Millä perusteilla valitaan sopivan kokoinen polkupyörä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aivan tumpelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aivan tumpelo

Vieras
Olen nettikaupoista valkkailemassa pyörää pojalleni.
Jos rungon korkeus on 49cm ja renkaitten tuumakoko 26, niin minkä kokoiselle tuo vielä käy?
En tiedä noista kokojutuista yhtään mitään ja pelkään että tulee valittua liian pieni pyörä.
Noista kun ei tiedä ennen kuin on pakkauksen avannut ja koonnut pyörän. Sitten vähän hankala alkaa palauttelemaan.

[QUOTE="Aloittaja";24714594]Ei ole mikään pieni enää. Poika ja ikää on 13v ja pituutta on noin 175cm.
Oisko tuo 26 tuumaa liian vähän? Rungon korkeuskin merkkaa varmaan jotain. 49cm oisko jo liian vähän?[/QUOTE]

Jaa-a,enpä osaakaan sit sanoa 26 vai 28 tuumaako. Ja rungon korkeudesta en tiedä,mut luulishan että tuon pituselle voi olla jo isoin koko.

Ei sillä renkaan koolla ole merkitystä, vaan sillä rungon korkeudella ja mallilla. En ostaisi tuon kokoiselle pyörää kokeilematta. Käy jossain pyöräliikkeessä kokeilemassa erikokoisia pyöriä, ne rungot vaihtelevat paljon merkeittäin, yhden sama runkokoko ei välttämättä ole hyvä toisessa.

Maastopyörissä lienee 26'' normaali rengaskoko. Kantsii katsoa jonkun urheiluliikkeen sivuilta taulukoita, missä voi verrata rungon kokoa ajajan pituuteen.

Esim: http://www.nopsa.fi/artikkelit/polkupyoran-valintaopas/oikean-kokoinen-pyora

Mulla itselläni oli vuosikaudet liian isorunkoinen pyörä ja aina tuntui että joutui kurottelemaan ohjaustankoon.

Jaa-a,enpä osaakaan sit sanoa 26 vai 28 tuumaako. Ja rungon korkeudesta en tiedä,mut luulishan että tuon pituselle voi olla jo isoin koko.

Ihanan tietämätön kommentti. Runkokokoja kun on enemmän kuin kaksi tai kolme ja 170 senttinen poika ei todellakaan tarvi sitä "suurinta kokoa".

Jos siellä nettikaupassa on mainittu runkokoko, niin sieltä varmaan löytyy myös parametrit mistä tuo koko koostuu tai jos ei suoraan sieltä nettikaupasta, niin valmistajan sivuilta kyllä. Sieltä sitten katsomaan ne tarkemmat mitat ja vertaamaan pojan mittoihin, pelkkä pituus kun ei riitä siihen. Itse olen 170 cm pitkä nainen, mutta minulla on toiseksi pienin runkokoko käytössä (nuo koot vaihtelevat merkeittäin), koska minulla on lyhyt selkä suhteessa muuhun vartaloon.

Olen nettikaupoista valkkailemassa pyörää pojalleni.
Jos rungon korkeus on 49cm ja renkaitten tuumakoko 26, niin minkä kokoiselle tuo vielä käy?
En tiedä noista kokojutuista yhtään mitään ja pelkään että tulee valittua liian pieni pyörä.
Noista kun ei tiedä ennen kuin on pakkauksen avannut ja koonnut pyörän. Sitten vähän hankala alkaa palauttelemaan.

Oikean kokoinen pyörä – oikea ajoasento - Nopsa polkupyörät

[QUOTE="Aloittaja";24715916]Tämän mukaan pojalla pitäisi olla 59cm korkeus rungolle.
Sieltä mistä ajattelin ostaa, on korkein rungon korkeus 54cm ja ihan miesten pyöriä olivat.[/QUOTE]
Runkokoot ja niiden merkinnät vaihtelevat halpismerkeillä paljon. Kunnollisilla pyörävalmistajilla kokoja on parin sentin porrastuksilla, pienimmän ollessa noin 47cm ja suurimman 63cm. Vääränkokoisella rungolla ajaminen on takuuvarma keino saada selkäkipuja.

Vasta kun puhutaan noin tuhannen euron laadukkaista pyöristä, koot alkavat olemaan melko lähellä eri valmistajien kesken.
Ja vinkiksi, Tunturi, Nopsa, Yosemite, Biltema ynnä muut eivät siihen laadukkaiden pyörien kategoriaan kuulu.

Juu, no tavallinen koulupoika tuskin tarvitsee tuhansien eurojen pyörää. Ihan tavallinen pyörä kelpaa kyllä. Kysymys olikin minkä kokoinen suunnilleen pitäisi pyörän olla 175 senttiselle pojalle?
Minkä kokoisilla itse ajelette? Minulla ei ole pyörää ollut pitkiin aikoihin.

[QUOTE="Vieras";24716404]Juu, no tavallinen koulupoika tuskin tarvitsee tuhansien eurojen pyörää. Ihan tavallinen pyörä kelpaa kyllä. Kysymys olikin minkä kokoinen suunnilleen pitäisi pyörän olla 175 senttiselle pojalle?
Minkä kokoisilla itse ajelette? Minulla ei ole pyörää ollut pitkiin aikoihin.[/QUOTE]

Mun 140-senttisellä koululaisella on 26-tuumainen ja ilmeisesti runkokorkeudeltaan niin matala, että eipä tuo tolla kauaa mene... Voivat siis olla tosi pieniäkin noi 26-tuumaset!

Ettekö voi mennä koittamaan mihinkään?

[QUOTE="Jani";24716001]Runkokoot ja niiden merkinnät vaihtelevat halpismerkeillä paljon. Kunnollisilla pyörävalmistajilla kokoja on parin sentin porrastuksilla, pienimmän ollessa noin 47cm ja suurimman 63cm. Vääränkokoisella rungolla ajaminen on takuuvarma keino saada selkäkipuja.

[/QUOTE]

Väärää runkokokoa kyllä pystyy kompensoimaan satulan korkeuden säädöillä ja joka suuntaan säädettävillä sarvilla.

[QUOTE="vieras";24716501]Väärää runkokokoa kyllä pystyy kompensoimaan satulan korkeuden säädöillä ja joka suuntaan säädettävillä sarvilla.[/QUOTE]
Ei voi, väärää runkokoa ei voi kompensoida millään. Ei satulatolpalla, eikä stemmillä. Varman selkäkivun väärällä runkokoolla sen sijaan saa.
Aloittajalle sellainen ohje, että menkää asiantuntevaan pyöräliikeeseen. Ei Intersportiin, ei Stadiumiin, ei Budget Sportiin, ei mihinkään urheiluvaatekauppaan, vaan polkupyöräliikkeeseen.

175cm pitkälle oikea runkoko kalliimman luokan pyörissä on noin 54cm.

Tiedän suunnilleen mistä puhun, harrastan maantie- ja maastopyöräilyä, "silleen niinku ihan vakavissaan".

Yhteistyössä