Miksi toisille odottajille tulee kovat liitoskivut ja toisille ei mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Haluaisin tietää, mistä ihmeestä se johtuu?

Tiedän, että raskaana ollessa keho erittää relaksaani-hormonia, jonka tarkoitus on löystyttää liitoksia emättimen ympärillä ja ylipäänsä alapäässä.

Mulla on tosi kovat kivut, alkoi rv 11.

Mutta ne naiset, joilla ei ole mitään kipuja, pystyvät kääntymään sängyssä kivuitta tai nosteleee jalkoja, niin eikö niillä erity sitä hormonia vai eikö niille vain tule kipuja? Tuntuis kummalta, että liitokset löystyy, mutta joku äiti ei sitä tunne kipuna. Mistä tuo kova kipu tulee? Vai eikö kaikilla löystykään paikat etukäteen? Häh? Olen ymmälläni. Tietäiskö joku?

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Hirveen yksilöllistä tuntuu olevan, mutta lähes poikkeuksetta tuntuu ainakin tuttavapiirissä mukaan lukien itseni käyvän niin että toista odottaessa kivut ovat ensimmäiseen verrattuna kaksinkertaiset.

Mulla tosiaan on nyt pahemmat kivut. Toka raskaus menossa....mutta miltei samaa tasoa, ei ihan kaksinkertaiset kivut. Jo siis ekassa oli mielettömät kivut, jotka jatkuivat 8 kk vielä syntymän jälkeenkin..

Ajattelisin että se riippuu siitäkin odottajan kudostyypistä ja kropan joustavuudesta noin muuten. Itselläni oli liitoskivut jotain hirveää. Samallalailla kun on selkäkipuja tai ei ole jne.

Minulla oli neljänneltä lapselta tosi pahat liitos- ym.kivut mitä vaan voi olla. Viideneltä lapselta ei mitään kipuja! Luulin että tulee pienempi vauva kun ei missään tuntunu mut oli vain 50g painoeroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Hirveen yksilöllistä tuntuu olevan, mutta lähes poikkeuksetta tuntuu ainakin tuttavapiirissä mukaan lukien itseni käyvän niin että toista odottaessa kivut ovat ensimmäiseen verrattuna kaksinkertaiset.

Mulla taas esikoisesta oli liitoskipuja, kakkosen odotuksessa ei yhtään mitään vaivaa. Mutta ei ollut lapsilla ikäeroakaan kuin 1v, kai se toinen raskaus meni siinä esikoisen jäljiltä vielä, täysin kivuton ja vaivaton oli.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ajattelisin että se riippuu siitäkin odottajan kudostyypistä ja kropan joustavuudesta noin muuten. Itselläni oli liitoskivut jotain hirveää. Samallalailla kun on selkäkipuja tai ei ole jne.

Tuleeko siis joustavakroppaisille herkemmin kipuja?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Tuleeko siis joustavakroppaisille herkemmin kipuja?

Jaah...mulla on löysät nivelet ja silleen. Mut tää vain mun kohdalla.

Kyllähän se riippuu siitä, miten ihminen yleensäkin kestää kipua, kuinka paljon hormonia erittyy ja kuinka paljon kudokset siihen sitten reagoi. Ihan kaikki ruumiintoiminnon asiathan on yksilöllisiä, ei me onneksi kaikki reagoida samalla lailla samoihin asioihin. Itselle esikoisesta ei tullut oikeastaan ollenkaan kipuja, pientä epämukavuutta ehkä, kakkosesta oli enemmän tuntemuksia, mutta en nyt niitäkään varsinaisiksi kivuiksi luonnehtisi. Lähinnä se rajoitti nopeaa liikkumista tms. Yliliikkuvat nivelet on, että olen kyllä tottunut siihen että jäsenet venyy ja paukkuu.

Onhan ihmiset muutenkin erilaisia ja kokee kivut erilailla. Minulla ei ollut ekassa raskaudessa oikeastaan mitään kipuja ennen kuin 10h ennenkuin tytär oli ulkona. Nyt toinen raskaus 24+3 menossa ja nytkään ei varsinaisia kipuja mutta jonkinverran välillä "epämukavia tuntemuksia", ei niinkään varsinaista kipua. Mulla ollut nuorena tosi rajuja migreenikohtauksia, päähän koski niin että jos ois ollut ase lähettyvillä niin oisin varmaan ampunut itseni. Luulen että tästä syystä minulla on korkea kipukynnys, enkä sitten koe raskauteen liittyviä tuntemuksia edes kipuna.

2 raskautta ilman kipua 3. raskaus, niin kivut alkoi jo ennen rv 20. Liikkuminen lähes mahdotonta ne vimpat 4 kuukautta. että ei ole kudostyypistä kiinni. Ärsyttää kun jotkut hehkuttaa että HE pystyivät kyllä oleen töissä raskaana.. Joo niin mäkin noissa 2 ekassa raskaudessa. Mutta toi vimppa raskaus ei ollut normaali, ne kivut oli hirveet. JA KIPUKYNNYKSESTÄ EI OLE KYSe. ainakin synnytykset menny ilman lääkkeitä

Yhteistyössä