miksi teillä menkat olleet myöhässä? jos raskautta ei huomioida ...

  • Viestiketjun aloittaja teiri
  • Ensimmäinen viesti
16
Mulla nyt viime menkkojen lopusta 52 päivää. ja edelliset tuli ajoissa. toisaalta olin ulkomailla viikon viime menkkojen jälkeen eli se on varmaan vaikuttanut asiaan. vai..?
En oo ollu yhdynnässä aikoihin eikä sormituksesta pitäis voida tulla raskaaks..?
 
memmmu
aattelin nyt liittyy tähä henkevään keskusteluun mukaan. Menkat olleet viimeksi 6viikkoa sitten.. eli tässä marraskuussa ei ole ollenkaan ollut, viimekuussa oli sit puolessa kuussa. Olen kihloissa, yhdyntää kyllä olen harrastanut mutta koska sikiän erilaisia sairauksia niin en ole saanut pillereitä (tai en ole saanut aikaiseksi hommata niitä) joten käytämme kumia, joka kerta kumi on ollut ehjä joten raskauskaan ei periaatteessa vois olla syynä näin pitkään myöhästymiseen.. Stressiä on kyllä, ja muutenkin vähän kaikennäköstä elämässä tapahtunu mutta ei oo aikasemmi näi pahasti ollu myöhässä.. otin lokakuussa noin viikkoa ennen menkkoja jälkiehkäisypillerin, koska tämä oli sitten ainut kerta jollonka kumi räjähti!? voiko jälkiehkäsy vaikuittaa tällätavalla? hiukan pelottaa jos olisin raskaana tms, koska ikää vasta 17v ja opiskelija..
 
Tyttö93
Lopetin e-pillerit viime syksyn maissa ja sain odottaa ensimmäisiä menkkojani about 3kk, sen jälkeen meni 4kk jolloin jouduin ottamaan jälkiehkäisypillerin jonka seurauksena tuli jotain vuotoa. Sen jälkeen meni muutama päivä niin alkoi menkat ( tai niin ainakin luulen ). Nyt tilanne on se että jotain vuotoa tulee noin 2 viikon välein eikä minulla ole mitään hajua mitä se mahtaa olla. Kovin paljoa vuotoa ei tule ja verta on mukana. Niin ja ennen tuota 4kk tein myös raskaustestin ja näytti negaa.

Nyt olen saanut e-pillereitä uuden satsin ja haluaisin aloittaa ne mutta en tiedä riittääkö tämä outo vuoto menkoiksi että voisin aloittaa e-pillerit?
 
fdvgf
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö93;10896880:
Nyt olen saanut e-pillereitä uuden satsin ja haluaisin aloittaa ne mutta en tiedä riittääkö tämä outo vuoto menkoiksi että voisin aloittaa e-pillerit?

Pillerit voi aloittaa kesken kierronkin, MUTTA yleensä silloin ei ole ehkäisytehoa. Lue pilleripakkauksesi pakkausseloste: siellä on ohjeet. Jos et tiedä onko vuoto kuukautiset vai ei, oleta että ei ole ja noudata pilleripakkauksen ohjeita sen osalta mitä sanotaan kesken kierron aloitettavassa ehkäisyssä, näin ei ainakaan tule pahoja yllätyksiä.
 
apua
mä oon ihan hermonaa ! harrastin seksiä 3 viikkoa sitten, käytän pillereitä säännöllisesti, ja meillä oli myös kortsu, mutta se oli menny rikki..mutta eikö pillereittenki teho oo aika luotettava? mulla olis pitänyt toissapäivänä alkaa menkat, mutta ei oo näkyny..mahassa kiertää koko ajan ja huono olo välillä. mikä voi olla?:(
 
En usko
mä oon ihan hermonaa ! harrastin seksiä 3 viikkoa sitten, käytän pillereitä säännöllisesti, ja meillä oli myös kortsu, mutta se oli menny rikki..mutta eikö pillereittenki teho oo aika luotettava? mulla olis pitänyt toissapäivänä alkaa menkat, mutta ei oo näkyny..mahassa kiertää koko ajan ja huono olo välillä. mikä voi olla?:(
Jos sinulla on ehkäisypillerit ja olet ottanut ne annettujen ohjeiden mukaisesti niin asioiden pitäisi olla ihan kunnossa. Ehkäisypillereiden tehon pitäisi olla 99% luokkaa, jopa varmempi kuin kondomi ehkäisyssä. Jännitys ja stressi voivat olla syitä kuukautistesi myöhästymiseen ja huonoon oloonkin. Jos vuotoa ei ala kuulua viikon sisällä, niin voithan varmistaa asian ostamalla raskaustestin.
 
Viimeksi muokattu:
Lucindamm
Yleensä kun ovuloin, tunnen alavatsassa pientä pistelyä. Nyt en ole tuntenut ja menkat on päivän myöhässä, että saattaakohan olla niin että ovulointi on siirtynyt?
 
