Miksi tuo minun 1,5v ei syö?! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi äiti

Vieras
Varmaan viikko menny niin, että syö tosi huonosti. Muutamia lusikallisia menee aina, mutta pääsääntöisesti tosi pieniä määriä. Tuntuu, että elää pelkällä maidolla ja leivällä ja aamupuurolla.. :( Ihan kotiruokaa tarjoan ja ennen on syönyt ihan hyvin. Ei varsinaisesti kiukkua ruokapöydässä mutta kieltäytyy ihan totaalisesti syömästä kun se raja tulee vastaan.
Minkälaisia määriä muut tämänikäiset syö?

'Raja tulee vastaan'.

No siksi!

Kasvu ei ole enää niin vauhdikasta, puhkeavat hampaat voivat vaivata, oma tahto kehittyy jne.
Ei sen ruokamäärän koko tarvitse aina niin suunnattoman suuri olla, anna hyvä ihminen lapsen itsensäkin ilmaista, milloin ei enää halua.

Tarjota voi, vaan ei pakottaa. Ei kukaan voi toisen puoleta määritellä mikä on hyvä annoskoko, ei voi verrata muihin lapsiin.

Jos lapsi voi hyvin, touhuaa ja kehittyy, kasvaa, pissaa ja kakkaa, nukkuu- 'normaalisti', niin ei syytä huoleen.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;28277195:
Varmaan viikko menny niin, että syö tosi huonosti. Muutamia lusikallisia menee aina, mutta pääsääntöisesti tosi pieniä määriä. Tuntuu, että elää pelkällä maidolla ja leivällä ja aamupuurolla.. :( Ihan kotiruokaa tarjoan ja ennen on syönyt ihan hyvin. Ei varsinaisesti kiukkua ruokapöydässä mutta kieltäytyy ihan totaalisesti syömästä kun se raja tulee vastaan.
Minkälaisia määriä muut tämänikäiset syö?

Ulkoileeko paljon? Ulkoilma tunnetusti kasvattaa ruokahalua. Maidon määrää voi vähentää, tai lopettaa vähäksiaikaa, niin ei vie tilaa ruualta.

aamuäree jo tossa luetteli hyiä syitä! sillähän saattaa olla just joku "huonon syömisen kausi", joka johtuu taaperon maailmakuvan laajentumiseta, minäkuvan haltuunotosta.... elämä on niin jännää tuon ikäiselle, että kylläisyyden tunne saattaa toisaankin tulla nopeasti.

Älä hätäänny. Tarjoat sen mitä syö ja pidät ateriat säännöllisenä! Ehkä jo huomena hän kiljuu lisää, niin että pelottaa;).

Nieluun kannattaa varmistuksen vuoksi salaa kurkata, ettei ole tulehdusta. Tai ikenissä aftaaa.... Tai uusia hampaita puhkeamassa.... Kyllä se siitä! Ihan pian!

Nii, no en mä ees tienny että lapsilla on jotain huonon syömisen kausia, kai se sitten on sellanen.. :/ Kipeä ei ole ja ihan normisti leikkii ja touhuaa. Ja parin viikon päästä on 1,5-v neuvola niin siellähän sen sitten näkee miten on taas kasvanut. Mutta eikö tuo maito ole kuitenkin tärkeää tämän ikäiselle, eikai sitä nyt kovin vähiin voi vetää/lopettaa kokonaan?! Vai?? En tiiä, valistakaa nyt tyhmempää... :)

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;28277448:
Nii, no en mä ees tienny että lapsilla on jotain huonon syömisen kausia, kai se sitten on sellanen.. :/ Kipeä ei ole ja ihan normisti leikkii ja touhuaa. Ja parin viikon päästä on 1,5-v neuvola niin siellähän sen sitten näkee miten on taas kasvanut. Mutta eikö tuo maito ole kuitenkin tärkeää tämän ikäiselle, eikai sitä nyt kovin vähiin voi vetää/lopettaa kokonaan?! Vai?? En tiiä, valistakaa nyt tyhmempää... :)

Ei ole maito välttämätön(vaikka neuvola VALION SUULLA ) niin väittääkin! Kun saa riittävästi D3 vitamiinia, 50µg 1-10v, niin ei tartte kalsiumin saantiin kiinnittää huomiota. Manteleista saa paljon, vaikka jauheena puuron sekaan. Auringonkukansiemenistä myös. Katso Finellistä mistä kaikkialta saa kalsiumia.

