Millä keinoilla opetit koirasi kulkemaan hihnassa vetämättä ja riuhtomatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten koulutit koirasi kulkemaan hihnassa?
Vaihdoitko vetäessä suuntaa?
Pysähdyitkö kun koira aloitti vetämään?
Sanoitko tiukasti EI!?
Vai onko koirasi edes koskaan vetänyt?

Olen ihan hermoromahduksen partaalla kiskovan ja riuhtovan koiramme kanssa, nykyään VIHAAN mennä koiran kanssa lenkille, ennen rakastin ulkoilua ja kävelylenkkejä.
Pidemmät juoksulenkit teenkin ilman sitä, ei kestä hermo enää sitä riuhtomista.

Heititpä pahan. Mulla oli 15 vuoden ajan alaskan malamuutti, joka on kuormanvetokoira. Oli aika haastavaa opettaa koira olemaan vetämättä hihnassa, mutta vetämään kuitenkin pulkkaa. Kokeilin ensin vedonestovaljaita, mutta eihän se tampio tajunnut, että nämä valjaat ovat erilaiset kuin vetovaljaat. Yritti siis raukka vetää vedonestovaljaissakin. Fleksin hylkäsin ekan olkaniveleni sijoiltaanmenon jälkeen kokonaan. Mulla oli lopulta koiralle nahkainen puolikiristävä kaulapanta ja siihen reilun metrin mittainen hihna. Nostin hihnaa - ja siten myös koiraa kaulasta - sentin pari ylöspäin aina, kun se alkoi hihnassa kiskomaan. Samalla pysähdyin itse. Matkaa jatkettiin vasta sitten, kun kiskominen loppui. Hidastahan meidän kulku alkuun oli, kun joka toinen metri jouduin lenkillä pysähtymään. Mutta kyllä koira ajan myötä oppi. Oppi myös sen, että vetovaljaissa kuuluikin vetää.

No heti kärkeen, en edes aloittaisi lenkkejä fleksillä, siinä kun on koko ajan pieni veto pällä ja senhän hurttilo oppii heti.

Ei muuta kuin semmoisia treenejä, missä koiralle opetetaan, että kireä remmi on no no.

Olen elämäni aikana opettanut viisi koiraa kulkemaan hihnassa - noista koirista kolme omaa, kaksi yhteistä exän kanssa. Neljällä on toiminut kielto-nykäisy-pysähdys -taktiikka. Vain yhdellä olen joutunut käyttämään kielto-nykäisy-kolme askelta taaksepäin -taktiikkaa, mikä on periaatteessa sama asia kuin ensimmäinen, mutta tepsii jääräpäisempään koiraan vähän paremmin. Joillakin roduilla oppiminen käy helposti, joillakin roduilla se vaatii todella luonteenlujuutta ja jääräpäisyyttä, mutta kyllä ne oppivat. Omana ohjenuoranani olen pitänyt sitä, etten päästä vetämään yhtään. Kiellän pienimmästäkin nykäisystä. Ei koskaan fleksiä ennen kun koira on oppinut tavallisessa hihnassa kulkemaan. Fleksi ei ole koulutusväline.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="mamma68";26014704]Mulla oli vetovaljaat aikansa käytössä.Nyt jos koettaa lähteä vetämään niin kova nykäisy hihnasta ja sana EI tiukasti niin johan tyttö tottelee :)[/QUOTE]

toi nykäsy on niin väärin.

Ei se väärin ole, ei se sellanen ole että kurkku katkee:) Nykyään meillä kävellään ja ohitetaan oikein nätisti :) Muutaman kerran jopa ilman hihnaa on nartut ohitettu.Työtä se vaati mutta tulos palkitaan :):)

Vuoden ikäinen, mielestäni kovapäinen uros.
Meillä aina ollut käytössä vain tavallinen hihna, ei flexiä.

N. 1, 5 kk mentiin sillä että aina koiran alkaessa vetää käännytään vastakkaiseen suuntaan reilut 5 metriä.
Edistystä ei tapahtunut, vaan kuukaudenkin treenin jälkeen pyörittiin lyhyelläkin lenkillä kymmeniä kertoja.
Sille ei vain mene tajuntaan missä sen kuuluu kulkea.

