Miksi vanhaa ihmistä pitäisi jotenkin erityisesti kunnioittaa?

  • Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti
Peyote
täytyy tunnustaa että tällä kertaa oon peijoonin kans samoilla linjoilla

niiden jääräpäiden kanssa ei juuri vaikuta alkaa tinkaamaa
Tuntuu, että joidenkin ihmisten kanssa on niin, että mitä vanhemmaksi ne tulee, niin sitä enempi ne jänkkää, ihan turhista asioista, häiriintyy ja ahdistuu ihan mitättömistä jutuista ja pahottaa mielensä millon mistäkin.

Toisaalta se ignooraaminen voi jonkun jänkkääjän kanssa olla huonokin juttu. SEmmonen jänkkääjä joskus huutelee kovaan ääneen sitä omaa valitustansa joka asiasta, ja kun kaikki aina sivuuttaa, se luulee lopulta, ettei kukaan kuule ja alkaa huudella lujempaa. Semmosten kanssa on vaan aika raskasta ja negatiivista aina välillä. (ihan on lähipiiristä tämä uuvuttava kokemus)
 
lähtökohtaisesti kunnioitus ansaitaan. Suomessa pannaan vanhukset vanhainkotoon ja kroonikko-osastolle. Kiinass ja muissa maissa vanha ihminen on arvostettu yhteisön jäsen. Venäjällä taas nuo baabuskat on melkomoisia asioiden sestojia..
 
Niin, kouluissa pitäis ehkä olla keskustelutaito -oppiaine, ettei tarvitsisi sitten aikuisena mennä harjoittelemaan vanhusten kanssa tai nettipalsoilla :)
Tai sitten ei vanhuksena olisi se rasittava höppänä, joka pyrkii jyräämään kaikki "aina ennenkin on tehty näin" -asenteellaan.

Tässä ketjussa kovasti peräänkuulutetaan sitä, että pitää ymmärtää ja kunnuiittaa vanhuksia ja heidän näkemyksiään. Kyllä kyllä. Mutta eikö ihan samalla lailla sen vanhemman ihmisen pitäisi kunnioittaa nuorempaa - eli voi kyllä todeta, että joskus aiemmin asiat tehtiin eri tavalla, mutta voisi myös pitää mahdollisena, että maailma on ehkä saattanut joissain asioissa myös muuttua parempaan suuntaan. Eli jos se nuori äiti pitää kiinni vaatimuksestaan, että vauvaa kuljetetaan turvaistuimessa, niin sen sijaan, että vanhempi alkaisi vängätä vastaan, voisi arvostaa tämän toisen näkemystä ja kuunnella perusteluja - ja ehkä todeta, että vaikka omakin tapa tuntui siihen aikaan ihan hyvältä, niin ihan hyvältä tämä uusikin tapa vaikuttaa.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28537824:
On eri asia sanoa, että "ai nykyisin tehdäänkin tuolla tavoin, silloin kun minulla oli lapsia, oli tapana tehdä näin ja näin" kuin alkaa neuvoa, että "ei, älä tee noin, vaan tee näin, silleen mekin aina tehtiin".

Eikö se, että "annat vanhuksen olla oikeassa" tarkoita, että et enää pidä häntä edes vertaisenasi - ikään kuin ajattelisit, ettei hän kykene ottamaan vastaan enää mitään tietoa, mielipiteitä, tms, ja ettei hän kuitenkaan ymmärtäisi muita kuin oman kantansa?

On myös eri asia vängätä vastaan kuin vaikka todeta toisen antamaan neuvoon, että "sekin varmaan toimii, mutta itse olen päättänyt tehdä asian näin" (tai "olen havainnut hyväksi toimia näin" tms). Näin et lyttää sen toisen tapaa kasvattaa aikoinaan lapsiaan, mutta tuo on kohtelias tapa estää varpaille tallova päsmäröinti.
Heheheh... ompas meillä samanlaiset ajatukset:)
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
vieras?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28537716:
Toki. Tällainen on avartavaa ja mielenkiintoista. Se on kuitenkin ihan eri asia kuin se, että vanhus ansaitsisi enemmän kunnioitusta kuin vaikka nuori, tai että vanhempi saa päsmäröidä tyhmilläkin neuvoilla jatkuvasti ilman mitään kritiikkiä.
Niin minulle kunnioittaminen ei tarkoita sitä että olisin samaa mieltä asioista tai uskoisin että kaikki yli 20 vuotta sitten päteneet asiat toimisi tänä päivänä. Ehkä ne on toimineet silloin joskus tai sitten ei, menneitä tapahtumia ei kuitenkaan voi muutaa. Asioita voi joko soveltaa omaan elämäänsä tai sitten ne antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Samankaltaisessa elämäntilanteessa (yleensä itseni kanssa melko saman ikäisen) kanssa ajatuksista tulee ehkä enempi väiteltyä. Pohdittua syitä miksi minä näen asiat toisin.
 
