Millä perusteella työvuorot päiväkodille?

  • Viestiketjun aloittaja Pekka
  • Ensimmäinen viesti
Pekka
Hei!

Asiaa on puitu palstalla ennenkin, mutta kysyisin onko kenelläkään tietoa mihin lakiin nojautuen vanhempien on kerrottava työvuoronsa päiväkodille? Ymmärrän hoitoaikojen toimittamisen ajallaan, mutta työvuoroja en periaatteesta tahtoisi luovuttaa.
Nyt en hae mitään mielipiteitä asian suhteen, koska jokaisella on jokatapauksessa omansa, mutta lähinnä mikä lakipykälä velvoittaa työvuorojen ilmoittamiseen, ja mitä kunta/päiväkoti voi tehdä, jos vuoroja ei ilmoiteta?

 
lh
Se johtuu siitä, että pk:n henkilökunta voi tarkkailla, ettet käytä hoitoaikoja väärin. Eli että tulet esim. heti töistä hakemaan lapsen etkä käy esim. kaupassa matkalla.
 
niin,
ei mikään laki. Vuoroja kysellään siksi, että tiedetään kuinka paljon lapsella on e-päiviä eli jos vanhempi tekee vuorotyötä ja on viikolla vapaita, niin silloinhan lapsellakin(kuuluisi) olla vapaapäivä. Näin mitoitetaan henkilökunnan tarvetta näille päiville. Ja ajat siksi, että tiedetään onko lapsella aikasia aamuja tai onko pitkälle iltapäivään.
 
Pekka
En halua antaa työvuorojani päiväkotiin, koska mielestäni ne eivät heille kuulu, enkä ole edes varma onko työnantajan puolesta ok luovuttaa työaikojani kolmannelle osapuolelle.

Ja tosiaan: Hoitoajat olen aina toimittanut ajallaan, ja niissä pitäytynyt säntillisesti. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan päiväkoti tahtoo nimenomaan tietää minun työvuoroni.
 
m
Koska päiväkodin tätien täytyy laatia omat työvuoronsa sen mukaan, kuinka paljon lapsia mihinkin aikaan on hoidossa. Meillä ainakaan ei kysytä vanhempien työaikoja, vaan lasten hoidossa oloaikoja. Eri asia varmaan vuorohoidossa, jota saa käyttää vain oikeaan tarpeeseen (työ/opiskelu).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pekka:
En halua antaa työvuorojani päiväkotiin, koska mielestäni ne eivät heille kuulu, enkä ole edes varma onko työnantajan puolesta ok luovuttaa työaikojani kolmannelle osapuolelle.

Ja tosiaan: Hoitoajat olen aina toimittanut ajallaan, ja niissä pitäytynyt säntillisesti. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan päiväkoti tahtoo nimenomaan tietää minun työvuoroni.
Sama se on meilläkin, mutta mieluummin vien ne vuorot kun alan tapella noiden kanssa. Ja meillä riittää itse ilmoitetut vuorot, ei siis tarvitse mitään virallista työvuorolistaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pekka:
En halua antaa työvuorojani päiväkotiin, koska mielestäni ne eivät heille kuulu, enkä ole edes varma onko työnantajan puolesta ok luovuttaa työaikojani kolmannelle osapuolelle.

Ja tosiaan: Hoitoajat olen aina toimittanut ajallaan, ja niissä pitäytynyt säntillisesti. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan päiväkoti tahtoo nimenomaan tietää minun työvuoroni.
No tottakai ne haluaa tietää, että sä oot kans töissä, etkä vedä lonkaa kotona ;) Aika kohtuullista minusta.
 
ko
Alkuperäinen kirjoittaja Pekka:
En halua antaa työvuorojani päiväkotiin, koska mielestäni ne eivät heille kuulu, enkä ole edes varma onko työnantajan puolesta ok luovuttaa työaikojani kolmannelle osapuolelle.

Ja tosiaan: Hoitoajat olen aina toimittanut ajallaan, ja niissä pitäytynyt säntillisesti. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan päiväkoti tahtoo nimenomaan tietää minun työvuoroni.
Ilmeisesti epäilevät, että lapset ovat hoidossa esim. illalla, kun sinä et ole töissä.
 
