millä pohjalla lääkäriksi? Ammattikoululla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haave"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haave"

Vieras
Olen yrittänyt löytää vastausta kysymykseeni, enkä ole sitä saanut.

Tietääkö kukaan onko lääkiksen haluavan pakko olla ylioppilas? Vai riittääkö lähihoitaja, sairaanhoitaja? Hemmetti kun en millään halua lukioon...

Ei tarvi olla yo. 3v amis riittää. Toinen juttu taas on, että amiksen jälkeen on tosi paljon vaikeampi päästä sisään, kun pääsykoekirja nyt kuitenkin perustuu lukiotasoiseen fysiikkaan ja matematiikkaan.

Ei ole pakko olla. Mikä hyvänsä 3-vuotinen suoritetty ammattitutkinto riittää hakuoikeuteen yliopistoon.

Mutta missään tapauksessa sillä pohjalla ei pärjää pääsykokeissa. Siinä kun ei oikein pärjää edes lukiotasolla vaan useimmat ottavat vuoden-pari vauhtia luonnontieteellisten opintojen parissa.

Siis samahan se on kun muutenkin yliopistoon hakiessa, eli amiskin riittää. Lähtöpisteitä vaan tulee nihkeämmin ja pääsykoekirjojen omaksumisessa voi olla vaikeuksia.

[QUOTE="haave";24233889]Olen yrittänyt löytää vastausta kysymykseeni, enkä ole sitä saanut.

Tietääkö kukaan onko lääkiksen haluavan pakko olla ylioppilas? Vai riittääkö lähihoitaja, sairaanhoitaja? Hemmetti kun en millään halua lukioon...[/QUOTE]

Miksi et halua lukioon?

[QUOTE="vieras";24233943]Siis samahan se on kun muutenkin yliopistoon hakiessa, eli amiskin riittää. Lähtöpisteitä vaan tulee nihkeämmin ja pääsykoekirjojen omaksumisessa voi olla vaikeuksia.[/QUOTE]
Lähtöpisteitä ei tule ollenkaan kun perustuvat yo-tutkintoon.

[QUOTE="vieras";24233943]Siis samahan se on kun muutenkin yliopistoon hakiessa, eli amiskin riittää. Lähtöpisteitä vaan tulee nihkeämmin ja pääsykoekirjojen omaksumisessa voi olla vaikeuksia.[/QUOTE]

Myös opiskelun tenttikirjat voivat olla vaikkapa englanninkielisiä...

[QUOTE="jep jep";24233939]Ei ole pakko olla. Mikä hyvänsä 3-vuotinen suoritetty ammattitutkinto riittää hakuoikeuteen yliopistoon.

Mutta missään tapauksessa sillä pohjalla ei pärjää pääsykokeissa. Siinä kun ei oikein pärjää edes lukiotasolla vaan useimmat ottavat vuoden-pari vauhtia luonnontieteellisten opintojen parissa.[/QUOTE]

No ei tietenkään pärjää pääsykokeissa lukematta pääsykoekirjaa ja oppimatta niitä asioita! Ihan sama mikä pohjakoulutus on. Lukion pitkästä fysiikasta, kemiasta, terveystiedosta ja biologiasta on varmasti hyötyä pääsykoekirjaa lukiessa, mutta oikealla motivaatiolla varustettu voi opiskella ne asiat itsekin tai vaikkapa valmennuskurssien avustamana.

lukioon en haluaisi kun siihen menee sitten muutama vuosi, kun en ole vielä saanut lähäri kouluakaan valmiiksi ja siihen tulee taas tauko kun uutta mukulaa pukkaa tulemaan.

Matematiikka ja fysiikka on aina tökkinyt mulla.. Olen kuitenkin onnistunut samaan kiitettäviä arvosanoja niissäkin ilman että olen muuta tehnyt kun kuunnellut luennoilla. Eli varmaan senkin oppii jos vaan jaksaa satsata :S

Mua vaan niin kiehtoo lääketiede. Luen alan kirjallisuutta ja osaan perusjutut ihmisen fysiologiasta ja tiedonjano on kova. En vaan keksi muuta ammattia joka saisi minut syttymään samalla tavalla. En tiedä pääsykokeista mitään, mutta jos niihin vaaditaan tietoa anatomiasta, fysiologiasta ja latinan kielen osaamista niin se menee hyvin. Mutta mistään laskusuorituksista en olisi niinkään varma...

[QUOTE="haave";24234053]lukioon en haluaisi kun siihen menee sitten muutama vuosi, kun en ole vielä saanut lähäri kouluakaan valmiiksi ja siihen tulee taas tauko kun uutta mukulaa pukkaa tulemaan.

Matematiikka ja fysiikka on aina tökkinyt mulla.. Olen kuitenkin onnistunut samaan kiitettäviä arvosanoja niissäkin ilman että olen muuta tehnyt kun kuunnellut luennoilla. Eli varmaan senkin oppii jos vaan jaksaa satsata :S

Mua vaan niin kiehtoo lääketiede. Luen alan kirjallisuutta ja osaan perusjutut ihmisen fysiologiasta ja tiedonjano on kova. En vaan keksi muuta ammattia joka saisi minut syttymään samalla tavalla. En tiedä pääsykokeista mitään, mutta jos niihin vaaditaan tietoa anatomiasta, fysiologiasta ja latinan kielen osaamista niin se menee hyvin. Mutta mistään laskusuorituksista en olisi niinkään varma...[/QUOTE]

Pohjana pitää olla omaksuttuna lukion pitkä matikka, fysiikka ja kemia! Eli ne asiat pitää osata! Lisäksi sitten se pääsykoe kirja pitää omaksua...

