millä järkeä miehen ruokailuun, vai onko siinä jo järkeä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaimo"

Vieras
Mieheni tekee raskasta ruumiillista työtä, joten ruokakin täytyy olla ravitsevaa jne. Ja sitä pyrin tekemään, mutta se miehen leivän syönti.
Aamulla 3-4 palaa, aamupäivällä 2-3 ja lounaalla 4-5, päivällä 3-4 ja vielä illalla 3-4. Eli voi mennä jopa parikymmentä leivän palaa/pv.
Mutta monasti sanoo että on vain vähän nälkä, joten syö 4-5 leivän palaa, mutta ei voi syödä ruokaa koska on "vain vähän nälkä" ja tänäänkin jouduin laittamaan täysjyväspastaa roskiin. Yritin sanoa että eikö voisi syödä ruokaa...

Eli olenko minä väärässä, vai meneekö tuo leivän syönti jo liiallisuuksiin?

[QUOTE="eee";24895172]No kyllä ennemmin kannattais kunnon ruokaa syödä. Kai leipä ees on ruisleipää eikä jotain paahtoleipää/sämpylää?[/QUOTE]

Ruisleipää, paahtoleipää, ite tehtyjä sämpylöitä... leipä on mitä milloinkin. Tosin ranskanleipää en osta.

Hiilarit on polttoainetta, proteiini on rakennusainetta - noin ratakiskosta väännettynä.

Leivo pahempaa leipää ja tee parempaa ruokaa, luulis auttavan.

Ihan enste: älä osta mitään täysjyvä"pastaa", eikä kaura"pastaa" eikä mitään, mikä ei ole italialaista ja durum -vehnästä tehtyä. Ei, se ei ole ehkä terveellisintä, mutta se maistuu siltä, miltä pastan kuuluukin maistua. Leseet voi lisätä vaikka jukurttiin tai lihapullataikinaan.

Ruokalassa kuultua: mies (ylempi toimihenkilö) näkee ruokalassa paistettuja perunoita ja alkaa kahmia niitä lautaselleen, ottaa järjettömästi. Selittää sitten kollegalleen, että nää on niin hyviä, kotona on aina vaan jotain villiriisiä ja linssejä...
Antakaa miehillenne HYVÄÄ ruokaa, ettei AMICA tee parempaa... (itse en syö amicassa, syön itse tekemääni)

Tietääkö miehesi, paljonko leivässä ja muussa ruoassa on kaloreita? Olen vain huomannut, että monesti miehet ajattelevat, ettei siinä leivässä paljoa ole kaloreita, vaikka päällisiä olisi vielä suht reilusti ja luulevat kunnon ruoassa niitä olevan enemmän. Kalorisisällöt ovat usein hukassa.

No, varmaan miehellä on tarve saada niitä hiilihydraatteja kovan kulutuksen takia. Proteiini pitää kyllä nälkää hyvin, mutta elimistön akuuttiin energiantarpeeseen iskee hiilaripitoinen ruoka. Ihan kuin moni nainen syö väsymykseen suklaata.
Kyllähän leivästäkin saa proteiiniakin. Jos mies ei liho, ja leipä on hyvälaatuista - eli kuituista - ja mies syö vielä kasviksiakin, ei määrä ole ongelma. Minun mielestä, en ole asiantuntija sen enempää...

[QUOTE="vieras";24895298] Selittää sitten kollegalleen, että nää on niin hyviä, kotona on aina vaan jotain villiriisiä ja linssejä...
[/QUOTE]

.. olen onnekas, sillä mun mies rakastaa linssejä ja papuja, quinoaa jne! Hänkin lappasi ennen aimo kasan lohkoperunoita lautaselleen, mutta nykyään enemmän uunijuureksia ja toteaa, että potuista tulee ähky olo..

