Millä korvata makaroni??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lucy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lucy

Vieras
Olen yrittänyt karsia reilulla kädellä hiilihydraattia ruokavaliostani. Minulla on aivan ihanan ruokaisan salaatin resepti, joka on lempparini, mutta siihen tulee makaronia :'( Millä siis voisin korvata sen?

Vastailkaahan kaikki jotka tietävät. Voisitte myös kertoa, millä korvata peruna ja leipä. :ashamed:

Auttakaahan aloittelijaa :attn: :wave:

Pastaa on hankala pastasalaatissa korvata, mutta noin yleensä perunan, riisin ja pastan tilalta mä käytän kukkakaalia, parsakaalia, ruusukaalia, keräkaalia, paprikaa, porkkanaa, lanttua, naurista, herneitä, papuja, sipulia... kyllä mä sanoisin, että ruokavalio on monipuolistunut karppauksen myötä. Leivästäkään ei tarvitse luopua, koska karppileipien ohjeita on todella paljon. Tsekkaa karppaus.infon leivonnaiset-osio.

Olen itsekin hieman viime keväänä karppaillut. Multa onnistui oikein hyvin leivän, makaronin ja perunen korvaaminen. Useimmiten tein lapselle ruuan normaalisti ja keitin makaronit tai muut erikseen ja itselle erikseen parsaa, kukkakaalta tai jotain muuta pakastevihanneksia tai vihanneksia yleensäkin.

Leipää en kaivannut, kun söin lähinnä vaan leivänpäällisiä. salaatin lehdelle asettelin lihat juustot ja muut lisukkeet, sullaksi ja napostelemaan. Kurkut ja tomaatit popsiskelin muuten vaan samalla.

En yhtään tiedä minkälainen salaatti sinulla on mutta makaronin tilalta voi laittaa jotain siemeniä tai pähkinöitä. Tai muuten voit salaattiin lisäillä enemmän kananmunia, lihasuikaleita, tonnikalaa tai jotain muuta, mikä siihen sopii.

Olen itsekin hieman viime keväänä karppaillut. Multa onnistui oikein hyvin leivän, makaronin ja perunen korvaaminen. Useimmiten tein lapselle ruuan normaalisti ja keitin makaronit tai muut erikseen ja itselle erikseen parsaa, kukkakaalta tai jotain muuta pakastevihanneksia tai vihanneksia yleensäkin.

Leipää en kaivannut, kun söin lähinnä vaan leivänpäällisiä. salaatin lehdelle asettelin lihat juustot ja muut lisukkeet, sullaksi ja napostelemaan. Kurkut ja tomaatit popsiskelin muuten vaan samalla.

En yhtään tiedä minkälainen salaatti sinulla on mutta makaronin tilalta voi laittaa jotain siemeniä tai pähkinöitä. Tai muuten voit salaattiin lisäillä enemmän kananmunia, lihasuikaleita, tonnikalaa tai jotain muuta, mikä siihen sopii.

Paprika on aivan ihana vihannes aamupalaan tai lämpimäänkin ateriaan. Itse joskus leikkaan paprikan puoliksi ja käytän sitä ikäänkuin leipänä. Täytän lihalla, juustolla ja vihanneksilla. Siitä voi myös leikata hatun pois ja täyttää paistetulla jauhelihalla, mausteilla juustolla, turkkilaisella jugurtilla ja muulla lisukkeella, 200 astetta ja uuniin 20 minuuttia, aivan mielettömän hyviä.

Jauhelihakastikkeeseen ja kastikkeeseen yleensäkin suurusteeksi kelpaa esim. tomaatti. Tuore tomaattia useampikin sekaan pilkottina kiehumaan. Tomaatitkin voi täyttää ja käyttää uunissa, ihan kuin paprikatkin.

