Miksi työhakemusten täyttäminen pitää olla noin monimutkaisia ja aikaa vieviä?! ARGH!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milla"

Vieras
Sekin on varmaan jo joku testi että osaako täyttää nettikaavakkeen. Joidenkin firmojen kaavakkeiden täytössä on mennyt parikin tuntia kun on laittanut kaikki työpaikkansa, koulutuksensa ja kurssinsa.

Kohta alan ihan kettuillakseni harkita työttömyyttä, kun (radiokuuluttajan paikan) hakemuslomake ei tuntenut siivoojaa, tai ylipäätänsä puhtaanapito/kiinteistöalaa. Ja kun lomakekoneet ei tunne niitä, niin olenkin sitten vaan kaksi vuotta pyöritellyt ihan turhaan kädessä moppia.

Niin, uskon, että ne ovat testi. Kuulemma suurimmilla työnantajilla on seula, jolla hakevat hakemuksista vain ne, joissa mainitaan tietyt halutut sanat; esim. tiimityö tms. Mutta testiksi uskon siinä suhteessa, että laittaa vain ne asiat, joilla on merkitystä. En ole laittanut kaikkia koulutuksiani tai työpaikkojani, koska niihin on saanut ladattua liiteeksi CV:n. Eli olen valinnut lomakkeeseen asiat, joilla eniten merkitystä. Haastatteluja on irronnut ja työttömyyttäkin tarvitsi kärsiä vain 10 päivää tuossa syksyllä 2009.

Jospa radiokuuluttajan hommia haettaessa siivoustyötä ei katsota merkityksellisenä työkokemuksena? Työhakemuksista tulee muuten rekrytoijan kannalta huomattavasti selkeämpiä ja nopeammin käsiteltäviä, jos niissä ei ole lueteltu kaikkia aiempia työpaikkoja vaan ainoastaan ne, joilla haettavan työteehtävän kannalta on jotain merkitystä.

Niin just, miks sulle ei vaan tulla antamaan toimitusjohtajan paikkaa ku istut himassa?!?

Olen hakenut kuule aika yksinkertaisiin tehtäviin, pääasiassa kaupan kassalle/myyjäksi, eli joihin minulla riittää pätevyyttä (valmistun nyt merkonimiksi), en minnekään toimitusjohtajaksi tai lakimieheksi. Tuo radiokuuluttajan homma olisi vaan haave, jota ajattelin muuten vaan hakea, mutta hakemuslomakkeen perusteella siihenkin tarvitaan yliopisto-opinnot ja monen vuoden työkokemus jossain hienon ison firman pomona...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23771527:
Jospa radiokuuluttajan hommia haettaessa siivoustyötä ei katsota merkityksellisenä työkokemuksena? Työhakemuksista tulee muuten rekrytoijan kannalta huomattavasti selkeämpiä ja nopeammin käsiteltäviä, jos niissä ei ole lueteltu kaikkia aiempia työpaikkoja vaan ainoastaan ne, joilla haettavan työteehtävän kannalta on jotain merkitystä.

mutta mulla ei ole muusta työkokemusta kun siivousesta. Tulee vaan osoitetiedot ja se että valmistuin merkonomiksi. Eikä mitään merkintää siitä että on oikeasti tehnyt 25 elinvuotensa aikana töitäkin eikä vaan lusmuillut kotona...

mutta mulla ei ole muusta työkokemusta kun siivousesta. Tulee vaan osoitetiedot ja se että valmistuin merkonomiksi. Eikä mitään merkintää siitä että on oikeasti tehnyt 25 elinvuotensa aikana töitäkin eikä vaan lusmuillut kotona...
Ymmärrän, mutta siihen paikkaan varmaan mieluiten valitaan joku sellainen, jolla on koulutus tai aiempaa työkokemusta alalta. Jos sulta puuttuu alan koulutus ja työkokemus, niin ei se sun siivoustyö vrs lusmuilu vaikuta asiaan millään tavalla. Jos se lomakkeen tekijä olisi katsonut siivoustyöllä olevan jotain merkitystä työpaikan saamisen kannalta, niin se vaihtoehto olisi siellä ollut.

Kiitos muuten tuosta lomakeideasta...seuraavan kerran, kun rekrytoidaan, tehdäänkin lomake, jossa ei edes ole haettavan työtehtävän kannalta epäoleellisia asioita. Joillain ihmisillä kun tuntuu olevan tapana laittaa työhakemukseensa kaikenlaista epäoleellista vain saadakseen aikaiseksi tekstiä.

Miksi haet työtä, johon koulutuksesi tai työkokemuksesi ei riitä?

Sanoin jo jossain viestissä että valmistun nyt merkonomiksi. Sen takia meninkin kouluun että pääsisin tekemään jotain muuta kuin siivousta ja irti siivouksesta. Minusta Prisman kassaksi haku ei ole lainkaan yli taitojeni hakemista.