Peyote
Ois helppoa kunnioittaa vanhusta, joka on iloinen, elämänmyönteinen ja silmät auki. Sellaisesta, joka ei ahdistu nuorista tai lähtökohtaisesti vihaa nuoria ja nuorten juttuja. Mä kun olen seurakunnan kuvioista, niin siellä aika hyvin näkee kärjistetysti, mikä on se asenne miten nuoriin ja kaikkeen uuteen suhtaudutaan.
 
Mutta heidän "aikaan" homot on olleet vähän eri juttu kuin nykypäivänä. 50 vuoden päästä narkkarit voi olla ihan normaali juttu, kun sinä olet vanhus. Tällöin joku vois tulla sulle sanomaan vastaavasti narkkareista, tajusitko pointin?

Tämän takia mä en hankaa vastaan vanhuksille, vaan annan heidän olla ihan omaa mieltään asioista. Ollaan eletty niin eri aikoja
Tajusin pointin. Mutta silti ajattelen, että minun ei tarvitse kuunnella mitään homovastaista paasausta, koska se on minusta yksinkertaisesti loukkaavaa. Vähän sama, kuin jos joku alkaisi paasata minulle, miten huonosti hoidan lapsia, kun puen poikavauvalle vaaleanpunaista tai annan tytön riehua. Ja kyllä, jotkut vanhukset suuressa elämänviisaudessaan voivat päästää tällaistakin suustaan kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Toivon, että itse olisin vanhuksena joko keskustelevampi tai sitten sen verran kohtelias, etten paasaa kovaan ääneen mitään ihmisryhmää vastaan etenkään, jos joku hienovaraisesti ilmoittaa, ettei välitä kuulla asiasta. Olen kyllä joskus miettinyt, mikä voisi olla sellainen asia, jonka suhteen itse olisin totaalisen vanhanaikainen - samoin kuin vaikka jotkut homoja helvettiin manaavat vanhukset nyt. Olen aika vapaamielinen ihminen enkä nytkään konservatiivisuuteen kallellaan, joten tottakai toivon, että omat nyt ehkä poikkeukselliset ajatukset muuttuisivat joskus valtavirran ajatuksiksi ;) Mutta toki olisi mielenkiintoista nähdä jotain sellaisiakin muutoksia, joita en itse ole osannut nyt aavistaakaan :D
 
Peyote
Kieltämättä toi homoasia on sellainen, mistä en ihan oikeesti jaksa puhua palstalla yhtään, koska kuulen sitä tältä yhdeltä vanhukselta aina silmät ja suut täyteen. Homo sitä ja homo tätä. (ja siis mullahan on erittäin perinteinen näkemys asiasta, mutta olen vaan saanut niin yliannostuksen sitä yksioikoista paasaamista, että ei millään haluaisi kuullakaan mistään homoista enää) Vanhuksen tapa keskustella voi olla usein ihan pelkkää väitteiden heittelyä, sellaisten väitteiden, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa, ei mitään perusteluja. Kun ei tää tyyppi edes tajua, mikä on perustelu ja suuttuu, kun niitä kysyy. Vaikka noin periaatteessa olemme asiassa samalla puolella, olemme silti täysin eri mieltä.
 
Keittiönoita
Minusta tuo vanhojen ihmisten kunnioittaminen liittyi aikaan, jolloin tieto siirtyi sukupolvilta toisille. Nykyisin nuoremmat sukupolvet tietävät asioista paljon enemmän kuin vanhukset, suurin osa enemmän kuin omat vanhempansa, joten automaattinen vanhojen kunnioittaminen lienee tarpeetonta. Elämänkokemuksesta toki voi olla hyötyä, mutta sekään ei aina avarra yksilön ajattelutapaa vaan voi tehdä siitä jopa entistäkin suppeampaa.

