millä lisää painoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärrimurri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ärrimurri

Aktiivinen jäsen
11.05.2006
3 510
0
36
Meillä on nyt 7-kuinen poika, jolle on tullut painoa viimeisen kahden kuukauden sisällä 600g. Viime neuvola oli kuukausi sitten ja nyt kyllä punnittiin sitten omalla vaa´alla, mutta jotain tuon suuntaista se painonnousu varmaankin on. Viime neuvolassa puhuttiin, että on niin hidastunut tuo painonnousu ja että täytyy edetä soseiden kanssa nopeaan. Pituuskasvu on tasaista. No, poika teki sitten tässä jossain välissä soseiden kanssa täydellisen syömälakon, mutta nyt syö ihan hyvin jo. Aamulla menee vähän hedelmäsosetta, päivällä kolme jääkuutiollista kasvissosetta ja illalla vielä hedelmäsosetta. Imetän vielä joka välissä ja öisin. Siltikään paino ei tunnu nousevan :/
Kun eihän sitä väkisin voi ketään syöttää :'( Onko muilla ollut hidasta painonnousua?

Jos painoa on kuitenkin tullut, niin en itse olisi omasta lapsestani niin huolissani. On ihan luonnollista, että painonnousu hidastuu vauvan kasvaessa ja lähtiessä liikkeelle. Muutenhan vauvat olisivat vuosikkaina lähemmäs 20-kiloisia, eikä se todellakaan ole tarkoitus...

Kysyit, millä saisit vauvan painoa nousemaan. Oletko kokeillut öljylisää soseisiin? Et ilmeisesti ole alkanut vielä antaa lihaa?

Muuten, kotivaaka ei ole ollenkaan niin tarkka kuin neuvolan vaaka, jonka tarkkuus on 5g. Harva kotivaaka on yhtä tarkka.

Tuohon on kyll pakko kommentoida sen verran, että painnonnousu on mielestäni ollut ihan normaalia. Itse tästä asiasta stressanneena olen lukenut satoja kirjoituksia netissä ja juuri joku tällä palstalla linkitti (en nyt muista mihin ja missä keskustelussa) hyvän sivun, jossa selkeästi/yksinkertaisesti selitetty kehitysvaiheita ym. Siellä juuri oli, että keskimäärin 5kk-> painonnousu hidastuu, huom. keskimäärin painoa tulee n. 400g kuussa, eli eihän tuossa ole hätäpäivää!! Keskimääräisistä arvioista poikkeamaa vauvoilla voi olla paljonkin suuntaan tai toiseen...
Meillä 6kk tyttö, jonka painoa tullut nyt kuukaudessa vajaa 100gr, enkä enää jaksa ressata. Älä sinäkään...

Eiköhän sitä painoakin ala tulla enempi sitten kun otat ruokavalioon mukaan lihat ja viljat... Luulisin. Ja jos poika on pituutta kasvanut hyvin niin ei kasvussa mitään häiriötä luulisi olevan, musta toi 300g kuukaudessa on kanssa ihan hyvä määrä jos puoli kiloa on kerran sellanen suositeltu kuukausittainen painonnousu tuossa iässä. Meillä kanssa nyt 7-kuinen poika ja 6kk iässä oli viimeks nvla, seuraava 8kk iässä sitten että saa nähdä minkä verran hälle on painoa tullut.

No, ehkä mulla ei ole sitten syytä huoleen =) Ei olla tosiaan vielä syöty lihaa, kaurapuuroa annoin tänä aamuna ensimmäistä kertaa maistaa. Annoin puuroa lähinnä siitä syystä, että jos paino pitäisi saada nousuun, mutta jos se ei nyt niin huolestuttavan hitaasti nousekaan, niin ehkäpä odotan vielä...

