millä hitolla saa 4vuotiaan nukkumaan, tai siis rauhottumaan nukkumaan NÄTISTI???

• Viestiketjun aloittaja "nella"
  • Ensimmäinen viesti
"nella"
aivan älytöntä. _Ei nuku ees päiväunia(nytkin ollut 12tuntia hereillä, ollaan ulkoiltu ja touhuttu yms). samat iltarutiinit ollut vauvasta lähtien. ja se on tollanen piru.

Ihan oikeesti iltasadun jälkeen alkaa veden huuto, saa juoda sen kerran, sit pitäs alkaa nukkuu. Mut ei tappelee ja riehuu lähes aina tunnin.

Ei voida jättää yksin nukahtaa koska 1.kaataa sängynsä 2.koska toinenkin lapsi on samassa huoneessa(eikä enempää huoneita ole) jos ne jättäis kaksin niin siitä ei tulis mitään, eikä edes siitä että tuo jäis yksin, sehän ois vaan hauskaa vanhempien juoksutusta ku sais 1000kertaa huomion karkaamalla sieltä.

MÄ vaan haluun että iltatoimien jälkeen mä oon vapaa tekee omia juttuja ja että joka ilta ei oo yhtä raivoomista ja kiukuttelua.

Tää on ihan älytöntä.

"maija"
Meillä kanssa 4-vuotias riehaantuu just kun pitäis alkaa nukkumaan. Päiväkodissa nukkuu päiväunet, mutta nyt lomalla ei. Meillä auttoi, kun lopetin äyskimisen ja torumisen. Nyt hieron varpaita tai makaan vieressä kunnes rentoutuu. Tuntuu, että lapsi on jotenkin kierroksilla ja pitää vähän auttaa löytämään rauhallinen olo. Kun makaan vieressä, niin nukahtaa 10 minuutissa eli tosi tosi väsynyt on.

Me otettiin joskus käyttöön unipassi. Se toimii niin, että aina hyvin menneestä nukkumaankäynnistä saa aamulla tarran, ja kun tietty määrä tarroja on kerätty saa lapsi jonkun ennalta sovitun palkinnon (esim joku huvipuisto/uimahalli, lelu tms). Toimi meillä :)

"Nella"
ei oo yliväsynyt(kai mä tunnen oman lapseni. enkä taatusti nukuta päiväunille,sehän tarkoittais tunnin tappelua päivällä ja yöunien pitkittymistä vielä myöhempään).

Ei myöskään auta mikään silittely. ja nukhataa muutenkin viereen(koska omassa sängyssä tää on vielä rasittavampaa).

Ja sill ätaas ei oo mitään merkitystä korotanko hänelle ääntä vai en,touhu on samanlaista silti

Ei jaksa enää..
Joo sama täällä 3-vuotias ei nukahda millään. Eilenkin meni 2 aikaan yöllä nukkumaan kun oli ennen sitä huutanu, raivonnut ja itkenyt sen 4h.. Joka ilta sama homma..

"maija"
Musta sä vaikutat vähän kiukkuiselta tohon tilanteeseen. Lapsi hermostuu siitä, eikä osaa itse rauhoittua. Yritäpä olla tiukka, mutta ystävällinen ja rauhallinen, jos se auttaisi.

[QUOTE="Nella";26739122]ei oo yliväsynyt(kai mä tunnen oman lapseni. enkä taatusti nukuta päiväunille,sehän tarkoittais tunnin tappelua päivällä ja yöunien pitkittymistä vielä myöhempään).

Ei myöskään auta mikään silittely. ja nukhataa muutenkin viereen(koska omassa sängyssä tää on vielä rasittavampaa).

