mulla on niin hyvä auktoriteetti että meillä tullaan kotiin silloin kun minä sanon.Ihan pienestä on opetettu kun ovat itsestään alkaneet ulkoilla että silloin tullaan kun on aika annettu ja jos ei sitä noudateta niin seuraava päivä ollaan sisällä eikä pääse mihinkään.
Meillä on aina toiminut hyvin ja esimerkiksi minun 16 vuotiaalla pojallani ei ole mitään kotiintuloaikoja koska hän osaa tulla kotiin viimeistään klo 21 viikolla ja viikonloppuna klo 22 viimeistään.Sanoo aina lähtiessään koska tulee ja jos myöhästyy 5 minuuttia soittaa aina että olen myöhässä mutta tulossa.On itse tarkka siitä että asioita noudatetaan mitä on sovittu ja vaatii sitä myös muilta.Myös vanhemmat lapset ovat aina tulleet sovittuun aikaan.

2 teinin äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkä ikäisiä teillä? Miten ulosmenokielto toimii, seisotteko ovella vahdissa vai riittääkö sana?
2 tyttöä 16 ja 14.
Vanhemman kannsa on ollut enemmän ongelmia. Nuorempi on kiltimpi...ainakin toistaiseksi:)

sama
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
2 tyttöä 16 ja 14.
Vanhemman kannsa on ollut enemmän ongelmia. Nuorempi on kiltimpi...ainakin toistaiseksi:)
Uskoo kyllä kun sanotaan että nyt on porttikielto ulos.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vaikea vastata kun meillä totellaan:
Mulla on niin hyvä auktoriteetti että meillä tullaan kotiin silloin kun minä sanon.Ihan pienestä on opetettu kun ovat itsestään alkaneet ulkoilla että silloin tullaan kun on aika annettu ja jos ei sitä noudateta niin seuraava päivä ollaan sisällä eikä pääse mihinkään.
Meillä on aina toiminut hyvin ja esimerkiksi minun 16 vuotiaalla pojallani ei ole mitään kotiintuloaikoja koska hän osaa tulla kotiin viimeistään klo 21 viikolla ja viikonloppuna klo 22 viimeistään.Sanoo aina lähtiessään koska tulee ja jos myöhästyy 5 minuuttia soittaa aina että olen myöhässä mutta tulossa.On itse tarkka siitä että asioita noudatetaan mitä on sovittu ja vaatii sitä myös muilta.Myös vanhemmat lapset ovat aina tulleet sovittuun aikaan.
Niin meilläkin on toiminut tähän asti, että sopmuksissa pysytään, ja vanhemman lapsen (pojan) kanssa näin on edelleen, vaikka on jo täysi-ikäinen, eikä sillä tavalla tilivelvollinen meille. Onkin ollut tosi yllätys huomata mikä temperamentti tuolta kaikkitietävältä neidiltä löytyy, miehen kanssa ollaan molemmat rauhallisia, ja aina ollaan itse pidetty sopimuksista kiinni. On sisaruksilla eroa kuin yöllä ja päivällä vaikka samassa kodissa samalla tavalla ovat kasvaneet.

nih
Alkuperäinen kirjoittaja h:
meillä ei onneksi noita ongelmia,mutta tavattoman laiska tuo miehn tytär on.EI MENE MILLÄÄN JAKELUUN ETTÄ KOTI EI OLE VIIDEN TÄHDEN HOTELLI VAAN ETTÄ KAIKKIEN ON TEHTÄVÄ KOTITÖITÄ JA ILMAN ERILLISTÄ PYYTÄMISTÄ!!Oma aloitteisuutta ei ole yhtään.Äitinsä luona tekee ja kehuukin kuinka teki sielä ruokaa yms, täälä ei tikkua ristiin laita!jollei ole pakko
No eihän se sit laiska ole ollenkaan jos kehuu äitinsä luona tehneensä kaikenlaista. Sun ja tyttären suhteessa on vikaa, kyse ei ole laiskuudesta.

mulle ainaki oli kovapaikka kun äiti sano että joudut kohta johonki koulukotiin, ja että niin kauan kun vanhempien katon alla asuu on toteltava. Ja että joskus voi tuntua kettumaiselta jokku asiat mutta ne vaan menee niin että kyllä sen ittekki sitten ymmärtää kun ikää tule lisää :D

