Miksi tomaatti...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muuten ei tule mitään, eli ei ole allergiaa. Voiko se vaikuttaa, että olen eilen syönyt kovia karkkeja ja kitalakikin on vähän turtana, joten jos nuo ikenetkin on jotenkin herkempänä? Inhottaa vaan, kun tarttis raapia ikeniä, kun niin kutittaa, mut sit ne olis pian verillä :(

Olet allerginen.
Tosin jotkut ulkomaalaiset tomaatit, esim.terttutomaatit voivat aiheutaa reaktioita sellaisissakin jotka eivät normaalisti ole tomaatille allergisia.

minulla allergia ilmenee kutinana suussa, kurkussa, harvoin myös silmissä ja joskus huuletkin paisuvat. Olen allerginen raa´oille kasviksille ja hedelmille (paitsi sitrushedelmille, onneksi). Myös koivu- ja pajuallergia löytyy. Oikea termi taitaa olla ristiallergia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Olet allerginen.
Tosin jotkut ulkomaalaiset tomaatit, esim.terttutomaatit voivat aiheutaa reaktioita sellaisissakin jotka eivät normaalisti ole tomaatille allergisia.

minulla allergia ilmenee kutinana suussa, kurkussa, harvoin myös silmissä ja joskus huuletkin paisuvat. Olen allerginen raa´oille kasviksille ja hedelmille (paitsi sitrushedelmille, onneksi). Myös koivuallergia löytyy. Oikea termi taitaa olla ristiallergia.

Siis aikaisemmin ei ole aiheuttanut mitään oireita, joten allergiasta ei ole kyse. Kaikki ikenet ei kutia vaan ainoastaan tuosta yhdestä kohdasta. Voiko ne karkit jotenkin aiheuttaa herkkyyttä ikeniin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet allerginen.

minulla allergia ilmenee kutinana suussa, kurkussa, harvoin myös silmissä ja joskus huuletkin paisuvat. Olen allerginen raa´oille kasviksille ja hedelmille (paitsi sitrushedelmille, onneksi). Myös koivuallergia löytyy. Oikea termi taitaa olla ristiallergia.

Siis aikaisemmin ei ole aiheuttanut mitään oireita, joten allergiasta ei ole kyse. Kaikki ikenet ei kutia vaan ainoastaan tuosta yhdestä kohdasta. Voiko ne karkit jotenkin aiheuttaa herkkyyttä ikeniin?

no jos sulla on vaikkapa haavaumia ikenissä niin varmasti kutittaa tomaatti vaikka allergiaa ei löytyisikään. Jos uskallat voit testata sitruunalla onko suussa haavaumia. tai suolalla :D

no jos sulla on vaikkapa haavaumia ikenissä niin varmasti kutittaa tomaatti vaikka allergiaa ei löytyisikään. Jos uskallat voit testata sitruunalla onko suussa haavaumia. tai suolalla :D

Juu, karheena ainakin tuo alue on joten joskos se sitten siitä johtuu. Inhottava tunne vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Torjunta-aineista johtuu. Kylvä omia tomaatteja.

Mutta älä sisätiloissa. Ainakaan yksiössä :whistle: . on meinaan aika voimakas se tomaatista lähtevä haju. Kokeiltu on. :D

Me jouduttiin ottamaan parvekeremontin tieltä tomaatit keittiöön pariksi kuukaudeksi. Mut ei se haju vedä vertoja semmoselle isolle tomaatti-kasvihuoneelle. :D

Mutta älä sisätiloissa. Ainakaan yksiössä :whistle: . on meinaan aika voimakas se tomaatista lähtevä haju. Kokeiltu on. :D

Me jouduttiin ottamaan parvekeremontin tieltä tomaatit keittiöön pariksi kuukaudeksi. Mut ei se haju vedä vertoja semmoselle isolle tomaatti-kasvihuoneelle. :D

Mulla oli sänky samassa pienessä huoneessa kun tomaatit. En pystynyt lopulta edes nukkumaan. Otti henkeen se haju. Ja minulle ei ole edes astmaa yms. Mutta itsekasvatetut tomaatit ovat kyllä kieltämättä hyviä. ja paprikat!

Mulla oli sänky samassa pienessä huoneessa kun tomaatit. En pystynyt lopulta edes nukkumaan. Otti henkeen se haju. Ja minulle ei ole edes astmaa yms. Mutta itsekasvatetut tomaatit ovat kyllä kieltämättä hyviä. ja paprikat!

Ai ja mä taas oon laittanu just sen tuokun takia niitä kasvaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja terttutomaatti:
siis tuoksun.

Joo, se on ensin alkuun ihana tuoksu. Mut sit se alkaa tympäsemään isoina määrinä. Nyt mulla on kyllä taas sitä hajua ikävä. On ikävä sinne kasvihuoneille. Parvekkeelle on tänäkin vuonna tulossa.

Monet sanoo, että ne itsekasvatetut ei kirvele suuta ja se kai johtuu just siitä, että ei ole niitä torjunta-aineita. Tomaatteihin tulee helposti tuholaisia ja homeita, joten torjunta-aineita käytellään aika paljon. Meillä oli ammattikoulussa semmonen käytäntö, että kun tuli kirvoja, niin torjunnaksi käytettiin petoluteita. Ihan mielenkiintoista.

Yhteistyössä