Miksi vauva ei yöllä huoli pulloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gisha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gisha

Vieras
9-viikkoinen vauvamme syö päivisin tarpeen vaatiessa (esim. isän hoitaessa) pullosta ilman ongelmia ja on tähän asti tehnyt samoin öisin, mutta tällä viikolla hän ei pulloa ole öisin huolinut, vaan itkee ja huutaa vaan eikä edes yritä imeä. Rinta maistuu sitten kuitenkin. Mistä tämä voi johtua? Olen yrittänyt ensin antaa vähän tissiä, jottei olisi kamala nälkä, käynyt vaihtamassa vaippaa herätelläkseni pientä ja kokeillut muutakin, mitä mieleen on tullut, mutta pullo ei vaan kelpaa - vasta kuin aamulla. Mieheni hoitaisi muuten edes pari yösyöttöä viikossa, jotta saisin nukkua hieman pidemmän unipätkän, mutta mitä tässä pitäisi tehdä?

Kyllä vauva tietää, mikä hänelle on parasta ;) Tottakai tissiä on mukavampi lutkuttaa kuin pulloa. Rintamaito vielä maistuu tosi hyvälle. Ja mikä helpompaa hoitaa yösyöttö kuin se, että ei tarvitse nousta sängystä ylös? Meinaan, jos vauva syö lähemmäs 1 vuotiaaks edes kerran yössä, niin jaksamisesi kannalta rinta on ehdottomasti helpoin tapa hoitaa yösyöttö. Sunkaan ei tarvitse kunnolla havahtua, eikä vauvankaan. Vauva voi havahtua hetkeksi rinnalle ja pari minuuttia imettyään nukahtaa pian uudelleen. Ei kannata alkaa häntä oikein keskellä yötä herättelemään ja yrittämään väkisin pullolle. Hänelle voi jäädä paha tapa sitten jäädä valvoskelemaan öisin.

"Imetyksen mekanismit suosivat myös mahdollisimman luonnonmukaista, vauvan tarpeista lähtevää lähestymistapaa, jossa vauva on mahdollisimman paljon äidin lähellä, saa imeä niin usein kuin haluaa ja niin kauan kerrallaan kuin haluaa. Luonnollisena jatkumona tässä prosessissa on se, että vauva saa myös öisin imeä rajoituksetta. Kun vauva nukkuu äidin vieressä, vauvan ja äidin unisyklit synkronoituvat. Näin ollen kun vauva herää imemään, on äitikin todennäköisimmin kevyen unen vaiheessa eikä herääminen ole niin vaikeaa kuin syvästä unesta. Heräämisten määrällä ei näyttäisikään olevan niin paljon merkitystä päiväaikaisen väsymyksen kannalta kuin sillä, mistä univaiheesta herää ja kuinka nopeasti pääsee takaisin uneen. Imettäessä erittyy runsaasti prolaktiinia, joka on tärkein "hoivahormoni". Prolaktiinia erittyy myös nukkuessa sekä vain kosketellessa vauvaa. Prolaktiini rauhoittaa ja tasoittaa äidin mieltä, aktivoi hoivaamistoimintoja, lisää maidontuotantoa sekä edesauttaa symbioosin muodostumista äidin ja vauvan välillä. Yhdessä nukkuessa prolaktiinin eritys maksimoituu. Yöllä erittyy myös melatoniini-hormonia, joka puolestaan auttaa sekä vauvaa että äitiä pääsemään nopeasti takaisin uneen. Näin siis luonnollinen pyörä pyörii: Kun vauva alkaa antaa merkkejä heräämisestä tai jo vähän ennen sitä, äiti puolittain havahtuu, tarjoaa rintaa, vauva imee, prolaktiinia ja melatoniinia erittyy, molemmat nukahtavat saman tien uudelleen" Lue lisää täältä: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=139

Ettekö osaa lukea? AP haluaisi antaa pulloa, että isä voisi joskus edes hoitaa yösyötön. Ja siinä ei todellakaan ole mitään pahaa jos äidin annetaan välillä nukkua pidempikin väli kuin ehkä se 2 tuntia. Että ehkä se on myös hyväksi sille äidin jaksamiselle?! Eikä se vauva siitä piloille mene jos yhden-kaksi kertaa/viikko yössä saa pullosta maitonsa. Voi kiesus näitä taas.

