Miksi useat ihmiset olettavat, että jos on hoitaja tietää kaikesta alaan liittyvästä kaiken?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ninnu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Ninnu"

Vieras
Monet sukulaiset ja kaverit soittelevat ja kysyvät mitä tehdä missäkin tilanteessa (muutamia kertoja jopa yöllä) vaikka olen vastannut vain lyhyesti ja kehoittanut soittamaan päivystykseen tai varaamasn lääkäriajan. Eräskin kaverini kysyi minulta selässä olevasta ihonalaisesta patista, että mitä on ja mitä teen. Kun sanoin, että todennäköisesti on vaaraton rasvapatti joka voidaan poistaa todennäköisesti terveyskeskuksessakin eli kannattaa varata sinne aika ja käydä siellä näyttämässä. kaverini suuttui tästä minulle ja sanoi vihaisesti "onneksi et ole lääkäri kun et edes tällaisesta osaa varmaksi sanoa mikä on". Lisäksi monet kysyvät minulta jonkin harvemmin otettavan labrakokeen viitearvoja ja ihmettelevät jos en muista ulkoa. Muutama viikko sitten veljeni vaimo soitti ja kysyi onkohan heidän tyttönsä käsi murtunut kun oli pudonnut kiipeilytelineestä ja käsi nyt kipeä.

Tässä vain muutama esimerkki mutta miksi monet kuvittelevat, että hoitajat tietävät kaikista erikoisaloista kaiken? Ja onko sinne päivystykseen tai muualle niin kamala soittaa ja kysyä, että sitä pitää välttää viimeiseenasti?

Mä oon jo valmistuttuani tehnyt kaikille selväksi, että multa on turha kysellä sairauksiinsa liittyvistä asioista vapaa-ajallani. Töissä olen sairaanhoitaja ja kotona äiti, vaimo, sisar mikä nyt kenellekin sitten olen. Eipä oo juuri kyselty mitään. Enkä voisi oikein ottaa kantaakaan esim. ap:n tapauksessa lapsen kättä näkemättä onko se murtunut tai ei, tai jonkun diabeteksen hoito-ohjeisiin kun en tiedä taustoja tarkemmin ja mitä tarkalleen hoitaja/lääkäri sanonut.

Sama koskee omaa alaani. Kuvitellaan, että osaan ja muistan kaikki alaani liittyvät yksityiskohdat vaikka ala on todella monipuolinen ja eri suuntauksia vaikka kuinka paljon. Silti kummastellaan, kun en varmaksi aina osaa sanoa vaan pyydän soittamaan alan asiantuntijalle ja kysymään sieltä.

Koskee ihan kaikkia aloja. Jos olet it-alalla, kaikki sukulaiset olettavat sinun tietävän kaiken softista, koneiden asennuksesta, kopiokoneiden korjaamisesta, kännyköistä ja Nokian pörssikurssista. Itse asiassa riittää, että on ihan mikä tahansa insinööri, jotkut olettavat sen pätevöittävän kaiken edellä mainitun lisäksi myös talon rakentamiseen, LVI-tekniikkaan, autospesialistiksi, ja koneenrakennukseen.

Jos olet opiskellut historiaa, ihmiset uskovat sinun tietävän kaiken maakunnan, Suomen ja maailmanhistoriasta. Esihistoria, lähihistoria, poliittinen ja sotahistoria mistä tahansa maailmankolkasta luonnollisesti ovat selkäytimessä.

Lääkärit tietenkin tietävät kaiken kaikista sairauksista ja terveydestä.

Jos olet pankissa töissä, tiedät tietenkin kaiken kirjanpidosta, rahoituksesta, lainamarkkinoista, osakkeista.

Jos olet opettaja tunnet luonnollisesti kuin omat taskusi niin varhais- kuin aikuiskasvatuksen, kaikki mahdolliset pedagogiikat sekä lasten yleisimmät mutta myös harvinaisemmat sairaudet ja olet ekspertti kaikissa mahdollisissa neurologisissa häiriöissä, erityistarpeissa ja apuvälineissä.

Minä taas en usko, että hoitsut tietää paljon sen enempää terveydenhoidosta, kuin tavalliset ihmisetkään. :D Minusta on hassua, että jotkut ajattelee hoitajien tietävän jotain... Lääkäritkin joutuvat koko ajan arvailemaan, kun ei mikään ole kovin yksiselkoista.

Eiköhän tämä koske kaikkia aloja. Itse en koskaan kerro ammattiani esim jossain baarissa. Mikään ei ole kamalampaa kuin kuunnella tuntemattomien kännisten synnytystilityksiä.

No itse olen jotain haavahoitoja ja pieniä tarkistuksia kavereille tehnyt (tunnistamassa molluskoita tai vesirokkoa), mutta joo, aika usein saa vastata että varaa lääkäriaika. Olen myös usein sanonut että turhaan varaat lääkäriä, anna ajan auttaa (virusflunssat yms.pikkujutut lapsilla)

Itse olen kääntäjä, ja mua luullaan käveleväksi sanakirjaksi. Pitäisi tuosta vaan tietää kaikki sanat, oli erikoisalaa tai ei, ja mielellään myös niistä kielistä joita ei ole ikinä opiskellut. Harva tajuaa, että kääntäjän työ on enimmäkseen tiedonhakua eikä opiskellessa opetella sanakirjoja ulkoa.

Huh, onneks ei ittellä oo tuollaasia ihmisiä lähipiiris. Mietin vain, että ku on koulutus kahdelta eri alalta ja muutaman vuoden työkokemus baarityöstä niin enhän mä ehtisi muuta ku neuvoa ihmisiä jos lähipiiri olis samanlaasta ku ap:lla. :D

Yhteistyössä