Millä päästä stressistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Stressimama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Stressimama

Vieras
Juu "uraäiti" täällä vaan hei, kysyisin että millä te samanmoiset oikein hanskaatte semmoista pahaa työstressiä? Ei siis mitään karmeaa tilannetta kuten työpaikkakiusaaminen tai irtisanomisuhka, joka on tietysti itsessään vaivan syy, vaan ihan painetta joka syntyy kun koko ajan on kiire. Ja sitten kun hetkeen ei ole, ei ajatukset irtoakaan niistä hommista. Tuntuu että ainoa hetki normaalia oloa on töiden jälkeen lapsen kanssa, mutta kun lapsi menee nukkumaan niin taas on työasiat mielessä.

Alkaa olla nuo fyysiset oireet riesana (päänsärky etupäässä), ilmeisesti kiristelen hampaita yöllä. Kokoajan on myös ruumiissa sellainen jännittynyt olo. Pelottaa että kohta fysiikka napsahtaa :(.

Se pitää vain opetella. Tehdä lapsen nukkumaanmenon jälkeen asioita, joista pitää. Lukea jotain mukaansa tempaavaa romaania, katsoa telkkaria ja tehdä käsitöitä, tuunata jotain, suunnitella vaikka sisustusta uusiksi, kutsua viikonlopuksi vieraita päivälliselle ja suunnitella menu. Mulla oli itsellänikin tuota samaa ongelmaa vielä vuosi sitten, mutta oli vaan pakko opetella tuuppaamaan työasiat pois mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27577328:
Se pitää vain opetella. Tehdä lapsen nukkumaanmenon jälkeen asioita, joista pitää. Lukea jotain mukaansa tempaavaa romaania, katsoa telkkaria ja tehdä käsitöitä, tuunata jotain, suunnitella vaikka sisustusta uusiksi, kutsua viikonlopuksi vieraita päivälliselle ja suunnitella menu. Mulla oli itsellänikin tuota samaa ongelmaa vielä vuosi sitten, mutta oli vaan pakko opetella tuuppaamaan työasiat pois mielestä.

Omituista tässä on se, että sen kummemmin työ- kuin kotielämänkään puolesta ei ole mikään muuttunut (ainakaan huonompaan suuntaan). Ihan kuin olisi jotenkin hiljaa kulunut ilman että huomasikaan? Saattaa tuo kaamosaikakin tehdä temput tietysti.

[QUOTE="coppola";27577333]Jooga. Ajanhallintakurssi. Kyky sanoa "ei" työtehtäville, joita et ehdi tehdä.[/QUOTE]

Liikuntaa yritän pitää kuvioissa. Työ on luonteeltaan asiantuntijatehtävä, joka on aikataulutettavissa itse fyysisesti, mutta sitä on vaikea poistaa mielen päältä, varsinkin jos on sellainen tilanne että on monta juttua meneillään. En ole siis sorrettu työn orja, mietin vain keinoja irroittaa päänsisus niistä hommista silloin kun on se aika.

Liikuntaa yritän pitää kuvioissa. Työ on luonteeltaan asiantuntijatehtävä, joka on aikataulutettavissa itse fyysisesti, mutta sitä on vaikea poistaa mielen päältä, varsinkin jos on sellainen tilanne että on monta juttua meneillään. En ole siis sorrettu työn orja, mietin vain keinoja irroittaa päänsisus niistä hommista silloin kun on se aika.

Itse aikataulutettava työ saattaa olla vaikea sen vuoksi, että haluaa aikatauluttaa töitä liikaa, koska haluaa antaa itsestään ylijaksavan kuvan. Olisi tärkeä oppia tunnistamaan se, miten paljon oikeasti jaksaa tehdä töitä. Hyvä, että nyt olet heräämässä oman jaksamisen rajoihin. Teethän asialle jotain nyt, ettei tarvitse jäädä myöhemmin burn out -saikulle.

PS. Jooga on eri asia kuin liikunta. Hyvä kunto ja liikkuminen ovat tietysti plussaa, mutta jooga auttaa rauhoittumaan ja saamaan kiinni "omasta itsestään" paremmin kuin muut urheilulajit.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27577379:
En suosittele alkuillasta. Olisko sulla mahdollisuus viedä kirkasvalolamppu töihin työpöydällesi? Mulla toi masiina ainakin vaikuttaa niin, että jos se palaa iltapäivällä tai illalla, niin sitten mä valvon pitkälle yöhön.

