Univaikeuksia ei oteta tosissaan, itse sain sen myös karvaasti kokea! Lääkärit ovat usein täysin tietämättömiä imetyksen ja lääkityksen yhdistämisestä. Niinpä mä jouduin käymään kolmella eri lääkärillä (kävin jopa yksityisellä), jotta sain lääkärin, joka otti vihdoin mun imetyksen aikaisen unettomuuteni tosissaan. Se kyllä sattui olemaan uusi ja nuori neuvolalääkäri. Unettomuudesta kärsin jo ennen raskautta, eikä edes nukahtamislääkkeet ole mulla auttaneet.
Lääke joka toi mulle avun on siis nimeltään Remeron. Sen vaikuttava aine on mirtatsapiini. Lääkkeellä on useita rinnakkaisvalmisteita, jotka eivät ole mulle tehonneet (rinnakkaisvalmisteilla tehon ero saa olla jopa 20% huonompi kuin alkuperäisellä valmisteella). Vain Remeron tehosi hyvin, eli tuntikausien valvoskelut jäi pois kokonaan. Kyseessä ei ole rauhoittava lääke, ei kolmiolääke eikä mikään "vahva" lääke. Se on masennuslääke, mutta pieninä annoksina sitä käytetään pitempiaikaisen unettomuuden hoitoon, koska lääkkeen sivuvaikutus on väsymys. Sitä voi käyttää turvallisesti raskauden ja imetyksen aikana aina 30 mg saakka. Lääke otetaan illalla. Täysimetykselläkin lääkettä voi siis käyttää 30 mg saakka. Unettomuuden hoidossa käytetään tavallisimmin 7,5 mg per ilta. Paradoksaalisesti, mitä pienempi annos, sitä parempi teho unettomuuteen. Mulla auttoi 15 mg per ilta, eli taustalla voi olla lievää masennustakin. Näillä määrillä, mitä varmasti sullekin määrätään, ei ole mitään haittaa vauvallesi. Tehon voit tuntea melkein heti, mutta 2 viikon jälkeen on paras "teho päällä" ja osaat sanoa, onko siitä sulle apua.
Varmistin tiedon (että Remeronia saa käyttää imetyksen aikana turvallisesti) kolmeen eri kertaan vielä Teratologisesta Tietopalvelusta (tämän talven aikana). Teratologinen Tietopalvelu on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin palvelunumero niin lääkäreille kuin potilaille ja heillä on viimeisin tieto raskauden ja imetyksen aikaisesta lääkityksestä. Sinne tosiaan soitin monta kertaa (voi soittaa nimettömänä) ja siellä vakuutettiin joka kerta, että Remeronia voi käyttää imetyksen aikana. Kun kysyin, että kun lukee lääkeselosteen "ei suositella imetyksen aikana", niin sanoivat, että kyseessä on vain rutiininomainen teksti ja sillä lääkevalmistajat ns. pesevät kätensä ja vastuunsa. Mutta nyt on tullut jo erittäin paljon tietoa tästä mirtatsapiinista raskauden ja imetyksen aikana, eikä sen pienillä pitoisuuksilla ole todettu aihettavan mitään. Sitä erittyy aivan minimaalinen määrä rintamaitoon, jolla ei ole vaikutuksia.
Sain lääkkeen käyttööni vasta kun lapseni oli puolitoista vuotias (imetin häntä vielä silloinkin). Kirosin aiemmat lääkärit alimpaan maanrakoon, sillä kärvistelin ja sinnittelin unettomuuteni kanssa, koska lääkärit sanoivat, että niin kauan kuin imetän, ei lääkitystä.
Eli nyt menet sinnikkäästi lääkäriin (jollekkin ihan uudelle) ja pyydät lääkettä. Ja soita vielä sinne Teratologiseen Tietopalveluun (googlella löytyy) ja kysy Remeronista imetyksen aikana. Jos lääkäri jotain nikottelee, pyydä lääkäriä soittamaan sinne. Ota lääkäriaika klo 9-12 välissä, silloin teratologinen on muistaakseni auki, varmista asia vielä. Siis lääkäritkin voivat sinne soittaa.
Siitä remeronista saat avun ja voit jatkaa imetystä ja yötkin helpottuu. Pidä vain vauvaa lähellä, niin yösyötöt on helpompi jaksaa! Tule sitten kertomaan, saitko lääkettä ja auttaako se sulle.