[QUOTE="äityli";28277467]Ei ole maito välttämätön(vaikka neuvola VALION SUULLA ) niin väittääkin! Kun saa riittävästi D3 vitamiinia, 50µg 1-10v, niin ei tartte kalsiumin saantiin kiinnittää huomiota. Manteleista saa paljon, vaikka jauheena puuron sekaan. Auringonkukansiemenistä myös. Katso Finellistä mistä kaikkialta saa kalsiumia.[/QUOTE]

?!?!?!? Mitä ..ttua?! Kalsium on kuules aika tärkeää elimistölle myös ja paras lähde siihen on juurikin MAITO.

[QUOTE="vieras";28277551]?!?!?!? Mitä ..ttua?! Kalsium on kuules aika tärkeää elimistölle myös ja paras lähde siihen on juurikin MAITO.[/QUOTE]

Näin juuri on Valio aivopessyt kansaa vuosikymmeniä! D-vitamiini maksimoi kalsiumin imeytymisen, jolloin kalsiumia ei tartte/saa syödä paljon. Aina vaan toitotetaan kalsiumia, kalsiumia, samaanaikaan kun kansa elää D- vitamiininpuutteessa!

[QUOTE="äityli";28277598]Näin juuri on Valio aivopessyt kansaa vuosikymmeniä! D-vitamiini maksimoi kalsiumin imeytymisen, jolloin kalsiumia ei tartte/saa syödä paljon. Aina vaan toitotetaan kalsiumia, kalsiumia, samaanaikaan kun kansa elää D- vitamiininpuutteessa![/QUOTE]

On se jännä, miten juuri te "äitylit" löydätte noita salaliittoteorioita vähän mistä sattuu. Kannattaisko hankkia vaikka joku harrastus?

[QUOTE="vieras";28277918]On se jännä, miten juuri te "äitylit" löydätte noita salaliittoteorioita vähän mistä sattuu. Kannattaisko hankkia vaikka joku harrastus?[/QUOTE]

Jos olet itse äiti, kannattaisi sinunkin tutustua ravinto-oppiin. Ei ole mitään salaliittoteoriaa, vaan ihan faktatietoa löytyy, mitä ihmiselimistö tarvitsee ja mitä ei! Minulla on kyllä harrastuksia, kiitos kysymästä.

Sillä voi olla esim kurkku kipeä, hampaita, joku lievä vatsatauti saattaa oireillapelkällä syömättömyydellä jne. Kipulääkettä viisin koittaa antaa niin näkee auttaako syömiseen. Noin muuten en huolhtis, enkä kiinnittäisi asiaan mitään huomiota. Ainkaan en yrittäis tuputtaa ruokaa. lapsilla se ravinnon määrä voi heitellä tosi paljon. Ensin pari viikkoa nirsoillaan ja sit yhtäkkiä käynnistyy massakausi jolloin vedetään kolme lautasellista yhdellä istumalla.

[QUOTE="vieras";28277918]On se jännä, miten juuri te "äitylit" löydätte noita salaliittoteorioita vähän mistä sattuu. Kannattaisko hankkia vaikka joku harrastus?[/QUOTE]

Miten hitossa koko muu maailma ei ole tajunnut, että lehmänmaito on avain onneen, hyvään kasvuun ja maailmanrauhaan? Vain me täällä Suomessa tiedetään tämä asia Valion ansiosta, muut elää pimennossa.