Seuraavaksi kokeilin aina sanoa tiukasti EI, nyppäistä hihnasta ja kehua jos hetken kulkee kauniisti vieressä, ei toimi.

Mulla ei enää riitä hermo lenkitykseen ja töissäni joutuu niska/hartiat koville,lähiaikoina huomannut miten tuo kiskominen vielä lisää niiden kipuja. Mies hoitaa tällä hetkellä pääosin ulkoilut ja minä välillä hammasta purren.

[QUOTE="vieras";26014745]Ja millähän perusteella?[/QUOTE]

no esmes

Koira vetää, koska nyit ja nypit sitä hihnasta. Koska sinun täytyy ensin löysätä hihnaa että voit nykäistä, koira ymmärtää, että hihnan löystymistä seuraa nykäisy, joten se pyrkii kaikin tavoin välttämään hihnan löystymistä.

[QUOTE="mmm";26014759]no esmes

Koira vetää, koska nyit ja nypit sitä hihnasta. Koska sinun täytyy ensin löysätä hihnaa että voit nykäistä, koira ymmärtää, että hihnan löystymistä seuraa nykäisy, joten se pyrkii kaikin tavoin välttämään hihnan löystymistä.[/QUOTE]

HöpöHöpö :)

[QUOTE="mmm";26014759]no esmes

Koira vetää, koska nyit ja nypit sitä hihnasta. Koska sinun täytyy ensin löysätä hihnaa että voit nykäistä, koira ymmärtää, että hihnan löystymistä seuraa nykäisy, joten se pyrkii kaikin tavoin välttämään hihnan löystymistä.[/QUOTE]

No höpö höpö!
Meillä ainakin koira kävelee aina hihna löysällä ja jos alkaa hihna vähääkään KIRISTYÄ nyppäsen hihnasta ja kiellän niin lopettaa.

[QUOTE="vieras";26014787]No höpö höpö!
Meillä ainakin koira kävelee aina hihna löysällä ja jos alkaa hihna vähääkään KIRISTYÄ nyppäsen hihnasta ja kiellän niin lopettaa.[/QUOTE]

eipä ole ihme että vetää ;)

Olen useammaltakin koiranomistajalta kysynyt neuvoa miten harjoitella, neuvoksi olen saannut kieltämisen ja tuon suunnanmuutoksen. En vain saa niitä toimimaan meidän koiralla.

Alkanut jo epäilyttää ettei minusta ole koiranomistajaksi, jos en edes koiraa saa lenkillä kulkemaan, tuo lenkkikaverin tarve kun oli yksi pääsyistä miksi koiran halusin. :(

[QUOTE="aloittaja";26014802]Olen useammaltakin koiranomistajalta kysynyt neuvoa miten harjoitella, neuvoksi olen saannut kieltämisen ja tuon suunnanmuutoksen. En vain saa niitä toimimaan meidän koiralla.

Alkanut jo epäilyttää ettei minusta ole koiranomistajaksi, jos en edes koiraa saa lenkillä kulkemaan, tuo lenkkikaverin tarve kun oli yksi pääsyistä miksi koiran halusin. :([/QUOTE]

Koulutus vaatii vaan aikaa ja kärsivällisyyttä, kyllä se lähtee sujumaan :) Sitten kun vielä vähän viisastuu ja ja kasvaa niin jää jotain päähänkin :) Kokeile sitä vedonestopantaa, ei se siihen kuole :)

Voi kun mullakin olis ollut hermoja opettaa koira kunnolla lyhyellä hihnalla.
Kokeilin vaikka mitä konsteja, pysäytystä, kieltoa, käännöksen tekemistä... Koira ei vaan tajunnut sitä ennen kuin mulla meni hermot siihen. Ja ehkä suurin syy koulutuksen epäonnistumiseen oli se, että kun aamulla piti käyttää koira lenkillä ennen kouluun menoa, ei pikkulenkkiin voinut kuluttaa puolta tuntia, minkä se olisi täydellisellä koulutuksella vaatinut. Joten, koira kävelee flexillä mutta ei kyllä hirveästi vedä. Yleensä silloin kun koira tulee lähelle, mutta sen jälkeen kävelee taas nätisti.
Pitkää pinnaa koulutuksessa!

Yhteistyössä