Millä ihmeellä saadaan lapsi pitämään puoliaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli monesti ollut tilanteita joissa oma lapseni ottaa syyt omiin nimiinsä, eile oltiin kylässä jossa tän perheen poika tuli sanomaan että meidän tyttö heittelee lelua ja tän perheen äiti meni komentamaan meidän tyttöä ja kotona tyttö oli surullinen ja sanoi että miks häntä aina vaan komenetaan, että tää poika oli eka heittänyt naamaan jollain lelulla, oli jälkikin naamassa. Ja tyttö oli heittänyt sen lelun vaan pois. Mutta tyttö ei sanonu siel mitään. Tällaisia tilanteita on monia ollut vaik yritän tytölle aina sanoa että kertoo oman näkökantansa asiasta. Miten saan tytön pitämään puolensa.

Mulla on vähän samanlainen poika. Tosin ei vielä 2,5 -vuotiaana puhu kun yksittäisiä sanoja, mutta jos joku lapsi vaikka tönäsee poikaani, niin ei puolustaudu. Tilanteita on ollut monesti, poika yleensä katsoo minuun hätääntyneenä ja menen tietysti väliin. Mutta haluaisin, että poika puolustaisi itseään, ettei isompana tule kiusatuksi.

Neuvoja en siis sulle osaa antaa kun en itsekään tiedä miten pojastani saisin rohkeamman. Kertokaapa te muut.

Meidän tyttö 3v ei usein osaa pitää puoliaan, vanhemmat lapset vievät lelut kädestä ym. Pihalla ollessa minä puutun aika nopeasti jos huomaan että tyttö ei saa sanotuksi mitään jos lelut viedään. Kotona olen koittanut opettaa että pitää sanoa että ei saa ottaa lelua minulta tms.

Veljensä kanssa kyllä kinastelee ja vie lelut tämän kädestä, mutta emme tietenkään hyväksy sitä.

Kotioppi ja sitten niille muille lapsille pitää myös sanoa oman lapsen kuullen että leluja ei viedä.

Yhteistyössä