Täytyyhän hoitajien tietää milloin lapsi on hoidossa. Toisaalta, Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja moni käyttää sitä surutta hyväkseen, vaikka olisivat itse päivät kotona tai vaikka siellä kaupassa ostoksilla. Miksi siihen puututaan heti, jos työssäkäyvä vanhempi menee työmatkalla kauppaan? Mutta jos ei ole töissä, saa olla vaikka koko hoitopäivän ajan kaupassa tai missä vaan. Ja ei, minä en mene työpäivän jälkeen kauppaan, vaan suoraan hakemaan lapset.
 
liida
Oleellista: onko lapsi tavallisessa vai vuoropäivähoidossa?

Vuoropäivähoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, joten sitä ei jokaisen kuulu saada. Siksi työajat. Vuorohoito on kunnalle niin kallista.

Tavallisessa päivähoidossa riittää usein ihan lapsen hoitoajat. Ehkä päivähoidosta ollaan huolestuneita jostain perheenne asiasta, jos tarkkaan kyselevät.

Minuakin kyllä hiukan ihmetyttää vainoharhaisuutesi. Jos päiväkoti pyytää työaikoja täytyy hiukan viirata päästä tai olla jotain salattavaa, jos niitä ei halua toimittaa.
 
Pekka
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Sama se on meilläkin, mutta mieluummin vien ne vuorot kun alan tapella noiden kanssa. Ja meillä riittää itse ilmoitetut vuorot, ei siis tarvitse mitään virallista työvuorolistaa.
Joo, ei minultakaan vaadita työvuorolistaa, vaan itse ilmoitetut työvuorot. En vaan haluaisi antaa niitäkään. On myös hyvin tavallista, että joudun tekemään ylitöitä, joista ei etukäteen tiedä. On siis melko turhaa edes ruveta piirtämään mitään kellonaikoja siihen työvuoron kohdalle.

Mutta siis hoitoajat olen tosiaan aina toimittanut, ja aina on lapsi haettu hoidosta sovittuna aikana, vaikken itse olisikaan ollut hakemassa.

En ymmärrä miksi päiväkoti valittaa asiasta, vaikka homma toimii saumattomasti.
 
Työvuorot suunnitellaan työehtosopimuksen mukaisesti vähintään viikkoa ennen työvuorolistan alkamista, ja iltahoito on kallista ja väärinkäytöksiä syntyy jos vanhemmat eivät toimita työvuorolistojaan. Vuorohoito on erityispalvelu, ei kuulu subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja liida:
Oleellista: onko lapsi tavallisessa vai vuoropäivähoidossa?

Vuoropäivähoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, joten sitä ei jokaisen kuulu saada. Siksi työajat. Vuorohoito on kunnalle niin kallista.

Tavallisessa päivähoidossa riittää usein ihan lapsen hoitoajat. Ehkä päivähoidosta ollaan huolestuneita jostain perheenne asiasta, jos tarkkaan kyselevät.

Minuakin kyllä hiukan ihmetyttää vainoharhaisuutesi. Jos päiväkoti pyytää työaikoja täytyy hiukan viirata päästä tai olla jotain salattavaa, jos niitä ei halua toimittaa.
Mä olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä. MIKSI ne vuorot pitää toimittaa? Onko se aina automaattinen oletus, että vanhemmat valehtelee kunnes toisin todistetaan? Ja esim. meillä täytetään itse lista johon tulee äidin ja isän työaika ja lapsen hoitoaika. Ei siis mitään "virallista" työvuorolistaa työnantajalta, vaan ihan oma ilmoitus. Eli mikä virka tuolla on? Jos mä haluaisin hyväksikäyttää systeemiä, niin toki mä merkkaisin työpäivän sillekin päivälle kun mulla olisi vapaa.

 
kalkkuna
Meiltä ei oo kyllä kukaan ikinä erikseen kyselly lapsen hoitoaikoja. Silloin kun aloitti päiväkodissa niin täytin lapun jossa kysyttiin mistä mihin suurinpiirtein lapsi on päivässä hoidossa. Kukaan ei oo ikinä kyselly mun työaikoja, saati miehen, ja kyllä, olen vienyt myös omina vapaillani lapset hoitoon.
 