Tere Mangusti.
Laitan tähän pojan paino tietoa sulle, kun hän söi tosi huonosti vauvana ja niin tekee vieläkin. Pitää nääs huolta linjoistaan :D

Eli syntymä paino 3165g
1 kk 3990
2 kk 4980
3 kk 5590
4 kk 6015
5 kk 6540
6 kk 6705
7 kk 6875
8 kk 7225
9 kk 7355
10 kk 7925
12 kk 8820
1,5 v 10,180
2 v 11,365
Ja nyt 2,5v rapiat 12 kg, et ei syytä huleen.
Meillä poika menee vieläkin - 20 käyrillä ja pituus kasvu on ollut aina ihan ok.
Tällä hetkellä tyttö vauvamme menee +25-30 käyrillä :laugh: .
Tyttö painoi syntyessään 3130g ja nyt 3kk neuvolassa paino oli 6,4 kg, et ei veljeensä ole tainnut tulla :laugh: :laugh: :laugh:

Ja esikoinen taisi mennä normaalilla rajalla silloin, kun oli vauva, että moneen junaan näitä lapsia löytyy... Niistä neuvolan käyristä ei kannata välittää... Ne vaan antaa jotain viitettä, et saa mammat alkaa valittaa... Mun pitäis tyyliin vähentää neidin ruokailua, kun on niin paksu, mut en TOD vähennä...

meillä tytöllä hidastui painonnousu 4kk tienoilla ja itse sain neuvon aloittaa lihan ja kauran heti kun peruna ja porkkana oli kokeiltu ja niitä meni mukavasti.eli 5kk iässä lisäsin ruokavalioon kanan ja kauran noin viikon välein.

meillä tyttö ollut aina "hoikka" mutta kasvanut omalla käyrällään tasaisesti.sikäli tuntuu aina että saisivat välillä neuvolassa pistää käyränsä jonnekin ja keskittyä siihen miten vauva voi.mun mielestä jos lapsesi jaksaa olla hereillä ja kehittyy niin huolta ei ole.edelleen kohta 3 vuotias tyttö on painoltaan hoikempi kun moni samaikäinen mutta ei hän ole liian laiha ja energiaa virtaa :)

Meillä myös pienikokoinen 11 kk tyttö (pituus 72,3 cm ja paino 7435 g). Syökin kuin hiiri eli max. 2 pikkupurkillista lihasosetta/päivä ja aamu- ja iltapuuroa n. 0,5 dl kumpaakin. Välillä juo velliä välipalaksi ja korvikkeita ei ole ikinä huolinut. Imetän häntä vielä.
On aina kasvanut painon suhteen miinuskäyrillä...mutta minkäs teet, ei lasta voi väkisin syöttää.

Alkuperäinen kirjoittaja mamsu:
On aina kasvanut painon suhteen miinuskäyrillä...

Mitä noihin neuvolan käyttämiin käyriin tulee, niin ne ovat apuvälineitä eivät itseisarvoja.
Nollakäyrä ei ole mikään tavoite, vaan keskiarvo, ja jotta keskiarvo toteutuisi, osa vauvoista kasvaa plus- osa miinuskäyrillä. Itse käyrän etumerkki ei siis kerro huonosta tai riittämättömästä kasvusta, vaan kasvusta suhteessa muihin samanikäisiin vauvoihin: pluskäyrillä kasvat lapset kasvavat keskimääräistä enemmän, miinuskäyrällä kasvavat lapset kasvavat keskimääräistä vähemmän ja nollakäyrällä kasvavat lapset kasvavat keskiarvon mukaan. Eivät kaikki vauvatkaan voi mitenkään kasvaa samalla tavalla, vaikka olisivat samanikäisiä ja samoista geeneistä!

Jos käyrillä tapahtuu suuria heittoja (puhutaan kahdesta tai enemmästä yksiköstä, ts. kasvukäyrä muuttuu +2 -käyrältä -1 -käyrälle - tai toisinpäin ), niin asiaa on hyvä tutkia. Jos käyrät tekevät lievää siksakkia, asia yleensä laitetaan normaalin kasvun rajoihin. Lisäksi on yleisesti tiedossa, että ensimmäisen vuoden ajan ainakin moni lapsi hakee sitä omaa varsinaista kasvukanavaansa, jolloin käyrät voivat vähän heitellä. On myös selvää, että jos vauva kasvaa runsaasti pituutta ja normaalisti painoa, joku käyristä (yleensä suhteellinen pituus-paino -käyrä ) voi näyttää hieman kummalliselta. Tällöin käytännössä tosin vauva kasvaa pituutta keskimääräistä enemmän (joka voi johtua geeneistä ), mutta painoa tulee keskimääräisesti. Kyse ei siis ole siitä, etteikö vauva kasvaisi tai että vauva kasvaisi jotenkin "väärin".