Mitä sitten tulee noihin istumapaikan antamisiin yms asioihin, niin siinä toki voidaan ajatella, että vanhalla ihmisellä on sairauksia, jotka heikentävät hänen kykyään seisoa bussissa tai junassa. Mutta ei läheskään kaikilla ole. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet yleistyvät nuoremmillakin puhumattakaan lukuisasta määrästä yleiskuntoa heikentävistä siarauksista, jotka eivät päälle päin näy.
 
Mep
Pelkkä ikä ei tee fiksua, totesimme juuri laivareissulla + hotellin respassa.
Meitä 4 kybäsiä etuilivat sumeilematta 60+ porukat molemmissa paikoissa, ihan kun oltaisiin ilmaa...
Menepäs tekemään sama toisinpäin mikä on reaktio!

Joskus tuntuu, että ne 8 kymppiset onkin fiksumpaa väkeä kun tuo "uusi eläkeläispolvi".
 
Peyote
Pelkkä ikä ei tee fiksua, totesimme juuri laivareissulla + hotellin respassa.
Meitä 4 kybäsiä etuilivat sumeilematta 60+ porukat molemmissa paikoissa, ihan kun oltaisiin ilmaa...
Menepäs tekemään sama toisinpäin mikä on reaktio!

Joskus tuntuu, että ne 8 kymppiset onkin fiksumpaa väkeä kun tuo "uusi eläkeläispolvi".
Joo laivalla huomaa ihan korostetusti, mitä rynnijöitä nää mummot on.
 
jesbu2
Onpas täällä idioottia porukkaa. En minä ainakaan kunnioita mitääm neljäkymppistä niinkään paljon kun kunnioitan vanhusta. Tunnen pari 70+ pappaa jotka vieläkin touhuavat puutöiden parissa, olen itse tarjoutunut heille avuksi. Iäkkäät kokeneet kovia. Et sinä voi kolmekymppisenä tietää jos vaikka masennus iskisi ja olisit kuollut jo 5v päästä. Iäkkäät ovat selviytyjiä, heillä ei ole paljoa jälellä. Heitä pitää kunnioittaa.
 
aika vanha
Kyllä minusta on sivistynyttä ja hyvää käytöstä suhtautua itseä huomattavasti vanhempiin ihmisiin kohteliaasti. Tietysti mielessään voi ihmetellä heidän mokailujaan ja tilanteen tullen huomauttaa niistä, mutta jos he eivät tajua enää mitään, on turha käännyttää, korrekti pitää silti olla. Onhan se yksi merkki ihmisen typeryydestä, jos hän ei hoksaa kunnioittaa vanhempia ihmisiä. Sitä en usko kenenkään ymmärtävän, mitä ihmisen sisäinen kasvu merkitsee. Sisäisen kasvun ymmärtää, kun itse vanhenee. Eri ikävaiheita ymmärtää, kun on ne läpikäynyt. Jo aloitus kertoo sen, ettei nuori ymmärrä paljoakaan. No, kyllä te vielä ymmärrätte, sitten kun jonakin kauniina päivänä huomaatte olevanne - vanhoja. :)
 
vihan hajuvedessä kylpiöitä
Lapsen kevätjuhlissa oli erillinen mainista wilmassa kuinka ei sitten hajusteita kun nykyään ollaan hajuyliherkkiä jne. Minäkään en ole hajuyliherkkä normaalisti mutta nyt kovan siitepölykauden aikana olen tullut herkemmäksi :(
Eikö taakseni ensin istunut mummo jolla oli kai koko hajuvesi kaarti kaatunut päälleen, ja juuri kun vahdoin paikkaa tulee toinen mummo viereeni joka myös kaatanut päälleen hajuvettä ihan kunnolla :x
Lopulta löysin paikan kun menin kylmästi varttumaan että vahukset saa paikkansa otettua juhlasalissa ja katsoin että menen sinne missä vähiten vahiksia, ja ah happea sain :)
Kunnioita tässä vanhuksia kun he haluaa meidät tappaa :x
 
Pelkkä ikä ei tee fiksua, totesimme juuri laivareissulla + hotellin respassa.
Meitä 4 kybäsiä etuilivat sumeilematta 60+ porukat molemmissa paikoissa, ihan kun oltaisiin ilmaa...
Menepäs tekemään sama toisinpäin mikä on reaktio!