Mistä pidät? Voisin hieman auttaa, jos tietäisin mistä kasviksista pidät. Yleensäkin kannattaa kokeilla uusia kasviksia ja löytää aivan ihania makunautintoja. Kesäkurpitsasta voi siivutella juustohöylällä ohuita siivuja ja niitä hieman kuivatella, käyvät hyvin lasagneen lasagnelevyjen tilalta....

Alkuperäinen kirjoittaja KahviKaisa:
Olen itsekin hieman viime keväänä karppaillut. Multa onnistui oikein hyvin leivän, makaronin ja perunen korvaaminen. Useimmiten tein lapselle ruuan normaalisti ja keitin makaronit tai muut erikseen ja itselle erikseen parsaa, kukkakaalta tai jotain muuta pakastevihanneksia tai vihanneksia yleensäkin...quote]

Miksi ihmeessä keität sitä makaroonia lapsille? Anna heillekin vitamiini, kivennäis- ja hivenainepommi.

Parsaa ravintoiddaampi on parsakaali. Meillä useimmiten pasta korvataan quinoalla ravintoarvojen takia. Valakoista riisiä ostetaan joulupuuroon. Muuten käytän TÄYSjyväriisiä, josta on kaikkein vähiten poistettu kuorikerroksia eli ravintoarvot paljon tummaa riisiä paremmat.

Riisin ohella löytyy paljon muitakin jyvä/palkokasveja joista löydät hyviä vaihtoehtoja. Voit tehdä liharuuan lisäkkeeksi pelkän ison, monipuolisen salaatin, paistaa isoja paprikapaloja pienellä fondilorauksella maustettuna, hauduttaa kasviksia uunissa (esim. ruusukaali, kukkakaali), vaihtaa pastan proteiinipastaan jne.

Yksi hyvä optio on kvinoa, jota on ruvennut löytymään tavallisistakin ruokakaupoista. Se on luontaisesti tosi proteiinipitoinen (sopii siis karppaajalle kuin nenä päähän), maukas ja passaa monenlaisen ruuan kaveriksi. Tässä lisätietoa, kuva ja yksi salaattiresepti:

http://safkaseireeni.blogspot.com/2010/01/kvinoa-halloumisalaatti.html

Alkuperäinen kirjoittaja en karppaa:
Alkuperäinen kirjoittaja KahviKaisa:
Olen itsekin hieman viime keväänä karppaillut. Multa onnistui oikein hyvin leivän, makaronin ja perunen korvaaminen. Useimmiten tein lapselle ruuan normaalisti ja keitin makaronit tai muut erikseen ja itselle erikseen parsaa, kukkakaalta tai jotain muuta pakastevihanneksia tai vihanneksia yleensäkin...quote]

Miksi ihmeessä keität sitä makaroonia lapsille? Anna heillekin vitamiini, kivennäis- ja hivenainepommi.

Parsaa ravintoiddaampi on parsakaali. Meillä useimmiten pasta korvataan quinoalla ravintoarvojen takia. Valakoista riisiä ostetaan joulupuuroon. Muuten käytän TÄYSjyväriisiä, josta on kaikkein vähiten poistettu kuorikerroksia eli ravintoarvot paljon tummaa riisiä paremmat.

Tuota parsaa en ole vielä kokeillut. Karppasin ihan muutaman kuukauden viime keväänä, mutta nyt on maamamtaina tarkoitus aloitta taas, nyt viikonloppunakin jo aloittelen. On vaan glögiä jäänyt kaappiin, jotka ajattelin juoda pois.

Lapsi saa toki syödä kaikkea mitä itsekin syön. Makaronit keitän siksi ettei oikein innostu noista vihanneksista ja kasviksista, ja ajattelin että jos niitä vähän hänelle asettelen lautaselle, niin joskus niitä maistelee. Kurkku ja tomaatti menee, mutta kaikki muu tuntuu olevan ihan plaah...

Minun ruokavaliossa ja myös sitä kautta lapsenkin, on paljon puutteita, mutta nyt on tarkoitus taas jälleen kerran skarpata...

Yhteistyössä