Millä saa 5 vuotiaan nukutettua päikkäreille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti ja lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti ja lapsi

Vieras
Ollaan kaikki nukuttu viime yö huonosti ja lapsi päätti sitten herätä vielä aamulla 6 aikaan. Päiväkodissa nukkuu arkisin puolen tunnin unet, mutta kotona ei ole nukkunut päikkäreitä miltei kahteen vuoteen. Mies läks aamulla töihin ja mä jäin lapsen kanssa kotiin. Aamusta asti lapsi kiukutellu vastaan joka asiassa, mikään ei kelpaa, ei leikit, ruuat, vaatteet ym. Mä kuljen jo silmät ristissä täällä ku väsyttää kauheasti. Millä saan lapsen nukutettua päikkäreille? Nuijanukutus? Pakko olis saada nukkumaan. Muuten tätä tappelua ja kiukkua saa kuunnella iltaan asti :(

Jos kyseessä ihan normaali viisvuotias ni laita vaikka joku leffa pyöriin. Siis eksä pärjää sen lapses kanssa kahdestaan vai miksi piti mainita ettei mies ole kubioissa? Meillä ainakin viisivuotias aamulla katsoo piirrettyjä ja mä nukun vielä, näin viikonloppuisin.

[QUOTE="jaa";23497224]Jos kyseessä ihan normaali viisvuotias ni laita vaikka joku leffa pyöriin. Siis eksä pärjää sen lapses kanssa kahdestaan vai miksi piti mainita ettei mies ole kubioissa? Meillä ainakin viisivuotias aamulla katsoo piirrettyjä ja mä nukun vielä, näin viikonloppuisin.[/QUOTE]

Meillä ei onnistu se, et lapsi katselis yksinään piirrettyjä alakerrassa aamuisin kun itse nukun yläkerrassa. Lapselle pitää lähteä antamaan aamupala ja sit leikkiä leikkiä leikkiä...

Kyllä nyt 5-vuotias katsoo tosiaan jonkun leffan niin saat pienet torkut itse otettua. Laitat DVD:n laulamaan ja laitat vaikka lapselle jotain kivaa pientä naposteltavaa; kurkkutikkuja, porkkanaa, pop corneja tms.

[QUOTE="aapee";23497245]Kun ei tykkää katsella elokuvia. Kyllästyy nopeasti ja tahtoo mielummin leikkiä. Ei vaan jaksa istuskella / makoilla aloillaan.[/QUOTE]

No omani komentaisin siinä tapauksessa leikkimään omaan huoneeseen ja ilmoittaisin itse ottavani pienet nokoset jonka aikana minua ei häiritä.

Taitaa olla sun lapsellas jonkinasteinen keskittymishäiriö jos ei osaa leikkiä itsekseen eikä rauhoitu elokuvaa katsomaan. tai sitten olet itse opettanut lapsen noin vaativaksi. 5-vuotias nimittäin kykenee toimimaan yksin.

No sittenhän sun ei auta kun valvoa ja leikkiä sen lapses kanssa jos kerran olet hänelle niin opettanut tekeväsi aina. Meidän viisivuotias leikkii kyllä ihan yksinkin, mutta en mä ole itseäni mihinkään leikkeihin osallistunutkaan. Toki pelaillaan ja sellaista ja joskus laittelen vaikka barbien hiuksia, mutta kyllä se leikki vaan on lapsen heiniä.

Voithan sä koittaa lukea sille jotain vaikka. Aika vaativa viisvee teillä kun pyörittää koko huushollia omaan tahtiinsa.

[QUOTE="aha";23497257]Taitaa olla sun lapsellas jonkinasteinen keskittymishäiriö jos ei osaa leikkiä itsekseen eikä rauhoitu elokuvaa katsomaan. tai sitten olet itse opettanut lapsen noin vaativaksi. 5-vuotias nimittäin kykenee toimimaan yksin.[/QUOTE]

Kun ei vaan elokuvat kiinnosta. Ja yksin leikkiminen on tylsää. Kyllä välillä joutuu pakostikin leikkimään yksinään, mutta nyttenkin lapsi on itsekin väsynyt yön ja aikaisen aamun takia, että on todella kiukkuinen ja itkuinen. Joten lapsikin olisi saatava unille koska muuten tämä jatkuu iltaan asti ja pahenee vaan mitä väsyneemmäksi lapsi tulee. Se, että lapsikin on väsy tais mennä aika monelta ohi ihan täysin.