Mulla ei valitettavasti ole AP:N ongelmaan vastausta, sillä meillä kyllä kelpaa sekä pullo että rinta oli sitten päivä tai yö. Mutta onko niin, että vain sinä olet kokeillut pulloa yöllä? Jos vauva haistaa sinusta, että maitoa olisi tarjolla muutenkin eikä siksi pulloa ota. Voihan se sitten isältä ottaakin kun muuta ei ole tarjolla. Kokeilkaa niin, että isä antaa yöllä pulloa. Jos ei onnistu, niin sitten herättää sut antamaan rintaa. Mutta jos toisaalta ottaa pulloa, niin saat sitten pitemmän unipätkän.

Osaan lukea kyllä. Mulla ei ole antaa vastauksia, koska meidän vauva teki samassa iässä totaalisen pullolakon. Siihen asti oli kelvannut rinta ja pullo sekaisin. Sitten mentiinkin pelkällä imetyksellä. Täällä tais olla vähän aikaa sit pitkä ketju, jossa oli monilla sama ongelma eli vauva ei suostu enää juomaan pullosta. Siinä ei välttämättä auta mikään, vaikka kokeilisi mitä. Jotkut vauvat kertakaikkiaan kieltäytyy täysin pullosta! Mun pointti oli tuoda esiin sitä ajatusta, että jos vauva ei kerta suostu enää pullolle, niin yösyötöt voi järjestää mahdollisimman helpoiksi äidin jaksaa: eli vauva vieressä, niin ei tarvitse nousta ylös sängystä. Hyvät yöunet ovat äidille tottakai tarpeen, mutta ne voi saada, vaikka imettäisikin öisin. Tuossa linkin takaa on ihan hyvä artikkeli aiheesta ja kuinka luontokin on hoitanut asian niin, että yöimetykset ois helpompi jaksaa. Ja se, miten ja missä sen imetyksen tekee, on suurta merkitystä äidin jaksamisen kannalta (ei liene viisainta juosta toiseen huoneeseen imettämään)! Itse en ole mikään pullonvastustaja, mutta meidän vauva oli. ;)

Niin, kun on univaikeuksia ja lievä masennus, niin hieman pidempi unipätkä silloin tällöin tekisi ihan hyvää.. muuten syöttöjä tuppaa olemaan parin tunnein välein ja itselläni vaikeaa saada unen päästä kiinni siinä välissä, joten välillä tulee valvottua melkein koko yö.

Pulloa on yrittänyt antaa sekä isä että minä, ei vaan maistu. Täytyy kai vaan odottaa ja toivoa, että kyseessä on vain väliaikainen kausi.

Kannattais sun mennä lääkäriin! Jotkut masennuslääkkeet korjaavat unettomuuden ja auttavat nukkumaan. Mulla sama vaiva ku sulla ja lääkkeistä sain avun. Ja sain sellaisen lääkkeen, jonka kanssa saa imettää täysin turvallisesti.

Edellinen vastaaja: Saako kysyä, mitä lääkettä sait? Jälkitarkastuksen yhteydessä yritin näistä univaikeuksista puhua, mutta kuulemma ei mitään lääkkeitä aleta imetyksen yhteydessä määräämään.. Vaikka itse olisinkin jotain apua kyllä toivonut.

Univaikeuksia ei oteta tosissaan, itse sain sen myös karvaasti kokea! Lääkärit ovat usein täysin tietämättömiä imetyksen ja lääkityksen yhdistämisestä. Niinpä mä jouduin käymään kolmella eri lääkärillä (kävin jopa yksityisellä), jotta sain lääkärin, joka otti vihdoin mun imetyksen aikaisen unettomuuteni tosissaan. Se kyllä sattui olemaan uusi ja nuori neuvolalääkäri. Unettomuudesta kärsin jo ennen raskautta, eikä edes nukahtamislääkkeet ole mulla auttaneet.