*muoks, olin hirveä teini angst* ovet paukku niin että äiti otti oven 2 viikkoa pois, mankka huusi niin se katkasi sulakkeen pois päältä jne..
puhelimet pois jne, ja kotiin tultiin tasan ku oli sovittu.

kaverilla oli niin tuju isäntä että se otti puhelimet,meikit,rahapussit pois. ainoa mikä jäi oli bussikortti.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
No eihän se sit laiska ole ollenkaan jos kehuu äitinsä luona tehneensä kaikenlaista. Sun ja tyttären suhteessa on vikaa, kyse ei ole laiskuudesta.
Ei suhteessa mitään vikaa ole, tytär vaan kapinoi. Meillä tytär isovanhempien luona siivoaa oma-aloitteisesti (auttaa mummoa ja vaaria), laittaa tavarat paikoilleen, kotona ei todellakaan näin tee.

se vihottelee sulle.. nim samantyyppistä aikoinaan harrastanut :LOL: :D

ap
Ja kotiintuloaikaa vaikeuttaa vielä se, että paras kaverinsa saa olla ulkona miten kauan haluaa. Tiedän tämän, olen jutellut äitinsä kanssa, joka ei näe asiassa mitään ihmeellistä, heillä vanhemmat nukkuvat ennen kuin tytär kotiutuu, eivät ole kuulemma huolissaan että jotain voisi tapahtua. Tähän tytär (ja muutkin kaverit) vetoavat..

tuttua
mulla murkkupoika ( sanonkin tuota ikää mulkkuiäksi ) tykkää olla kavereiden kanssa ulkona, nyt kesälomalla olen saanut valvoa ja laittaa tekstareita jne. Mäkään en voi nukkua ennenkuin kaikki on sängyissään. Onhan se nyt aika kiltisti totellut sääntöjä, mutta välillä menee puoli tuntia yli. Ja kotona on vaikeaa saada tekemään hommia + pitämään siistejä vaatteita päällä. Kulkis noissa samoissa rikkinäisissä "lempi"vaatteissaan..

Mua itteeni suoraan sanottuna vituttaa tollaset paskahousuteinit ketkä vaa makaa mätisäkkeinä himassa tai sitte lonnii kaupungilla. Oon nyt muutaman kaverin pikkuveljet ja siskot nähny. Ne ei tee käytännössä mitää.. Notkuu vaa netissä ja kaupungilla. Ei tietookaa kesätöiden hakemisesta vaikka ikää olis, kun vaan ei ole sitä halua.

Mun mielipide on, että kaikki viihdykkeet pois, koulukirjat vaan jätetään, tai jotain muuta lukemista. Nukkumaan menoaika iän mukaan johonki 15v asti arkisin. Kotiintuloajat niin pitkään ku asuu kotonaan. Toki voi höllentää lähestyttäessä täysi-ikäisyyttä.

Tuntuu ettei kuria ole enää kenelläkään prkl!

muoks 1 *kotityöt kunniaan!

muoks 2 * Toki kaupunki alueella asuvan perheen on vaikeampi pitää silmällä sääntöjä menemisestä kun se on niin paljon helpompaa kuin ulkona keskustasta.

Me ollaan tuolle omalle teinillemme puhuttu, että kun pidetään toisemme puolin ja toisin tyytyväisenä, niin silloin asiat ovat hyvällä tolalla. Eli kun hän kuuntelee meidän toiveemme, niin mekin kuuntelemme silloin hänen toiveensa uusista vaatteista ja esim. nyt moposta, jonka hankimme hänelle.

Keskustelemalla ja hyvästä käytöksestä palkitsemalla päästään uskoakseni parempiin tuloksiin kuin rajoittamalla ja takavarikoimalla.

Nooh
Alkuperäinen kirjoittaja vaikea vastata kun meillä totellaan;21592798:

Sama homma. Ei ole ikinä ollut ongelmaa kun pienestä pitäen rajoista on pidetty kiinni. Nykyisin kun parikymppisenä asuu toistaiseksi kotona osaa kunnioittaa vuorotyöläisten viikkorytmiä ja pidättäytyy myöhäisestä kotiintuloista jne. että muut saa levätä. Tässä asiassa koen onnistuneeni hyvin!

Yhteistyössä