Ottaisin viereen kattomaan jotain piirrettyä (näin teen meidän 2 vuotiaallekkin jos itsellä alkaa luomet painaa liikaa). Jos ei haluu piirrettyä katsoa, niin poika roudaa parkkitalonsa olkkariin ja leikkii autoilla olohuoneessa, tai millon milläkin. Itse kerkee siinä sohvalla ottaa pienet 15-30 min torkut ja on taas mieli virkeempi. Jos on epäilyskään että lapsi tekis jotain tuhmuuksiaan, niin siihen jotenkin vaistomaisesti herää.

[QUOTE="aapee";23497276]Kun ei vaan elokuvat kiinnosta. Ja yksin leikkiminen on tylsää. Kyllä välillä joutuu pakostikin leikkimään yksinään, mutta nyttenkin lapsi on itsekin väsynyt yön ja aikaisen aamun takia, että on todella kiukkuinen ja itkuinen. Joten lapsikin olisi saatava unille koska muuten tämä jatkuu iltaan asti ja pahenee vaan mitä väsyneemmäksi lapsi tulee. Se, että lapsikin on väsy tais mennä aika monelta ohi ihan täysin.[/QUOTE]

Kyllä mä ainakin sitten sanoisin että nyt mennään lepäämään piste. Niin sanon omallekkin jos on silminähden väsynyt. Kyllä viisivuotiaan pitäisi ymmärtää tämä asia. Älä anna mitään vaihtoehtoja.
Toisekseen kyllä se vaikuttaa siltä että alopsellasi on jonkinlainen keskittymis/tarkkaavaisuudenhäiriö jos ei jaksa keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa. Kyllä tuon ikäisen pitäisi pystyä katsoaman lastenelokuva. Ja yksin leikkiminen on tylsää välillä, mutta sellaista se elämä vaan on, että joutuu niitä tylsiä asioitakin tekemään ihan loputtomuuteen asti.

Itse kyllä selviäisin ilman päikkäreitä, mutta kun lapsi on väsy ja se tässä pääasiallisesti pitäisi saada nukkumaan jotta ei tarvitsisi iltaan asti katsella ja kuunnella tappelua, kiukkua ja itkua.

Etkö saisi lasta sänkyyn kainaloosi satua kuuntelemaan,älä puhu nukkumisesta mitään,sadun jälkeen pyydä laittaa silmät kiinni ja silittele...jos vaikka nukahtais,nyt tosin kello nin paljon ettei kauan kannata nukkua,jos ei halua illalla nukkumaanmenon viivästyvän.

[QUOTE="jaa";23497315]Kyllä mä ainakin sitten sanoisin että nyt mennään lepäämään piste. Niin sanon omallekkin jos on silminähden väsynyt. Kyllä viisivuotiaan pitäisi ymmärtää tämä asia. Älä anna mitään vaihtoehtoja.
Toisekseen kyllä se vaikuttaa siltä että alopsellasi on jonkinlainen keskittymis/tarkkaavaisuudenhäiriö jos ei jaksa keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa. Kyllä tuon ikäisen pitäisi pystyä katsoaman lastenelokuva. Ja yksin leikkiminen on tylsää välillä, mutta sellaista se elämä vaan on, että joutuu niitä tylsiä asioitakin tekemään ihan loputtomuuteen asti.[/QUOTE]

Kyllä jaksaa keskittyä mielenkiintoiseen asiaan pitkäksikin aikaa. Kuten esim. legoihin. Saattaa montakin tuntia välillä rakennella kaikkea, mutta elokuvat ei vaan kiinnosta. Kyllä katsoisi jos pakottaisin, mutta kerrohan millä lailla se, että pakottaisin lapseni katsomaan elokuvaa ja itse torkkuisin siinä, auttaa siihen, että lapsi on todella väsy ja siksi kiukkuaa ja tappelee joka asiasta ja jatkaisi sitä iltaan asti vielä pahempana kun väsymyskin pahenisi?

5-vuotiasta et kyllä pakota mitenkään nukkumaan, yritä että tulisi edes hetkeksi huilimaan. Meillä sovitaan että pötkötetään esimerkiksi 20 min hiljaa paikallaan, laita vaikka joku levy soimaan.

[QUOTE="aapee";23497321]Itse kyllä selviäisin ilman päikkäreitä, mutta kun lapsi on väsy ja se tässä pääasiallisesti pitäisi saada nukkumaan jotta ei tarvitsisi iltaan asti katsella ja kuunnella tappelua, kiukkua ja itkua.[/QUOTE]

Niin... eli että SUN ei tarttis katsella ja kuunnella. Tosi lapsilähtöstä ;)

Mut kertaalleen vielä: et sä sitä millään voi väkisin saada nukkuun. Ei auta ku mamman kestää ja laittaa lapsi illalla aikaisemmin nukkuun. Voivoi, sitä se vanhemmuuus välillä on.

