MIksi toisten lapsia ei saa komentaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Åaapujao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

Åaapujao

Vieras
Mielestäni toisten lapsia saa ja pitääkin komentaa, jos käyttäytyvät huonosti. Kaipaan Koko kaupunki kasvattaa -tyyppistä touhua, joka oli tuttua omassa lapsuudessani.

Jos minun lapseni käyttäytyvät huonosti esim. kylässä ollessaan tai vaikkapa kaupungilla, olisi mukavaa että aikuiset vieressä puuttuisivat siihen.

Tuntuu että tämä on nykyään aika harvinaista, olenko väärässä?

Tosin kasvattajista taitaa nykyään löytyä sen verran erikoista sakkia, ennen kaikilla oli suurin piirtein samat sävelet sen kanssa, mitä saa tehdä ja mitä ei.

Minä komennan jos aihetta on.

Kerran komensin lasta, joka tuli tuuppimaan omaani ja repi vaatteista. Tuuppijan äiti katseli vierestä puuttumatta tilanteeseen.

Viime viikolla kaupassa sanoin yhdelle pikku tytölle, joka piilotti karkkipussin jauhohyllylle, että vie pussin takaisin karkkihyllylle. Reippaasti veikin pussin :)

Jos jonkun toruttavan vanhempi tulee mulle avautumaan, lupaan avautua takaisin ;)

Ai, ei vai... :D Kyllä mä komennan noita muksun kavereita kotonani tarvittaessa. ;) Tosin mitään kylänulikoita en menis itsekään ojentamaan, kun tulee kuitenkin nyrkki otsaan...

Kiitos kaikille komentajille, teitä tarvitaan. Itsekin esim. sanon metrossa jos lapset räkii lattialle, kiusaa muita tai käyttäytyy muuten selvästi huonosti.

Itse kuulun niihin komentajiin ja olenkin kiljunut naapurin muksuille pää punaisena kun ovat joukolla hölmöilleet, mutta empä puutu enää. Olen kuulemma hirveä ihminen ja lapsille/nuorille on tullut paha mieli. Itsekin ajattelin ennen että "koko kylä kasvattaa". No, en ajattele enää. Jatkossa voivat touhuta mitä haluavat, vaikka mitä tapahtuisi en aio puuttua asioihin.

• Tykkää
Reactions: Bitch
Mua on ärsyttänyt kerran eläimen myyntitilanteessa suunnattomasti, kun ostajalla oli kolme villiä poikaa mukana. Yritin keskustella eläimen hoidosta ja ruokinnasta, kun kaikki kolme poikaa riekkuivat ympäri meidän asuntoa. En tiedä, paljonko ostaja puhumisestani loppuen lopuksi kuuli. Monesti keskeytin puhumiseni, kun lapset kiljui päälle, mutta eipä ostaja viitsinyt hiljentää lapsiaan kaupanteon ajaksi.

Tottakai vieraitakin lapsia saa ja pitääkin ohjata ja tarvittaessa "komentaakin", jos on se paikalla oleva aikuinen.
Silloin kun lapsella on oma aikuinen mukana, olisi kyllä suotavaa että se oma aikuinen komentaisi sitä lastaan.
Uskomattoman paljon nykyään näkee esimerkiksi lääkärin vastaanotolla vanhempia, jotka luulee että terveyskeskuksessa ne hoitajat ja lääkärit on siksi että kieltävät ja komentavat minun lasta. Että ei se olis vanhemman tehtävä ollenkaan sitä kullannuppuaan viisata ja ohjata.

Kerran komensin joitain poikia ja alkoivat huutelemaan mulle että pidä,pääs kiinni huora ja muuta mukavaa. Olin ihan viimeisilläni vielä raskaana. Paikka kyllä pitää valita kelle sanoo ja mitä sanoo.

Komentaminen voi olla lapsen suojeluakin. Jos näen, että useampi lapsi kiusaa yhtä lasta, komennan kiusaajat jättämään yhden rauhaan. Tai jos lapsi juoksee punaisia päin, puutun varmasti komentamalla lapsen odottamaan. Joten ei se vieraan puuttuminen lapsen käytökseen aina tarkoita vain sitä,että puuttuisi lasten kasvatukseen. Uskoisin jokaisen vanhemman olevan ihan tyytyväinen, jos vieras ihminen suostuu välittämään heidän lasten turvallisuudesta????

Yhteistyössä