Millä lisätä kuitua nirson lapsen ruokavalioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuitua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuitua

Vieras
4-vuotias poika kyseessä,ja varsinkin kasviksia kohtaan todella nirso/ennakkoluuloinen. Kurkku,paprika ja porkkana menee,hedelmistä omena,banaani,mandariini,päärynä. Lämpimänä/kypsennettynä menee oikeastaan vain peruna,keitoistakin yrittää jättää porkkanat ym syömättä.

Kertokaas jotain vinkkejä millä lisätä kuituja ruokaan? Kaikki leipä ja pasta mitä syö on täysjyvää,puuroa syö ehkä kerran viikossa kunnon annoksen,muina kertoina (tarjotaan lähes joka aamu) vaan pari-kolme lusikallista.

Tätä kuitulisää olen lähteny miettimään kun vatsan toiminta on hänellä aika ongelmallista. Välillä saattaa olla neljäkin päivää väliä ja sitten onkin niin tiukassa että vessassa istutaan itkua vääntäen.. Mutta siltikään tuotos ei yleensä ole kovaa,vaan ihan normaalin oloista.

No onhan tuossa paljon jo kuitupitoista. Jos on taipumusta ummetukseen tai laiskaan suoleen, voivat banaani, keitetty porkkana ja runsas maitotuotteiden määrä pahentaa tilannetta.

Olisiko lapsesi muutenkin vähän jännittäjä? Kikattaako ja nauraako hän tarpeeksi?

Yksi lastenpsykiatri-tuttavani sanoi mulle kerran, että paras lapsen psyykkinen hoito on hyvä perushoito: riittävästi hyvälaatuista ruokaa, ulkoilua, liikuntaa, unta ja iloa ja naurua.

[QUOTE="wieras";29602204]Mihin se lapsi (tai aikuinenkaan) sitä kuitua tarvii?? Anna normaalirasvaista ruokaa niin kyllä potalla pelittää.[/QUOTE]

Hei, oikeesti! Jos olette typeriä, jättäkää se paljastamatta!
Minusta vaikuttaa, että poika saa kuitua tarpeeksi. Mutta juoko riittävästi? Kuitu tarvitsee paljon nestettä tullakseen ulos! Mulle joskus sanottiin, että viikonkin voi olla kakkaamatta eikä vielä ole vaarallista! Riippuu tietenkin, jos tulos on ihan pipanaa, niin silloin varmmaan on ongelma.

Apteekista saa Vi-Siblin -nimistä kuitulisää joka on helppo sekoittaa mihin vain. Banaani pois taikka vain hyvin harvoin jos ummettaa.
Minustakin kuulostaa enemmän siltä, että siihen nesteytykseen olis syytä kiinnittää huomiota.

Yhteistyössä