No vie lapsi ulos! Sieltä varmaan löytyy kivaa tekemistä lapselle ja vaikka et itse siinä levätä saakaan, eipä tarvitse kiukuttelua kuunnella. Ulos mahtuu myös enemmän ääntä. En laittaisi nukkumaan päikkäreitä, koska sitten saattaa huomennakin herätä jo tosi aikaisin kun ei riitä unta sekä päikkäreille että yöunille. Tai jos ei ulkoilu kiinnosta, menkää vaikka käymään jossain, kaupungilla jätskillä, kirjastossa tms.

[QUOTE="vieras";23497346]Niin... eli että SUN ei tarttis katsella ja kuunnella. Tosi lapsilähtöstä ;)

Mut kertaalleen vielä: et sä sitä millään voi väkisin saada nukkuun. Ei auta ku mamman kestää ja laittaa lapsi illalla aikaisemmin nukkuun. Voivoi, sitä se vanhemmuuus välillä on.[/QUOTE]

No ei se lapsellekaan mitään mukavaa ole, että kun on noin väsynyt niin on sitten itkuinen ja kiukkuinen. Kun nukkuisi edes puoli tuntia niin olo olisi lapsellakin paljon parempi ja virkeämpi ja iloisempi myös.

[QUOTE="vieras";23497356]No vie lapsi ulos! Sieltä varmaan löytyy kivaa tekemistä lapselle ja vaikka et itse siinä levätä saakaan, eipä tarvitse kiukuttelua kuunnella. Ulos mahtuu myös enemmän ääntä. En laittaisi nukkumaan päikkäreitä, koska sitten saattaa huomennakin herätä jo tosi aikaisin kun ei riitä unta sekä päikkäreille että yöunille. Tai jos ei ulkoilu kiinnosta, menkää vaikka käymään jossain, kaupungilla jätskillä, kirjastossa tms.[/QUOTE]

Johan mä jo laitoin, että oma lepääminen ei tässä ole se tärkein vaan lapsen. Ja jos lapsi ei nuku niin sitä kiukuttelua kestä sitten siihen asti, että nukahtaa yöunille. Ja hyvässä lykyssä nukahtaa sitten jo 6-7 aikaan, jolloin rytmi on sitten ihan perseellään ja herää sitten huomenaamulla vielä aikaisemmin kun yöllä on nukkunut tarpeeksi.

[QUOTE="aapee";23497383]No ei se lapsellekaan mitään mukavaa ole, että kun on noin väsynyt niin on sitten itkuinen ja kiukkuinen. Kun nukkuisi edes puoli tuntia niin olo olisi lapsellakin paljon parempi ja virkeämpi ja iloisempi myös.[/QUOTE]

Vaikka ei oliskaan, siitä huolimatta sä varmaan aikusen aihmisenä ymmärrät ettet voi toista pakottaa nukkumaan. Niinpä sun aikusena ihmisenä täytyy nyt laajentaa katsontakantaas asiaan, ja yrittää helpottaa sen lapsen oloa muilla keinoin, eiks niin . Turhaa haaskaat energiaa siihen, mitä SUN täytyy nyt jaksaa ja kestää. Se "raukka" tässä tarinassa on se lapsi et sä :)

Joo ei suo nyt voi kyllä auttaa, kosaka sä et ota mitään apua vastaan. Mä sanon kanssa usein että nyt levätään vaikka 10minuuttia ja sillä saan lapsen ainakin lepäämään hetkeksi, usein se auttaa, että sanoo ettei tarvitse nukku vain levätä.

Se ei ole mikään ihme, että jaksaa keskittyä legoihinsa, moni keskityshäiriöinen jaksaa jos kyseessä on joku mielenkiintoinen asia, mutta muu keskittyminen sitten onkin hieman....

Käyt'ä omaa luovuuttas et saat lepohetken lapselle.

Mä tein kerran niin, että laitoin valot pois ja kynttilän palamaan ja me mentii pötköttelemään sohvalle kynttilänvaloon. Sitten lapsi nukahti kun rauhoittui.
Sano, että rakentaa vaikka majan ja menee sinne lepäilemään tai jotain.

voi jestas että viittiit joutavan typerästä asiasta narista....jos ei nuku niin ei nuku ja jos kitisee niin anna kitistä ja paa illalle aiemmin nukkuun. Kai nyt luulis sen verran hermoja olevan että yhen illa kiukuttelut kestää...

Yhteistyössä