[QUOTE="äityli";28278553]Jos olet itse äiti, kannattaisi sinunkin tutustua ravinto-oppiin. Ei ole mitään salaliittoteoriaa, vaan ihan faktatietoa löytyy, mitä ihmiselimistö tarvitsee ja mitä ei! Minulla on kyllä harrastuksia, kiitos kysymästä.[/QUOTE]

Sitä samaa faktatietoa, mitä Magneettimediat ja muut jauhaa? ;)

Juu, kalsiumia saa muualtakin, mutta jos sitä saa maidosta kätevästi ja samalla se sammuttaa janoa eikä kovin paljoa tuo kaloreita, niin miksi sitä ei saisi juoda? Koska Valio on saatanasta? :laugh:

Edelleenkin; hanki niitä harrastuksia. Ja lopeta Kärkkäisellä käyminen.

[QUOTE="vieras";28278663]Sitä samaa faktatietoa, mitä Magneettimediat ja muut jauhaa? ;)

Juu, kalsiumia saa muualtakin, mutta jos sitä saa maidosta kätevästi ja samalla se sammuttaa janoa eikä kovin paljoa tuo kaloreita, niin miksi sitä ei saisi juoda? Koska Valio on saatanasta? :laugh:

Edelleenkin; hanki niitä harrastuksia. Ja lopeta Kärkkäisellä käyminen.[/QUOTE]

En ole KOSKAAN käynyt Kärkkäisellä, enkä lukenut Magneettimediaa. Ei kiinnosta shoppailla, enkä lue juurikaan muuta kuin normi sanomalehdet. Tiesitkö muuten että Suomessa on eniten osteoporoosia, vaikka maitoa kitataan litratolkulla, verrattuna muihin maihin?

[QUOTE="äityli";28278694]En ole KOSKAAN käynyt Kärkkäisellä, enkä lukenut Magneettimediaa. Ei kiinnosta shoppailla, enkä lue juurikaan muuta kuin normi sanomalehdet. Tiesitkö muuten että Suomessa on eniten osteoporoosia, vaikka maitoa kitataan litratolkulla, verrattuna muihin maihin?[/QUOTE]

Tiesitkö, että Suomessa käytetään edelleen vähän D-vitamiinilisiä, osa ei käytä ollenkaan? Johtuiskohan siitä...?

[QUOTE="vieras";28278714]Tiesitkö, että Suomessa käytetään edelleen vähän D-vitamiinilisiä, osa ei käytä ollenkaan? Johtuiskohan siitä...?[/QUOTE]

Sitähän minä olen KOKOAJAN yrittänyt sinulle vääntää ihan R-A-U-T-A-L-A-N-G-A-S-T-A Että liikaa kalsiumia, liian vähän Deetä. Munun kavavat lapset saavat 100µg päivässä!

[QUOTE="äityli";28278725]Sitähän minä olen KOKOAJAN yrittänyt sinulle vääntää ihan R-A-U-T-A-L-A-N-G-A-S-T-A Että liikaa kalsiumia, liian vähän Deetä. Munun kavavat lapset saavat 100µg päivässä![/QUOTE]

Sori, kirjoitusvirhe, minun lapset.

[QUOTE="äityli";28278725]Sitähän minä olen KOKOAJAN yrittänyt sinulle vääntää ihan R-A-U-T-A-L-A-N-G-A-S-T-A Että liikaa kalsiumia, liian vähän Deetä. Munun kavavat lapset saavat 100µg päivässä![/QUOTE]

Tavuta mieluummin tuo K-A-V-A-V-A-T... :p

Heh, niinhän siinä kävi että sitten tänään onkin ruoka maistunut jo normaalisti. Tosiaan varmaan viikon syönyt huonommin, mutta nyt hyvin. Hassuja nuo lapset.. :D