Ja sill ätaas ei oo mitään merkitystä korotanko hänelle ääntä vai en,touhu on samanlaista silti[/QUOTE]

Kyllähän se lapsi huomaa jos sä alat hermostumaan tohon tilanteesee, vaikket sä korottaisi ääntä yhtään. Ja sitten taas itse hermostuu lisää ja kierre on valmis.
Musta sä vaikutat aika leipääntyneeltä.
Voihan olla että lapsi haluaa vaan yksinkertaisesti huomiota eikä sille riitä se, mitä teette nukkumaankäydessä vaan tarvitsisi enemmän rauhoittumista, juttelua päivän tapahtumista tms. Meidän esikoinen on joskus nukkumaan käydessä niin levoton, että ei meinaa yhtään rauhoittua jos joudun huomioimaankin enemmän pienempää sisarusta.

No,
[QUOTE="Nella";26739122]ei oo yliväsynyt(kai mä tunnen oman lapseni. enkä taatusti nukuta päiväunille,sehän tarkoittais tunnin tappelua päivällä ja yöunien pitkittymistä vielä myöhempään).

Ja sill ätaas ei oo mitään merkitystä korotanko hänelle ääntä vai en,touhu on samanlaista silti[/QUOTE]

ei sitte.
Meillä yliväsymys just aiheuttaa tuollasta temppuilua.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"symppis"
Joo, meillä kanssa hankaluuksia ton 3v:n kanssa. Ihmetyttää myös nuo tarra jutut kun oon yrittäny niitä aikoinaan pottailuun ja nukkumiseen ja vaikka mihin mutta ei meilläkään kykene jotenkin sisäistämään tuollaista.

Meidän suurin ongelma "unikouluun" on myös se että pienempi nukkuu samassa huoneessa ja herää jos tuo isompi rupeaa huutamaan ja parkumaan. Siitä olen pitänyt tiukasti kiinni että ennen nukkumaan menoa käydään pissillä ja juodaan jne. että sitten kun ollaan sängyssä niin mihinkään ei enää nousta vaikka mitä yrittäisi keksiä.

Luulen että kyse on osaksi myöa tuon lapsen temperamentista. Toiset on rauhallisempia kun toiset ja tuo meidän 3v ei vaan osaa rauhoittua. Isänsä ollut aikoinaan samanlainen. Huoh.

"mää"
Meillä vähän samanlaista... Ja mitä hermostuneempia me vanhemmat ollaan, sitä suurempi ranttali-ilta on edessä. Joskus auttaa pitkä hellittelyhetki iltasadun parissa ennen nukkumaanmenoa (normaalin 10 minsan sijaan) . Ylipäänsä meillä tuo iltariekkuminen taitaa olla tällä hetkellä huomionhakua ja mustasukkaisuutta pienemmälle sisarukselle.

Enpä juuri auttaa osaa, mutta voimia ja rautaisia hermoja teillekin!!

"maija"
Tuli vielä mieleen, että jos oot jo kovat keinot kokeillut, niin kokeilisit "hemmottelukuuria", että oikein paijailisit ja hellisit pitkin iltaa ja varsinkin pitäisit hyvänä iltatoimien aikaan ja silittelisit nukkumaan. Muutama ilta saattaisi riittää, että saatte ton tavan riehua lopetettua.

ei sitte.
Meillä yliväsymys just aiheuttaa tuollasta temppuilua.
Meilläkin ainoat nukkumaanmenotaistelut on käyty juurikin silloin, kun lapset on olleet yliväsyneitä (siis kun ne oli pienempiä, nuo nyt 8 v ja 6 v). Ja jo vauvana homma meni niin, että mitä paremmat päiväunet, sen paremmat yöunet.

Mä pitäisin lapselle Supernannyn nukahtamiskoulun, jos olisin ap. Eli sänkyyn, yksikseen nukahtamaan, huomio ja palvelu pois, ja muksu vaikka tuhat kertaa sänkyyn takaisin jos (kun) sieltä karkaa. Ennen pitkää taatusti oppii, kyllä aikuinen voittaa lapsen psykologisessa sodankäynnissä jos vaan pysyy lujana. En olisi vieressä, en nukuttaisi, en antaisi vettä jos on mukamas jano, en antaisi huomiota jos huutaa, en palvelisi (jos esim. peitto tippuu niin olkoon ilman jos ei muka itse saa sitä laitettua takaisin).