Lääke joka toi mulle avun on siis nimeltään Remeron. Sen vaikuttava aine on mirtatsapiini. Lääkkeellä on useita rinnakkaisvalmisteita, jotka eivät ole mulle tehonneet (rinnakkaisvalmisteilla tehon ero saa olla jopa 20% huonompi kuin alkuperäisellä valmisteella). Vain Remeron tehosi hyvin, eli tuntikausien valvoskelut jäi pois kokonaan. Kyseessä ei ole rauhoittava lääke, ei kolmiolääke eikä mikään "vahva" lääke. Se on masennuslääke, mutta pieninä annoksina sitä käytetään pitempiaikaisen unettomuuden hoitoon, koska lääkkeen sivuvaikutus on väsymys. Sitä voi käyttää turvallisesti raskauden ja imetyksen aikana aina 30 mg saakka. Lääke otetaan illalla. Täysimetykselläkin lääkettä voi siis käyttää 30 mg saakka. Unettomuuden hoidossa käytetään tavallisimmin 7,5 mg per ilta. Paradoksaalisesti, mitä pienempi annos, sitä parempi teho unettomuuteen. Mulla auttoi 15 mg per ilta, eli taustalla voi olla lievää masennustakin. Näillä määrillä, mitä varmasti sullekin määrätään, ei ole mitään haittaa vauvallesi. Tehon voit tuntea melkein heti, mutta 2 viikon jälkeen on paras "teho päällä" ja osaat sanoa, onko siitä sulle apua.

Varmistin tiedon (että Remeronia saa käyttää imetyksen aikana turvallisesti) kolmeen eri kertaan vielä Teratologisesta Tietopalvelusta (tämän talven aikana). Teratologinen Tietopalvelu on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin palvelunumero niin lääkäreille kuin potilaille ja heillä on viimeisin tieto raskauden ja imetyksen aikaisesta lääkityksestä. Sinne tosiaan soitin monta kertaa (voi soittaa nimettömänä) ja siellä vakuutettiin joka kerta, että Remeronia voi käyttää imetyksen aikana. Kun kysyin, että kun lukee lääkeselosteen "ei suositella imetyksen aikana", niin sanoivat, että kyseessä on vain rutiininomainen teksti ja sillä lääkevalmistajat ns. pesevät kätensä ja vastuunsa. Mutta nyt on tullut jo erittäin paljon tietoa tästä mirtatsapiinista raskauden ja imetyksen aikana, eikä sen pienillä pitoisuuksilla ole todettu aihettavan mitään. Sitä erittyy aivan minimaalinen määrä rintamaitoon, jolla ei ole vaikutuksia.

Sain lääkkeen käyttööni vasta kun lapseni oli puolitoista vuotias (imetin häntä vielä silloinkin). Kirosin aiemmat lääkärit alimpaan maanrakoon, sillä kärvistelin ja sinnittelin unettomuuteni kanssa, koska lääkärit sanoivat, että niin kauan kuin imetän, ei lääkitystä.

Eli nyt menet sinnikkäästi lääkäriin (jollekkin ihan uudelle) ja pyydät lääkettä. Ja soita vielä sinne Teratologiseen Tietopalveluun (googlella löytyy) ja kysy Remeronista imetyksen aikana. Jos lääkäri jotain nikottelee, pyydä lääkäriä soittamaan sinne. Ota lääkäriaika klo 9-12 välissä, silloin teratologinen on muistaakseni auki, varmista asia vielä. Siis lääkäritkin voivat sinne soittaa.

Siitä remeronista saat avun ja voit jatkaa imetystä ja yötkin helpottuu. Pidä vain vauvaa lähellä, niin yösyötöt on helpompi jaksaa! Tule sitten kertomaan, saitko lääkettä ja auttaako se sulle.

Suuret kiitokset vastauksesta! Sain rohkaisua hakea apua uudelleen, aion siis soittaa lääkärille. Miten kauan itse söit Remeronia, otatko vieläkin? Jääkö siihen "koukkuun"? Ja koitko itse, että aamulla/seuraavana päivänä oli vielä tokkurainen tms. olo, kuten joidenkin lääkkeiden kohdalla ilmeisesti saattaa olla? Vaikka tokkurainen ja todella huono se olo on nytkin, kun ei saa nukuttua..

Hei! Hyvä, että sait rohkaisua. Muista olla lujana lääkärissä ja tosiaan pyydä lääkäriä vielä soittamaan itse teratologiseen, jos epäröi. Jos lääkäri on joku juntti, mene vain sitkeästi seuraavalle!

Syön Remeronia vieläkin, olen syönyt nyt noin puolisen vuotta. Se tehoaa tosi hyvin, heräilen kyllä vielä kuten ennnenkin, mutta en jää valvomaan. Se valvomaan jääminen oli kauheinta. Saatoin valvoa 5 tuntia putkeen joka ikinen yö koko vauvavuoden tai siis ekat puolitoista vuotta. On ihanaa, kun lapsikin nukkuu nykyään yöt heräämättä eikä itsekään enää valvo, vaan saa nukuttua. En ois jaksanu ilman tätä lääkettä. Koska kun vauva alkoi nukkuu yöt, mä vaan valvoin ja valvoin kuukaudesta toiseen ja olin aivan jaksamiseni rajalla.