Ei vaadita sanaakaan latinaa, anatomia ja fysiologiakin on aika vähäistä. Mitään terveystieteellistä tietoa ei vaadita oikeastaan lainkaan. Eniten vaaditaan kemian ja fysiikan laskemista.

Ja sinne ei pääse sellaisetkaan ihmiset sisään jotka menevät heittämällä lukemaan diplomi-insinööriksi.

Haaveita toki saa olla ja pitääkin olla.

lukioon menet ja luet pitkät kemiat ja fysiikat niin pääset sisälle! muuten et..

no kemian hallitsen ja uskon pärjääväni siinä. Fysiikka onkin sitten vaikeampi, ainakin jos on osattava ne kaavat ulkomuistista.. Vaaditaanko sitä pääsykokeissa? Että osaa kaikki matemaattiset kaavat ulkoa? Koska sitten voinkin heittää hyvästit kokeille heti kättelyssä...

[QUOTE="haave";24234053]lukioon en haluaisi kun siihen menee sitten muutama vuosi, kun en ole vielä saanut lähäri kouluakaan valmiiksi ja siihen tulee taas tauko kun uutta mukulaa pukkaa tulemaan.

Mua vaan niin kiehtoo lääketiede. Luen alan kirjallisuutta ja osaan perusjutut ihmisen fysiologiasta ja tiedonjano on kova. En vaan keksi muuta ammattia joka saisi minut syttymään samalla tavalla. En tiedä pääsykokeista mitään, mutta jos niihin vaaditaan tietoa anatomiasta, fysiologiasta ja latinan kielen osaamista niin se menee hyvin. Mutta mistään laskusuorituksista en olisi niinkään varma...[/QUOTE]

http://w w w.med.utu.fi/opiskelu/opiskelijavalinta/tehtavamoniste_suomi_160510.pdf

Käy lainaamassa kirjastosta Galenos ja lueskele sitä. Netistä löydät lääkiksen vanhoja valintakoetehtäviä. Vain siten saat tuntumaa siihen, miten pärjäisit pääsykokeessa.

Aika epätodennäköistä on päästä lukiopohjaltakaan, ellei ole lukenut pitkää matikkaa, kemiaa, fysiikkaa + biologiaa, terveystietoa ja jopa psykologiaa. Mahtaako mistään löytää tietoa, onko kukaan päässyt pelkällä amispohjalla lääkikseen?

Muistaakseni melkein neljä viidestä sisäänpäässeestä oli käynyt valmennuskurssin.

Ei vaadita sanaakaan latinaa, anatomia ja fysiologiakin on aika vähäistä. Mitään terveystieteellistä tietoa ei vaadita oikeastaan lainkaan. Eniten vaaditaan kemian ja fysiikan laskemista.

Ja sinne ei pääse sellaisetkaan ihmiset sisään jotka menevät heittämällä lukemaan diplomi-insinööriksi.

Haaveita toki saa olla ja pitääkin olla.

voi harmi... :( no kai sitten saan tyytyä johonkin sairaanhoitajan työhön...

[QUOTE="haave";24234121]voi harmi... :( no kai sitten saan tyytyä johonkin sairaanhoitajan työhön...[/QUOTE]

Ylempänä linkki vanhaan pääsykokeesen. Lue läpi ja arvioi mahdollisuutesi

Siis pääseekö yliopistoon nyt jo "amis" pohjalta? Sen tiedän, että muuttui niin, että ammattikorkea / opistotason tutkinnolla pääsi, mutta että amisin. No ei siinä mitään, asioita pänttäämään sitten vaan ap. Kovin helppoa se lääkikseen pääsy ei ole. Lasteni isä luki puoli vuotta pääsykokeisiin, päivittäin ja oli sentään matikasta ( pitkä) fysiikasta ja kemiasta lukiosta 10 ja L. Mutta saa sitä pinnistellä, kyllä sinne joku aina pääsee. Mutta töitä teettää ap:lle ja muille, jotka ei ole tavalla tai toisella noita pitkiä oppimääriä lukiossa puurtaneet.

Voithan sä käydä iltalukiossa matikan, fysiikan ja kemian tunneilla ja suorittaa ne. Ei tarvi koko ylioppilastutkintoa suorittaa. Siitä saisit pohjaa pääsykokeisiin.

[QUOTE="haave";24234053]kun en ole vielä saanut lähäri kouluakaan valmiiksi ja siihen tulee taas tauko kun uutta mukulaa pukkaa tulemaan...[/QUOTE]

Eiköhän ole meille kaikille parasta, että jättäisit lääkärihaaveet sikseen ja lapsetkin tekemättä.

tuossahan oli kaikki kaavat mukana, jopa alkuaineet luetelluina. Ehkä mä sittenkin saatan pärjätä, ei toi nyt niin kauhealta vaikuttanut, enkä sentään ole vielä lukenut pitkää matikkaa yms. Pakko kokeilla joku päivä tehdä noi kokeet ja katsoa miten menee :) Kiitos kaikista vastauksista!!

[QUOTE="vieras";24234204]Voithan sä käydä iltalukiossa matikan, fysiikan ja kemian tunneilla ja suorittaa ne. Ei tarvi koko ylioppilastutkintoa suorittaa. Siitä saisit pohjaa pääsykokeisiin.[/QUOTE]
Itse asiassa yo-tutkinnon voi suorittaa amisopintojen pohjalta, vaatii vain 2 lukiokurssia per kirjoitettava aine lukiossa, eli noiden ma+fy+ke lisäksi äidinkieli ja englanti.

Voi kyllä olla vähin hiljaista läpipääsyn suhteen. B)

Yhteistyössä