..
tässäkin asiassa on eroa, et onko lapsi vuorohoitokodissa vai normaalisssa päiväkodissa. Normaalissa päiväkodissa ei ole niin tarkkaa, kun kuitenki on auki tiettyyn kellonaikaan saakka, vuorohoitokoti on auki vain tarpeen mukaan ja siksi haluavat ne vanhempien työajat niin tarkkaan. Näin ainakin täällä meillä toimii eikä yleensä kyllä vanhemmat edes ihmettele, et miksi työvuorot pitää ilmoittaa.
 
Opiskelijaäippä
Meillä ainakin ilmoitetaan vaan hoitoajat, paperiin on kirjoitettu että 8-16. Se on maksimi, mitä meidän lapset on päiväkodissa. Usein vaan 9.30-14 (vähempää ei viitti pitää ulkoilun ja päiväunien takia). Me tosin ollaan opiskelijoita ja päivät vaihtelee. Lomat kuitenkin pyritään ilmoittamaan etukäteen..
 
??
En mä ainakaan ilmoittais, kyllä pitäs sun ilmoittamat päivät riittää. Onko lapsi vuoropäiväkodissa vai ihan tavallisessa?

Mä en edes ole kertonut tekeväni vuorotyötä vaan vien tarhaan vain sen lomakkeen jossa ilmoitan minä päivinä poika on tarhassa. Meillä sopimus 12pv/kk ei rajoitettua tuntimäärää.
 
kylä
Meillä myös vuoropäiväkotiin ilmoitetaan lapsen hoitoaika, äidin työaika ja isän työaika. Kuitenkaan koskaan ei valitettu tms. kun lisäsin hoitoaikaan 1,5h. (työmatka 40km, kaupassa käynti (sain henkilökuntalen) ja vielä parikymmentä minuuttia huonon sään tai muun odottamattoman asian takia )

Ja meilläkin nuo työvuorot pitää ilmoittaa ihan sen takia ettei illalla tai viikonloppuisin lorvita kotona/olla harrastuksissa/ryyppäämässä tms ja pidetä lasta hoidossa.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja kalkkuna:
Meiltä ei oo kyllä kukaan ikinä erikseen kyselly lapsen hoitoaikoja. Silloin kun aloitti päiväkodissa niin täytin lapun jossa kysyttiin mistä mihin suurinpiirtein lapsi on päivässä hoidossa. Kukaan ei oo ikinä kyselly mun työaikoja, saati miehen, ja kyllä, olen vienyt myös omina vapaillani lapset hoitoon.
Vuoropäivähoito on eri asia.
 
Pekka
Alkuperäinen kirjoittaja liida:
Oleellista: onko lapsi tavallisessa vai vuoropäivähoidossa?

Vuoropäivähoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, joten sitä ei jokaisen kuulu saada. Siksi työajat. Vuorohoito on kunnalle niin kallista.

Tavallisessa päivähoidossa riittää usein ihan lapsen hoitoajat. Ehkä päivähoidosta ollaan huolestuneita jostain perheenne asiasta, jos tarkkaan kyselevät.

Minuakin kyllä hiukan ihmetyttää vainoharhaisuutesi. Jos päiväkoti pyytää työaikoja täytyy hiukan viirata päästä tai olla jotain salattavaa, jos niitä ei halua toimittaa.

Vuoropäivähoidossa. En tiedä tosiaan mistä ovat huolissaan, kun kaikki viemiset ja tuomisen on menneet aina sovitusti ajallaan. Jos jotain kysyttävää tai epäilyksiä on, niin minua voi lähestyä henkilökohtaisesti.

En ole erityisen vainoharhainen, vaan kysymys on enemmän periaatteesta.
Jos laissa ei työvuorojen kertomisen pakkoa ole, niin aion olla kertomatta vastaisuudessakin.
 

Yhteistyössä