Remeron on siitä hyvä lääke, että siihen ei jää koukkuun, kuten moniin muihin lääkkeisiin. Lääkärinikin mainitsi asiasta, eli se ei ole mitenkään koukuttava ja sen käytön pystyy lopettaa miltei seinään, jos on tarve. Remeron ei siis ole kolmiolääke eikä mikään vahva lääke.

Sen sivuvaikutuksena on siis väsymys ja se tehoaa pidempiaikaiseen unettomuuden hoitoon, koska se on kehitelty niin, että sitä voi käytttää vuosikaudet. Sehän on siis varsinaisesti masennuslääke (Tavallisissa nukahtamislääkkeissä tai rauhoittavissa kolmiolääkkeissä suositus on vain parin viikon käyttö ja niihin jää koukkuun ja toleranssi kasvaa.)

Mulla ei tule Remeronista yhtään tokkuraista oloa. Kun herään yöllä voisin hypätä samoin tein auton rattiin. Se siis ainoastaan vain väsyttää, mutta ei sitäkään sillä tavalla tunne eli voin valvoa jos haluan tai tarvitsee. Sen huomaa vasta nukkuessa, että saa unenpäästä nopeasti kiinni.

Voit hoitaa vauvaasi siis öisin ihan normaalisti ja täysijärkisenä, ilman että sulla on tokkurainen tai todella väsynyt olo, koska lääke ei ole nukahtamis- uni tai kolmiolääke. Pystyt ihan normaaliin ajatuksenjuoksuun ja imetykseen. Lääkkeestä olisi siis vain se apu, että imetyksen jälkeen vauvan nukahdettua, saisit itsekin unenpäästä kiinni.

Tulethan sitten kertomaan mitä lääkärissä tapahtui ja soititko teratologiseen ja mitä sieltä sanottiin ja miten lääke sulle auttaa. Jään odottelemaan mielenkiinnolla. :)

Itseäni harmittaa, kun uskoin lääkäreitä ja kärsin ekan puolitoista vuotta. Unettomuuteni oli tosi paha. No, nytpä tiedän, jos saan vielä toisen lapsen, että voin ottaa tätä lääkettä.

siis kun uskoin ekoja lääkäreitä (teratologiseen kerroin, niin ne sanoivat, että lääkärit eivät vain tiedä ja siksi sanovat ei lääkkeitä imetyksen aikana, eivätkä vaivaudu ottaa asioista selvää). Onneksi tää uusi neuvolalääkäri oli sitten valveutunut.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti07:
Yöllä erittyy myös melatoniini-hormonia, joka puolestaan auttaa sekä vauvaa että äitiä pääsemään nopeasti takaisin uneen. Näin siis luonnollinen pyörä pyörii: Kun vauva alkaa antaa merkkejä heräämisestä tai jo vähän ennen sitä, äiti puolittain havahtuu, tarjoaa rintaa, vauva imee, prolaktiinia ja melatoniinia erittyy, molemmat nukahtavat saman tien uudelleen" Lue lisää täältä: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=139

Tuota noin.. Pakkokommentoida tähän että minä olen ilmeisesti aika "luonnoton" äiti koska heräsin täysin joka inahduseen enkä todellakaan nukkunut ikinä lapsi rinnalla. Imetys tuntui sen verran kivuliaalta ja epämiellyttävältä etten todellakaan olis pystynyt. Imetyksen jälkeen kesti tosi kauan nukahtaa uudelleen ja sitten olikin jo uus herätys. Tätä joka yö ja olo ihan Zombie. Ihan hirveetä touhua.
Masennusta? En tiedä mikä oli kun ei vaan sujunut. Asia lähti korjaantumaan kun sain nukuttua pari yötä ja aloin lypsämään matioa pulloon ja lopettelemaan imetystä. Isä hoiti välillä yösyöttöjä että sain nukuttua ja jaksoin paremmin elää vauvan kanssa

Nii ja lisäyksenä vielä että meillä (luojan kiitos) pulloruokinta luonnistui.

Stemppiä ja jaksamista paljon ap:lle! Toivottavasti saat levättyä että jaksat paremmin ja saat itsesi takaisin elinvoimaiseksi.

Yhteistyössä