Millä korvata lihaliemi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Eli aattelin huomenna tehdä risottoa, mutta meille tulee syömään keliaakikko. Mun käsittääkseni kaikissa lihaliemikuutioissa on gluteenia, eli milläs sen nesteen vois korvata (muulla ku pelkällä vedellä)?

[QUOTE="heh";25221224]Käyttääks joku urpo lihaliemikuutioita jopa risoton tekemiseen? Uskomattoman avutonta ruoanlaittoa. Opetelkaa käyttämään mausteita![/QUOTE]
Piti ihan tämän takia nostaa? Hui kauhee, joku käyttää liemikuutiota. Ja jotkut syö marinoitua lihaakin, ja kaupan lihapullia. Ja pakastevihanneksia. Oih eih tätä uusavuttomuuden tuskaa, miten kestät siellä nahoissasi kun muut ihmiset ei osaa kokata niin hyvin kuin sinä?!

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
[QUOTE="heh";25221224]Käyttääks joku urpo lihaliemikuutioita jopa risoton tekemiseen? Uskomattoman avutonta ruoanlaittoa. Opetelkaa käyttämään mausteita![/QUOTE]

Sinäkö sitten teet lihaliemen alusta asti ihan lihoja keittäen? :)

Joo, kyllä mä käytän kun ei sattunut olemaan lihalientä pakastimessa. Yleensä oon ite keitelly liemet, vaan nyt ei ehtiny.

Ja oli muuten hyvää risottoa, nam. Fond du chefillä tein.

Mausteilla mausteilla. Riisin keität suolavedessä ja jauhelihan maustat sitten monipuolisesti. Herbamarekin sopii moneen ruokaan muunmuassa.

Taitaa olla TÄYSIN hukassa mitä risotto on.
Keität riisit suolavedessä...jauhelihaan herbamarea. Heh heh. Voi noin kai jotain riisimössöä tehdä, mutta ei sillä risoton kanssa ole mitään tekemistä.

Yleensä risottooon käytetään kanalientä. Jos ei itse tee (ei se vaikeaa ole, eikä aikaakaan kulu ihan kahtakaan vuorokautta) niin kannattaa ostaa puljongin lientä. Saa ainakin Stockmannilta, ja vastaa lähes täysin itse tehtyä. Liemikuutiosta tehty on ihan liian suolaista ja keinomaustettua.

Taitaa olla TÄYSIN hukassa mitä risotto on.
Keität riisit suolavedessä...jauhelihaan herbamarea. Heh heh. Voi noin kai jotain riisimössöä tehdä, mutta ei sillä risoton kanssa ole mitään tekemistä.

Yleensä risottooon käytetään kanalientä. Jos ei itse tee (ei se vaikeaa ole, eikä aikaakaan kulu ihan kahtakaan vuorokautta) niin kannattaa ostaa puljongin lientä. Saa ainakin Stockmannilta, ja vastaa lähes täysin itse tehtyä. Liemikuutiosta tehty on ihan liian suolaista ja keinomaustettua.

Missà on sanottu ettà risottoon kàytetààn yleensà kanalientà?

lainaus wikipediasta:
Risotto on perinteinen pohjoisitalialainen ruoka, joka valmistetaan siihen erityisesti sopivasta riisilajikkeesta, kuten arboriosta, carnarolista tai violane nanosta. Se on alun perin lähtöisin Po-joen laaksosta, jossa riisiä on kasvatettu. Risotto on milanolaisen keittiön peruspilareita.

Risottoa valmistettaessa riisiä freesataan eli kuullotetaan hetken aikaa oliiviöljyssä tai voissa ennen liemen lisäämistä. Erityisen kuuluisa risotto on Risotto alla Milanese, joka keitetään liha- tai kanaliemessä ja maustetaan juustolla ja sahramilla.

Monia hyvin samankaltaisia ruokalajeja on olemassa, mutta italialaisen keittöperinteen mukaan niitä ei tulisi kutsua risotoksi, jollei riisi ole hieman valuvaa.

[QUOTE="Miu";25219361]Fond du Chef -fondia minä käytän eikä siinä ainakaan paketin mukaan ole gluteenia[/QUOTE]

Nää on tosi hyviä! :p Suosittelen, vaikken ulkoa muistakaan, onko noissa gluteenia. Mutta jos niissä ei tosiaan ole, niin osta ihmeessä.

Tyypillinen risotto valmistuu niin, että sipulia kuullotetaan runsaassa voissa, sitten lisätään risottoriisi ja hetken kuluttua valkoviini. Sen jälkeen vähitellen lisätään liemi:kasvisliemi, lihaliemi tai vastaava. Ja ns. "täytteet" eli vaikka sienet vasta kun risotto on suht lähellä valmista. Lopuksi joukkoon voi pyöräyttää suolaa, pippuria ja vaikka vähän parmesania. Nam!:)

Ja kyllä ainakin mun kasvisliemeni tulee kuutiosta, ei siinä vikaa ole. Tuo fondi oli hyvä vinkki jos kerran on gluteeniton.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä