Millä summalla voi oikeasti pärjätä...MITÄ TEHDÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhäri

Vieras
Olen yksinhuoltaja: kuopus on 2,5-vuotias, sitten löytyvät 4- ja 7-vuotiaat sisarukset myös. Asun Uudellamaalla haja-asutusalueella ja kotoamme on pitkä matka vähän joka paikkaan. Viihdymme kuitenkin ihan hyvin kotonakin.

Minulla ei ole tukiverkkoa käytännössä lainkaan. Olen yhden akateemisen tutkinnon suorittanut, mutta alallamme on hyvin kehnosti töitä. Olen suorittanut myös toista tutkintoa noin 1/3 tutkinnosta, mutta nyt tuntuu, että olen sen verran loppu henkisesti ja taantunut kotona, ettei opiskelu kenties enää onnistuisi. Työttömäksi minun olisi vaikeaa jotenkin henkisesti jäädä.

En tiedä, mitä tehdä hoitovapaan loppuessa. Tuntuu, ettei minusta ole töihin, enkä pystyisi sitä oikein organisoimaankaan - eikä kukaan tällaista totaaliyhäriä edes töihin ottaisi, epäilen ainakin, enkä koulutustani vastaavaa työtä saisi ainakaan.

Olemme eläneet todella säästeliäästi tähänkin mennessä. Kulut ovat laina 150€, lämmitys+sähkö 100€, vakuutukset keskimäärin 100€, puhelin+netti+jäte+vesi 100€, autokulut keskimäärin 150€, ruoka 300€ /kk. Yllätyskuluja tulee kuitenkin sairaskuluista, yllättävistä autokuluista, talon remppakuluista (vanha talo) jne.ja niiden arviointi on mahdotonta. Syys-ja kevätkaudella myös lasten harrastukset maksavat jonkin verran, vaikkeivät ne kalliita olekaan (kaupungin jumppia yms.).

Lapset tarvitsevat minua todellakin vielä ensi talvenakin kotona. Jos alan vielä pyörittää työ- tai opiskelurumbaa, hajoaa meidän pikkuperhe lopullisesti varmaankin. Miten kannattaisi menetellä? Mitä sinä tekisit?

On meitä muitakin totaali-yh-äitejä olemassa. Kannattaa raivata ne esteet mitä jaksamisesi tiellä on ja sitten miettiä jatkoja. Kyllä sitä pärjää.

Ihan ensiksi muuttaisin sellaiseen paikkaan, josta on lyhyemmät matkat töihin/opiskelemaan. Se auttaa jo paljon kun on yksin lasten kanssa. Ja hankkiutuisin eroon vanhasta talosta, sen ylläpitäminen aiheuttaa jo liikaa ylimääräistä stressiä.

[QUOTE="vieras";24175696]Ei siihen mitään tutkintoa tarvita. Selvitä asuinkuntasi tilanne. Voipi olla, että kirkuen ottaisivat sinut päivähoitajaksi vaikka heti. Tai ryhdy yksityisesti toimeen.

Pari lasta siihen omien kylkeen ja voisit samalla opiskellakin.[/QUOTE]

KYLLÄ TARVITAAN!! Ja toivottavasti ei missään enää ilman tutkintoa pysty tota tekemään. Moneenko päiväkotiin luulet pääsevän ilman koulutusta? Ihme asenne!!

[QUOTE="vieras";24175714]Yksitykseksi voi ainakin alkaa ilman tutkintoa, kunnallisella puolella taitavat edellyttää että sitoutuu suorittamaan tutkinnon oppisopimuksella.[/QUOTE]

Kyllä täytyy yksityiselläkin olla tutkinto

Yhteistyössä