Joskus tuntuu, että ne 8 kymppiset onkin fiksumpaa väkeä kun tuo "uusi eläkeläispolvi".
Eikö sinulle ole opetetettu että ruumista kuuluu aina kunniottaa:mad:
Ne vanhukset varmaan sinua aijemmin siellä mullan alla kuin sinä, joten siksi kiire ennekuin kuolee.
 
vierus.
Ihmisiä pitää arvostaa, mutta pelkkä ikä ei siihen velvoita, jos ihminen ei arvostusta ansaitse. En tykkää sanasta" kunnioittaa", vaan se on toisen huomioon ottamista, jos esimerkiksi annetaan istumapaikka bussissa huonokuntoisemmalle.

Sana kunnioittaminen on jotain palvomista.
 
viearana
Alkuperäinen kirjoittaja vihan hajuvedessä kylpiöitä;29954018:
Lapsen kevätjuhlissa oli erillinen mainista wilmassa kuinka ei sitten hajusteita kun nykyään ollaan hajuyliherkkiä jne. Minäkään en ole hajuyliherkkä normaalisti mutta nyt kovan siitepölykauden aikana olen tullut herkemmäksi :(
Eikö taakseni ensin istunut mummo jolla oli kai koko hajuvesi kaarti kaatunut päälleen, ja juuri kun vahdoin paikkaa tulee toinen mummo viereeni joka myös kaatanut päälleen hajuvettä ihan kunnolla :x
Lopulta löysin paikan kun menin kylmästi varttumaan että vahukset saa paikkansa otettua juhlasalissa ja katsoin että menen sinne missä vähiten vahiksia, ja ah happea sain :)
Kunnioita tässä vanhuksia kun he haluaa meidät tappaa :x
Luuletko että ne vanhukset ovat saaneet wilmaviestit? Eiköhän ne viestit wilmasta mene lasten huoltajille ja nämä sitten kertovat asian eteenpäin isovanhemmille, jos kertovat. Epäilen vahvasti ettei tuo hajusteyliherkkyysjuttu ole mennyt näille ihmisille tiedoksi ollenkaan.
 
maa aam
Minut on kasvatettu niin, että kaikkia ihmisiä pitää kohdella empaattisesti, oikeudenmukaisesti ja kunnioittavasti. Silti kunnioitus pitää ansaita. Tarkoittaen sitä, että ihmistä, iästä tai asemasta riippumatta pitää kunnioittaa, jos hän sen ansaitsee. Sydämen viisaudella, elämän viisaudella.

Esimerkiksi yli 70-vuotiasta appiukkoani en kunnioita pätkääkään. Miksi kunnioittaisin ilkeää ja katkeraa ukkelia, joka haluaa vain haastaa riistaa? Asiallinen ja ystävällinen olen tietysti häntä kohtaan, mutta kyllä minä itsettäni ja lastani puolustan ja sanon oman mielipiteeni. Toisaalta kunnioitan useitakin itseäni nuorempia, esimerkiksi työntekijöitäni.

Omia vanhempiani kunnioitan taas ylikaiken, mutta he ovat sen todellakin ansainneet. Ja heidän oppiensa mukaisesti, kunnioitan myös itseäni.
 
vierailija
Tekeekö vanhanaikaisuus sitten huonommaksi? Minusta kunnioittaminen tarkoittaa juuri sitä, että annetaan arvoa toisen ajatuksille. Ja kuten sanottu, vanhusten ajatukset ajatukset perustuvat kuitenkin kokemukseen. Voi olla, että nykymaailmassa toimitaan yleisesti toisin, mutta muodit tulee ja menee monissa asioissa. Se mikä nyt tuntuu vanhanaikaiselta, saattaa olla taas käypä ajatus ja toimintapa parinkymmen tai vaikka sadan vuoden kuluttua.
Niinpä
 
vierailija
Esimerkiksi sen takia, että hän tietää vastauksen tohon kysymääsi kysymykseen, jota sinä et tiedä.

Kyllä sinäkin varmaan joku päivä opit, mutta kunnes se päivä koittaa, niin usko vaan, että vanhempia pitää kunnioittaa. Voisin antaa sinulle suoraan vastauksen, mutta haluan, että tajuat vain luottaa tuohon, ja elämä sua opettaa. Joskus kannattaa vain uskoa.
Kyllä se kunnioitus täytyy ensin ansaita
 

Yhteistyössä