Mun vajaa 4-vuotias tarvitsee "oman hetken" äidin kanssa ennen unia. Eli kun saan pienemmän nukkumaan, otan tuon isomman sohvalle istumaan kaveriksi ja jutellaan siinä 10-15 min tarpeen mukaan ihan mitä mieleen lapselle juolahtaa. Telkkari on silloin kiinni ja valot poissa, eli hiljaisessa hämärässä istutaan ja kuiskitaan asioista, jotka lapsella on mielessä. Sen jälkeen menee ihan tyytyväisenä nukkumaan. Ilman tätä rauhoittumista ei nukkumaanmenosta tule mitään.

Mun vajaa 4-vuotias tarvitsee "oman hetken" äidin kanssa ennen unia. Eli kun saan pienemmän nukkumaan, otan tuon isomman sohvalle istumaan kaveriksi ja jutellaan siinä 10-15 min tarpeen mukaan ihan mitä mieleen lapselle juolahtaa. Telkkari on silloin kiinni ja valot poissa, eli hiljaisessa hämärässä istutaan ja kuiskitaan asioista, jotka lapsella on mielessä. Sen jälkeen menee ihan tyytyväisenä nukkumaan. Ilman tätä rauhoittumista ei nukkumaanmenosta tule mitään.
Meillä sama juttu :)

• Tykkää
Reactions: An-Nikki
halipupu harmaana
Tee lapselle säännöt selviksi ja pidä niistä kiinni. Jos riehuu, niin jotain kivaa pois jne... Meillä auttaa jos ottaa lapsen sohvalle viereen kun itse vaikka lukee kirjaa, niin kohta lapsi kyllästyy ja kömpii omaan sänkyynsä nukkumaan tai joskus auttaa se, kun laitan hänet omaan sänkyyni nukkumaan ja nukahtaa sinne ja sitten kannan hänet omaan sänkyynsä nukkumaan. MUista että aikuinen laittaa ne rajat myös illalla eikä lapsi.

"Annika"
Mitäpä jos et anna vettä sitä yhtäkään kertaa, etkä päästä pissalle. Annat sille vettä sänkyyn juur ennen nukkumaanmenoa, ja kysyt onko pissahätä, ilmoitat sitten että tän jälkeen ei tuu mitään palveluita. Valot pois, mielellään pimennysverhot näin kesällä ja podät tuoliunikoulun. Istut siis tuolilla selin sänkyihin ensin melko lähellä sänkyä. Et puhu mitään, et reagoi mitenkään, oot vaan siinä ka tarvittaessa palautat sen sänkyyn. Sitte ku homma on selvä siirrät sen tuolin ilta illalta kauemmas sängystä kohti ovea ja lopulta ulos ovesta ja olohuoneeseen..

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"äitee"
meillä 4v tyttö eikä ole ikinä mun kanssa tommosta riehumista mutta isänsä kanssa on ihan mahdoton,usein siinä käy niin että isä kuorsaa ja tyttö leikkii leluillaan...itse olen jämäkämpi,luetaan pitkä iltasatu,makaan vieressä niin kauan kun nukahtaa,otan kainaloon mutta en puhu.tänään nukahti 15min päästä kun satu loppui.

[QUOTE="vieras";26739445]Vesimuki viereen jos jano ja piirtelet selkään sukellusveneitä ja avaruusaluksia, hennoilla, hiljaisilla vedoilla. Rauhoittuu ja nukahtaa.[/QUOTE]

Ai että mä rakastin muksuna sitä kun äiti piirteli kuvia selkään ja mä yritin arvata mitä ne oli. :heart:

"vierailija"
sanoit että toinen laps herää jos isompi alkaa huutaa.. ne kyllä siihen joskus tottuvat ja entä sitte jos herää... luultavasti nukahtaa uudestaan.. meillä ainaki ja meillä nukkuu kolme lasta samassa huoneessa.. en kyllä menis enään neljä vuotiaan viereen nukkumaan.. ja tarrat toiminut meilläkin... sitten ku tarpeeksi oli niin tehtiin jotain kivaa.

Yhteistyössä