Miksi vauvan pitäisi oppia nukkumaan MELUSSA, jos ei aikuisetkaan osaa..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uneton

Vieras
Anoppi aina jaksaa vaahdota siitä, että vauva pitää opettaa nukkumaan melussakin. Esim. pitää pystyä imuroimaan tai tekemään muita äänekkäitä kotitöitä silloin, kun vauva nukkuu. Meidän vauva on tosi herkkäuninen, siis herää helposti meluun. Liekö syynä sitten se, että olen suurimman osan ajasta vauvan kanssa kahden kotona ja enhän minä täällä paljon yksinäni melua, kun lapsi nukkuu. Siis vauva on tottunut hiljaisuuteen uniaikana. Anopista tämä on siis väärin. Siis esim. vieraiden pitäisi saada puhua kovaan ääneen, jos sattuvat tulemaan kylään vauvan uniaikaan.

Mutta itse anoppi ei pysty melussa nukkumaan. Aina yövuoronsa jälkeen on oltava ehdoton hiljaisuus talossa, kun hän on nukkumassa. Miksi siis vaatia vauvalta kykyä sopeutua melussa nukkumiseen, jos eivät aikuisetkaan siihen pysty??

Vauvat nukkuu enemmän kuin aikuiset, vauvat nukkuu päivälläkin, ja ostosreissuilla yms.
Siksi on hyvä juttu jos vauva osaa nukkua vaikka ympäriltä kuuluu normaalit elämisen äänet. Meillä ei ole metelöity muttei myöskään kuiskittu keskellä päivää kun vauva tai taapero on nukkumassa. Tottumiskysymys ainakin osittain, mutta toisaalta taas jotkut vauvat/pikkulapset nukahtaa vaikka vieressä porattaisiin betoniseinää, ja toiset taas eivät osaa nukahtaa jos ei ole suht koht hiljaista mutta nukahdettuaan eivät herää ääniin.

Ei nuku meidänkään vauva metelissä. Vaikka on elänyt 6kk kahden vähemmän hiljaisen kanssa...jos se ei totu niin se ei totu. Pakko pitää kohtuuhiljaista jos mielii että hän nukkuu. Aivan hiljaista kuitenkaan ei ole.
Samaa ihmettelen sen suhteen ettei ymmärretä kaikkien kykenevän nukkumaan valoisassa. Se on aivan fyiologinen juttu että hämärä tarkoittaa yöunta.

meillä ainakin helpottaa se että vauva ei helposti herää kun nukkuvat siskon kanssa samassa huoneessa,ni vauva menee aikasemmin nukkumaan ja isompi pystyy leikkimään ym samassa huoneessa ilman että vauva herää...

Ei sitä tarvitse osata nukkua porakoneen melussa. Mutta eihän siitä mitään tule jos vauvan/lapsen nukkuessa pitää hengitystään pidättää, jotta lapsi ei heräisi. Meillä ainakin portaat natisee, pesukoneen ääni kuuluu, ulkona ajaa mopo tai hornetti, jne. Lapsen on hyvä osata nukkua/nukahtaa huolimatta normaaleista äänistä.

Anoppihan antaa hyvän vinkin, koska itse ei osaa nukkua äänekkäämmässä paikassa. Tietää omat rajoitteensa.

Meillä kaikki nukkuu vaikka kuulus mitä meteliä :) neiti nukkuu hyvin ulkona vaikka moottorisaha laulaa vieressä, sisällä nukkuu hyvin vaikka elukat melskaa jahiiret juoksee juoksupyörässä ja telkkari on auki :) tosin me ollaan kaikki samanlaisia ;)

Ihan pienet vauvat meillä nukkuneet hyvin, oli tilanne mikä tahansa. Ehkä noin 5kk:n iässä alkaneet vaatia rauhallisempaa ympäristöä ja tämän olen heille suonut. Ei nyt ihan täys hiljaisuus, mutta esim. puhelimen olen laittanut piippaukselle ja jättänyt imuroimatta. Siis sisällä, ulkona nukkuivat ihan hyvin pienessä metelissäkin.. ;)

Eiköhän ne vauvat ole yksilöitä siinä missä aikuisetkin. On osin tottumiskysymyskin. Esikoinen ei nukkunut, jos ympärillä oli normaaleita ääniä, piti olla ihan hiljaista. Sisaruksensa tottuivat siihen, että isommassakin metelissä voi nukkua.

Itse pystyn nukkumaan melussa esim metrossa.

Mutta meillä on opettettu kyllä lapset nukkumaan meluun. Olen paljon imuroinut, juoruillut puhelimessa, kuunnellut musiikkia isolla jne..

KOSKA jos vauvan totuttaa nukkumaan hiljaisuudessa, niin sitten ei kyllä pysty tekemään juuri mitään kun vauva nukkuu ellei ole himassa ihan hissukseen. Moni frendi on totuttanut lapsensa nukkumaan ihan hipihiljaisuudessa ja siellä ei saa edes kuiskata, kun lapset nukkuu ja frendit ovat kyllä katuneet tätä myöhemmin, kun ei voi duunaa mitään himas kun lapset nukkuu..

mä yritin totuttaa muksua silloin normaaleihin elämisen ääniin just esim. pesukoneeseen, normaaliin keskusteluääniin ja onneks jopa pystyin imuroimaan.

Eihän siitä nyt tuu mitää ettet lapsen nukkuessa pysty tekeen yhtään mitään.

Mulla vain yksi lapsi mieskään ei ole päivällä kotona. Kun lapsi nukkuu haluan minäkin olla rauhassa ja rentoutua ilman kotitöitä ja teeveen ym melua.
Enkä minäkään melussa nuku..

ehkäpä se riippuu paljon myös perheen tilanteesta... onhan se pikkusen eri asia onko yksi ja ainokainen vai perheen neljäs tulokas... Meillä molemmat lapset ovat kyllä nukkuneet melussa, ja olen sen kokenut vain hyväksi, ei tarvi järkeillä nukkumisrumbaa uudelleen, jos sattuu esim. naapurissa käymään moottorisaha samaan aikaan... ja tämä seuraava tulokas on taatusti jo masuaikana tottunut sisarusten mekastamiseen...

Ymmärrän kyllä että halutaan opettaa lapset nukkumaan siten ettei tarvitse koko ajan kuiskailla ja hiiviskellä.
Meilläkin oli herkkäuninen vauva ja lapsttomien ystävin mielestä vauvan pitää tottua ääniin. Eivät nyt ymmärtäneet että minun mielestä iltaisin telkkarin huudattaminen ja monen ihmisen päällekkäin puhuminen huutamalla ei ole normaaleja ääniä. Vaikka en itsekkään halunnut että on täysin hiljaista mutta liika on liikaa...

Yhteistyössä