Ei helvetti, on teilläkin ongelmat. Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä mitä haluaa. Huolen lapsen syömisestä ymmärrän, mutta en aikuisen. Kyllähän mäkin joskus pitkään katson, kun ukko vetää vaikka 4 voileipää ja 3 jugurttia päälle, eikä koskekaan mun tekemään ruokaan. Mutta en mä voi sitä alkaa komentelemaan..

Ei helvetti, on teilläkin ongelmat. Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä mitä haluaa. Huolen lapsen syömisestä ymmärrän, mutta en aikuisen. Kyllähän mäkin joskus pitkään katson, kun ukko vetää vaikka 4 voileipää ja 3 jugurttia päälle, eikä koskekaan mun tekemään ruokaan. Mutta en mä voi sitä alkaa komentelemaan..

Kyllä muuten voit. Tuo on sekä epäkunnioittavaa että epäterveellistä. Ja kallista.
Jos ukollasi on noin paljon rahaa, niin palkatkoon teille kodinhoitajan tekemään paremmat ruoat ja pitämään kämpän siistinä.

[QUOTE="vieras";24895537]Kyllä muuten voit. Tuo on sekä epäkunnioittavaa että epäterveellistä. Ja kallista.
Jos ukollasi on noin paljon rahaa, niin palkatkoon teille kodinhoitajan tekemään paremmat ruoat ja pitämään kämpän siistinä.[/QUOTE]

Kallista?? Niin, leipä ja jugurtti on tosi, tosi kallista. . Oi kodinhoitajan mä haluisinkin, hyvä idea!
(Onko sulla muuten lääkitys ihan kunnossa?)

:D Jo teillä on taas huolet!

Ihan kun joku jo sanoikin, hiilarit on polttoainetta ja raskaassa ruumiillisessa työssä niitä tavitaan. Työmiehet ei esim. karppaamalla jaksais ei sitten millään, kun niiden elimistö alkais sit syömään niiden lihasmassaa kun ei muutakaan sais.

Ja ihan kuten myös joku toinen jo sanoi, ei ole järkeä tarkkailla aikuisen miehen syömisiä. Voi kertoa olevansa huolissaan, jos joku asia näyttää olevan ihan persiillään (tyyliin vetää kilon laardia päivässä, joka voi tukkia suonet) mut kaikilla aikuisilla ihmisillä on oikeus valita syömisensä.

Ap, stressaa vähemmän, ja anna miehen nauttia elämästään ja leivästään jonka on ilmeisesti raskaalla työllään ansainnut :)

• Tykkää
Reactions: emppu75
Kallista?? Niin, leipä ja jugurtti on tosi, tosi kallista. . Oi kodinhoitajan mä haluisinkin, hyvä idea!
(Onko sulla muuten lääkitys ihan kunnossa?)

Niin no riippuu leivästä ja jogurtista, meillä ei ainakaan syödä niitä kaupan halppis-jogurtteja vaan luomujogurtteja jotka maksaa kaupassa n. 80senttiä-1 euron /purkki. Niistä kun syöt sen 4 purkkia, niin hups siinäpä meni 4 € niin että humahti (tekisi muuten viikossa jo 28€) - ja kohta taas miehellä nälkä! Ja leipä myöski 2,90€/pussi, päivässä noita kun kuluisi se pussillinen niin tekeehän se viikossa jo 20€. Niin että viikossa pelkkään jogurttiin ja leipään melkein 50€. Yhden ihmisen ruokailuun! Siihen kun laskee että teini-ikäiset poikani vääntäisivät saman verran, niin 3x50=150€, yhteensä miehineen 200€ viikossa leipään ja jogurttiin. Varmaan muutakin pitäis kaupasta ostaa...Suomessa ruoka on kallista!

Ja juu, kyllä! Meillä mies syö samaa ruokaa kuin muutkin eikä koskaan jätä syömättä. Teen niin hyvää ruokaa ja paljon että pysyy nälkä loitolla ja monesti ottaa lisääkin. :)

Yhteistyössä