Millä tavalla luunmurtuma näkyy röntgenkuvassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria88"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria88"

Vieras
Itselläni on ranteessa murtuma ja sain tänään lääkäristä cd:t röntgenkuvista ja nyt haluaisin itse nähdä, missä kohtaa rannetta murtuma tarkalleen ottaen on. Vai onko tavallisen pulliaisen vaikea edes huomata tuollainen luunmurtuma röntgenkuvassa?

On se aika vaikea nähdä. Minulla oli paha sirpaleinen murtuma, mutten juurikaan sitä nähnyt kuvissa. Luu oli vähän höttöisen näköinen siinä kohtaa, missä murtuma oli.

Joskua saattaa näkyä selkeä särö, siis sellainen ohut viiva, mutta ranteen luut on niin pieniä, että et varmaan maallikkona välttämättä sieltä sitä säröäkään löydä. Olen ymmärtänyt, että ei sitä helppo ole havaita, jos ei ole harjaantunut.

No jos murtuma on hyvässä asennossa niin pitää vähän tuntea anatomiaa että sen näkee. Luun ulkopinta tulisi olla ehyt ja jatkua katkeamatta. Jos on katkeama tai särö niin siitä se murtumalinja lähtee ja on yleensä kuvissa näkyvissä muuallakin kuinnulkoreunassa.
Ranteen murtumasta puhuttaessa puhutaan yleensä värrinäluun (+mahdollisesti kyynärluun) murtumasta, ne on siis ne pitkät luut jotka lähtee kyynärpäästä ja päättyy ranteeseen. Murtuma tulee yleensä lähelle ranneniveltä. Ranteen pikkuluiden murtumat on harvinaisempia ja niitä on ammattilaisenkin vaikea erotttaa kuvissa.

Lapseltani katkesi molemmat käsivarren luut ranteen vierestä, kuvissa näkyy ohut tumma viiva murtumakohdissa, sekä pieni särö näyttää puuttuvan kyynärluusta.

Yhteistyössä