Ja jos saisin jotain hommaa tuolta kaupan alalta, kituuttaisin kyllä jonkin aikaa vaikka se olisikin paskaduuni, niin saisin työkokemusta jolla hakea toiseen tehtävään/firmaan.

Sanoin jo jossain viestissä että valmistun nyt merkonomiksi. Sen takia meninkin kouluun että pääsisin tekemään jotain muuta kuin siivousta ja irti siivouksesta. Minusta Prisman kassaksi haku ei ole lainkaan yli taitojeni hakemista.

Ja jos saisin jotain hommaa tuolta kaupan alalta, kituuttaisin kyllä jonkin aikaa vaikka se olisikin paskaduuni, niin saisin työkokemusta jolla hakea toiseen tehtävään/firmaan.

Anteeksi, luin huolimattomasti. Sain käsityksen, että radioon hait.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23771625:
Ymmärrän, mutta siihen paikkaan varmaan mieluiten valitaan joku sellainen, jolla on koulutus tai aiempaa työkokemusta alalta. Jos sulta puuttuu alan koulutus ja työkokemus, niin ei se sun siivoustyö vrs lusmuilu vaikuta asiaan millään tavalla. Jos se lomakkeen tekijä olisi katsonut siivoustyöllä olevan jotain merkitystä työpaikan saamisen kannalta, niin se vaihtoehto olisi siellä ollut.

Kiitos muuten tuosta lomakeideasta...seuraavan kerran, kun rekrytoidaan, tehdäänkin lomake, jossa ei edes ole haettavan työtehtävän kannalta epäoleellisia asioita. Joillain ihmisillä kun tuntuu olevan tapana laittaa työhakemukseensa kaikenlaista epäoleellista vain saadakseen aikaiseksi tekstiä.

Ymmärrän asian kyllä juuri hakemustenkäsittelijän kannalta, sillä siivous ei tosiaankaan liity juuri mihinkään alaan.

Harmittaa vaan kun olin juuri 3kk työharjoittelussa paikallisessa radiossa, mutta tuossa lomakkeessa ei ole "vapaansanan" kohtaa, jossa voisin kertoa siitä. (eli kaikki kohdat lomakkeesta paitsi osoitetiedot, ovat tehty niin että valitaan vaihtoehdoista sopivin). Ja työkokemukseen sitä ei voi laittaa kun se kuului koulun työharjoitteluun, enkä tehnyt siellä radiolla vaan yhtä hommaa, vaan olin jokapaikan höylä.

Vaikka aloittaja taisi mainita radiokuuluttajan ihan vain yhtenä esimerkkinä, tartun nyt siihen. Ala on suosittu, ja yleensä työnantajat arvostavat ihmisiä, jotka reippaasti soittavat ja tyrkyttävät itseään. Sama pätee muihinkin aloihin; jos sinulla on työkokemusta joka ei lomakkeilta työnantajalle välity, tee sanallinen hakemus, soita perään ja kysele josko pääsisit pätkäläiseksi, tuuraajapankkiin, harjoittelijaksi tai edes taloon käymään ja juttelemaan :)

Ymmärrän asian kyllä juuri hakemustenkäsittelijän kannalta, sillä siivous ei tosiaankaan liity juuri mihinkään alaan.

Harmittaa vaan kun olin juuri 3kk työharjoittelussa paikallisessa radiossa, mutta tuossa lomakkeessa ei ole "vapaansanan" kohtaa, jossa voisin kertoa siitä. (eli kaikki kohdat lomakkeesta paitsi osoitetiedot, ovat tehty niin että valitaan vaihtoehdoista sopivin). Ja työkokemukseen sitä ei voi laittaa kun se kuului koulun työharjoitteluun, enkä tehnyt siellä radiolla vaan yhtä hommaa, vaan olin jokapaikan höylä.
Ymmärrän, että harmittaa. Mutta lomake on varmaan suunniteltu ihan sitä silmällä pitäen, että sen avulla löytyisi sopiva hakija. 3 kk jokapaikan höylänä paikallisradiossa ei varmaan ole se, mitä lomakkeen tekijä hakee. Jos yhtäkään sopivaa hakijaa ei tule, saattavat pistää uuden ilmoituksen ja laajentaa vaihtoehtojen valikoimaa. Nyt ensin yrittävät löytää henkilön, jolla olisi sekä koulutus että alan työkokemus.

Vaikka aloittaja taisi mainita radiokuuluttajan ihan vain yhtenä esimerkkinä, tartun nyt siihen. Ala on suosittu, ja yleensä työnantajat arvostavat ihmisiä, jotka reippaasti soittavat ja tyrkyttävät itseään. Sama pätee muihinkin aloihin; jos sinulla on työkokemusta joka ei lomakkeilta työnantajalle välity, tee sanallinen hakemus, soita perään ja kysele josko pääsisit pätkäläiseksi, tuuraajapankkiin, harjoittelijaksi tai edes taloon käymään ja juttelemaan :)
Ja ihan millä alalla tahansa kannattaa kysellä töitä muutenkin kuin vain hakemalla avoimiksi ilmoitettuja paikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23771741:
Ymmärrän, että harmittaa. Mutta lomake on varmaan suunniteltu ihan sitä silmällä pitäen, että sen avulla löytyisi sopiva hakija. 3 kk jokapaikan höylänä paikallisradiossa ei varmaan ole se, mitä lomakkeen tekijä hakee. Jos yhtäkään sopivaa hakijaa ei tule, saattavat pistää uuden ilmoituksen ja laajentaa vaihtoehtojen valikoimaa. Nyt ensin yrittävät löytää henkilön, jolla olisi sekä koulutus että alan työkokemus.