Tärkeintä on, että vauva kasvaa. Ja jos suuria poikkeamia tulee, on erittäin hyvä, että asiaa tutkitaan. Ihan yhden mittauskerran perusteella ei kasvun suunnasta voi oikein sanoa mitään (samoin kuin yhden pisteen mukaan ei oikein voi piirtää suoraa viivaa), vaan tarvitaan useampia mittauksia. Ja jos asiasta oikeasti pitäisi huolestua, kyllä th/lääkäri pyytäisi käymään viikon-kahden päästä kontrollimittauksessa.

Jos kasvukäyrät mietityttävät, aina voi terveydenhoitajaa pyytää selittämään, mitä ne tarkoittavat ja miten niitä tulkitaan. Tulee varmasti parempi mieli itselle :)

Itse en ole viitsinyt neuvolassakaan noita kasvukäyriä muuta kuin vilkaista, koska olen ollut varma, että kyllä sitä painoa vielä tulee ja ei tässä mitään. Olen ollut niin itsevarma, että poika on terve ja iloinen ja kaikki on hyvin. Mutta nyt kun ei vieläkään se paino ole lähtenyt kunnolla nousuun, niin alkoi vähän epävarmuus hiipiä... Ja sekin on harmittanut, ettei ole tullut seurattua niitä käyriä.

meillä menee poika -10 painossa ja +10 pituudessa, ja tyttö päinvastoin muistaakseni =)
1v5kk oli poika 11,4kg / 86cm (3790/53) rv 39+3
2kk nlassa tyty 6kg / 60cm (3790/52) rv 38+0

eli ihan on erikokoisia.. tyttö käyttää nyt reilu 3kk iässä niitä vaatteita mitä pojalla oli joskus 5kk ikäisenä :)

meillä menee poika -10 painossa ja +10 pituudessa, ja tyttö päinvastoin muistaakseni =)
1v5kk oli poika 11,4kg / 86cm (3790/53) rv 39+3
2kk nlassa tyty 6kg / 60cm (3790/52) rv 38+0

eli ihan on erikokoisia.. tyttö käyttää nyt reilu 3kk iässä niitä vaatteita mitä pojalla oli joskus 5kk ikäisenä :)
ekan vuoden aikana ravattiin 16 kertaa nlakortin mukaan punnistuksissa + norm. nlakäynnit, kun pojan paino ei noussut alkuun ja on vieläkin aika hidasta, pitkä ja laiha on kuin riuku.

Niin eihän se mitään haittaa jos aina on nolla-tai miinuskäyrällä mutta jos kasvu ei jatkukaan samalla tapaa kuin ennen, niin kyllä sitten äidille tulee huoli. Meillä oltiin alkuun + käyrällä ja nyt monta kuukautta menty alamäkeä miinuspuolella. Poika syö, mutta pieniä määriä, niin kiinteitä kuin maitoakin. EI ole ikinä ollut suursyöppö, mutta nyt enrgiantarve olisi entistä suurempi, niin nämä pienet määrät saavat käyrän menemään alaspäin. Kohta 7kk ja mitat 7.6kg ja 68cm ihan ok siis vielä. Meillä pieni määrä ruokaa tarkoittaa muutamaa lusikallista kiinteitä ja 50-100 ml maitoa päälle. Oikein hienosti mennyt ruokailu tarkoittaa 1/2 purkkia kiinteitä ja maitoa 125ml (yksi täysi pullo) Olen yrittänyt pitää hieman taukoa kiinteän ja maidon välillä kun se auttoi poikaa keskittymään kiinteiden määrän lisäämiseen kun ei heti saanutkaan maitoa.

Yhteistyössä