Hmm, hyvä tietää. Mietin tuota duuniin viemistä, en tietystikään aina siinä työpöytänikään ääressä aamuisin ole mutta joskus nyt kuitenkin. Kauanko siinä pitää olla että hyötyisi?

[QUOTE="coppola";27577382]Itse aikataulutettava työ saattaa olla vaikea sen vuoksi, että haluaa aikatauluttaa töitä liikaa, koska haluaa antaa itsestään ylijaksavan kuvan. Olisi tärkeä oppia tunnistamaan se, miten paljon oikeasti jaksaa tehdä töitä. Hyvä, että nyt olet heräämässä oman jaksamisen rajoihin. Teethän asialle jotain nyt, ettei tarvitse jäädä myöhemmin burn out -saikulle.[/QUOTE]

Totta tämäkin tietysti. Tiettyyn pisteeseen se on ihan sujuvaa että kympiltä illalla avaa duunimeilit, mutta näköjään olen tainnut mennä liian pitkään nyt sitä tietä.

Hmm, hyvä tietää. Mietin tuota duuniin viemistä, en tietystikään aina siinä työpöytänikään ääressä aamuisin ole mutta joskus nyt kuitenkin. Kauanko siinä pitää olla että hyötyisi?
Vähintään puoli tuntia. Mä teen töitä useimmiten kotoa käsin ja mulla palaa kirkasvalolamppu työpöydälläni aamusta 2 tuntia. Sen jälkeen sammutan sen. Mä olen harkinnut sitä, että hankkisin ajastimen ja laittaisin tuon lampun palamaan sängyn vieressä jo puoli tuntia ennenkuin herätyskello soittaa.

Totta tämäkin tietysti. Tiettyyn pisteeseen se on ihan sujuvaa että kympiltä illalla avaa duunimeilit, mutta näköjään olen tainnut mennä liian pitkään nyt sitä tietä.
Mä olen ottanut - etätyö kun hämärtää erittäin hyvin työajan ja vapaa-ajan välisen eron - käytännöksi sen, että kun katson työpäiväni päättyneeksi, suljen työläppärin ja laitan työhuoneen oven kiinni. Muun ajan surffailen netissä ja palstailen vanhalla läppärilläni olohuoneessa tai keittiössä. Vanhassa läppärinlouskussani ei ole edes sähköpostia, joten ei tule katsottua työmeilejä siitä.

Auttaako se lamppu oikeasti paljonkin?

Mun pitää tammikuussa ruveta heräämään viideltä aamulla, eikä se ihan luontevasti multa käytä, joten testaan kaikki mahdolliset keinot lievittääkseni tuskaani. :D

Niin ja illalla mulla jää "omaa aikaa" about puoli tuntia, eli hirveitä rentoutumisia ei silloinkaan voi harjoittaa, siispä kaikki pikkurentoutuksetkin pitkin vuorokautta käyttöön. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27577379:
En suosittele alkuillasta. Olisko sulla mahdollisuus viedä kirkasvalolamppu töihin työpöydällesi? Mulla toi masiina ainakin vaikuttaa niin, että jos se palaa iltapäivällä tai illalla, niin sitten mä valvon pitkälle yöhön.

Kirkasvalolle altistuminen iltapäivällä, illalla tai yöllä sotkee takuuvarmasti uni-valverytmin. Jos haluaa nukkua yöllä, kirkasvalohoitoa on syytä välttää kaikkina muina aikoina, paitsi aamulla ja aamupäivällä.

P.S. Kirkasvalo vaikuttaa uneen, EI stressiin.

Auttaako se lamppu oikeasti paljonkin?

Mun pitää tammikuussa ruveta heräämään viideltä aamulla, eikä se ihan luontevasti multa käytä, joten testaan kaikki mahdolliset keinot lievittääkseni tuskaani. :D

Niin ja illalla mulla jää "omaa aikaa" about puoli tuntia, eli hirveitä rentoutumisia ei silloinkaan voi harjoittaa, siispä kaikki pikkurentoutuksetkin pitkin vuorokautta käyttöön. :D

Mulla ainakin auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27577568:
Mulla ainakin auttaa.

Ok, mä oon harkinnu sellaista jo vuosia (en tosiaan ole mikään aamuvirkuin apina) joten ehkä mä nyt jo sen hankin, kun ei voi enää päikkäreitäkään nukuskella milloin huvittaa. :D

Yhteistyössä