On se lomakkeen tekokin taitolaji selkeästi. Ja se varmaan tosiaan helpottaa käsittelijän hommaa kun karsiutuu ne jyvät akanoista ja pääsee haastattelemaan tietojen perusteella sopivaa ihmistä. Harmi ettei kaikki ole paperilla niin hyviä oikeasti, tai toisinpäin, hyvä paperilla, mutta huono käytännön jutuissa.

Kiitti kun valaisit asiaa. Huomasin vasta tänään tuon radiokuuluttajan paikan olevan auki, ja haku päättyy tänään, joten laitan sinne nyt kuitenkin hakemuksen. Täytyy huomenna soittaa sinne, tai paremminkin yrittää soittaa. Mulla on nyt vaan kauhea flunssa päällä, ja ei suusta tule melkeen mitään ääntä. Täytyy koittaa pantata sitä huomiseen. :)

On se lomakkeen tekokin taitolaji selkeästi. Ja se varmaan tosiaan helpottaa käsittelijän hommaa kun karsiutuu ne jyvät akanoista ja pääsee haastattelemaan tietojen perusteella sopivaa ihmistä. Harmi ettei kaikki ole paperilla niin hyviä oikeasti, tai toisinpäin, hyvä paperilla, mutta huono käytännön jutuissa.
Mä pidän yhtenä suurimmista ongelmista sitä, että hakijoita on ihan liikaa. Ihmiset - ihan ymmärrettävistä syistä kylläkin - hakevat sellaisiinkin paikkoihin, joihin osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Työkkärikin vielä velvoittaa hakemaan, vaikka moni hakija jo varmaan työpaikkailmoituksen lukiessaan tietää, että ei ole mitään mahdollisuuksia saada kyseistä paikkaa. Nyt vaan tilanne on se, että työnantajilla yleensä on valinnanvaraa eli hakijoista löytyy myös niitä sopivia eikä työnantaja sen vuoksi kaipaa mitään "kokeilen kepillä jäätä" -hakemuksia. Jos hakemusten määrää pystyy jollain tavalla karsimaan, niin se on rekrytoijan kannalta pelkästään hyvä asia. Eri juttu on aloilla, joihin on vaikea saada hakijoita.

En saa kuuluttajan paikan hakemusta eteenpäin koska lomake vaatii täyttämään kaikki kohdat, myös työkokemuksen jota lomakeen valintavaihtoehtojen mukaan ei ole edes valittavana, mutta lomake vaatii työkokemuksen..

Nyt sitten saa jäädä se paikka...

Mä oon ainakin ihan kyllästynyt noihin lomakehakemuksiin. Niiden täyttämiseen todella kuluu aivan jumalattomasti aikaa, kun joka saakelin päivämäärä täytyy naputella sinne erikseen. Oon tuhlannut elämästäni monia kymmeniä tunteja noiden lomakkeiden kanssa enkä yhtä ainutta haastattelukutsua edes koskaan ole saanut lomakkeellisista työpaikoista, vaikka vastavalmistuneeksi minulla on aivan poikkeuksellisen hyvä ja monipuolinen työkokemus alaltani. Musta tuntuu, ettei niitä lomakkeita edes lue kukaan, laittavat noita vaan semmoisiin työpaikkoihin jotka on muodollisesti pakko laittaa yleiseen hakuun vaikka jo hakuvaiheessa olisi talon sisällä päätetty palkata joku tuttu.

Jos jo työnhakuvaiheessa täytyy mahdollisia tulevia työntekijöitä kiusata noin, niin ei ehkä ole mun työpaikka. Periaatteesta en aio enää hakea yhteenkään työpaikkaan, jossa ainoa vaihtoehto hakemuksen lähettämiseen on monivalintalomake. Mun on jotenkin vaikea kuvitella, että kukaan työelämässä harvinaisia ja todella haluttuja taitoja omaava superosaajakaan jaksaisi ährätä moisten kanssa tai että hänellä olisi sellaiseen aikaa. Eiköhän niitä täyttele just tasan ne työkkärin pakottamat, joilla on kaikki päivät aikaa ja joiden on pakko sopivien puutteessa hakea kaikkia mahdollisia työpaikkoja vaikka itsekin tietäisivät, ettei oma osaaminen ja koulutus mitenkään riitä kyseiseen tehtävään.

Yhteistyössä