Pohdiskelia
Hei.. Olen 16 vuotias ja erittäin huolestunut jo n. puoli vuotta kestäneestä kuukautisten välisestä ruskeasta kokkareisesta vuodosta, kuukautiseni alkoivat kun olin 13.. Kävin naistenpoliklinikan sivuilla ja pelkään saaneeni kohdunkaulansyövän. Voisiko kyseessä olla vain yleinen hiivasienitulehdus, mikä neuvoksi?
 
vähänhupsu(ko?)
hei!täällä puhuu suht nuori tytteli:)16 tossa täyttelin.minulla on poikaystävä jonka kanssa olen seurustellut jo 1vuoden:)harrastimme noin 1viikko sitten ensikerran seksiä:) kondomia käytimme koko sukupuoli yhdynnän aikana.olin harrastanu yhdyntää ennenkin tätä tapahtumaa,mutta siitä on aikaa.ekana päivänä. poika sanoi ettei ole ollut lauennut ja kyllä sen tiesi.toiselle kerralla laukesi suuseksin aikana.joten..ei lauennut kertaakaan sisääni ja kondomia käytimme.miksi pelkään että olen raskaana?mikäs minussa vikana että pelkään koko aika enkä voi enää nauttia seksistä?olisiko ehkäisy ehdotuksia muuta kuin e-pillerit jos ennyt ole raskaana,onko mahdollista?tarvitsen viisaamman ihmisen apua,kiitos?:)
 
Omat syyt
1. Syönyt viimeiset 10 vuotta pillereitä, lopetettu helmikuussa-12, eikä menkkoja ole tullut kertaakaan sen jälkeen, saattaa mennä kuulemma puolikin vuotta että menkat alkais.

2. Epäsäännöllinen kierto myös ilman pillereitä, koskaan ei tiedä milloin tulee, jos tulee.

3. Nyt yritän tulla raskaaksi, eli voi olla että jatkossa ei tule sen takia menkkoja.
 
epätoivoinen 14v
Mulla on jo tullut kuukausikierto säännölliseksi jo 12vuotiaana ja nyt kuukautiset ovat jo yli viikon myöhässä?? ja en ole harrastanut seksiä. MITÄMITÄMITÄ??
 
Hormonitoiminta
Et ole kone vaan inhimillinen ihminen. Hormonitoimintasi vaihtelee ja silloin saattavat kuukautiset jäädä kokonaan pois tai tulee kahdet hyvin nopeassa tempossa. Väsymys, stressi, voimakas laihtuminen tai rankka fyysinen rasitus, valvominen jne kaikki vaikuttavat. Kuukautiset jos jotkut tulevat elämäsi aikana vaihtelemaan koska elimistösi muuttuu iän myötä.
 
toivoton
mää en enää tiiä mitä teen mulla ei oo tullu menkkoja kunnolla kohta vuoteen kävin ajat sitte lääkärissä sain jonku lääke kuurin en muista nimee ne tuli sitte ja sen jälkee tuli yhesti eikä taas kuulu oon 16vuotias voisin olla raskaana oon tehny tosi monta raskaustestiä ja kaikki on näyttäny negatiivistä nyt yhtäkkiä mun rinnat on kasvanu ja mulla on koko ajan tosi outo oli mahassa ja nännit vähä kipeet!! voisinko silti olla raskaana vaikkei mulle oo tullu menkkoja nyt aikoihin? auttakaa mua pliis!! :(
 
vieras
Harrastin seksiä noin 2 ja puoli kuukautta sitten, eikä menkkoja näy. oon tehny 3 testiä yks oli positiivinen ja kaks muuta nega. oon muutenki stressannu koko tän ajan, et jos nyt oon raskaana ja juoksen tunnin välein vessaan kattomaan, että onko ne nyt vihdoin alkanu, mutta eipä tietenkään! se eka testi minkä tein, näytti positiivista, mutta luulen et siinä testissä oli joku vika, koska se näytti tuloksen kahden tunnin jälkeen. viimesen testin tein noin puolitoista viikkoo sitte ja oli nega. kiitän luojaa jos en oo raskaana ja ku nyt menkkoja ei näy niin toivottavasti johtuis stressaamisesta ! :-/
 
huolestunut
hei! oon 15 vuotias ja mulla on menkat jääny kahdeksi kuukaudeksi pois. mulla ois sellanen kysymus, et miten paljon laihduttamisen pitäis vaikuttaa menkkoihin? luulis ettei mun tapauksessa vaikuttais millään tapaa, kun oon laihduttanut vaan n. 1,5 kg. Eli tällä hetkellä painan 53.2kg ja oon 160cm. tahtoisin laihduttaa vielä 51 kiloon, mut ärsyttää sikana jos en voi, jos menkat jää pois.. Eli vanhemmat ja viisaammat, kertokaa pliis vaikuttaako noinkin pieni painon heittely. jos syön tyyliin päivittäin 600 kcal vähemmän kun kulutan? (tosin oon harrastanu paljon liikuntaa ja olin ulkomailla jossa tuli nukuttuu 4 h yössä ja tapahtu hulluna kaikee, joten menkat saattaa olla siksin poissa, mut pointtina oli nyt toi laihdutuskysymmys.) raskaana en voi olla.
 
helpp
Mä oon 15 ja mulla ei oo tullu menkkoi pariin kuukauteen. Tämä on tapahtunu ennemminkin. En voi olla raskaana, koska en oo harrastanu ikinä seksiä. Ja silloinkin, kun mulle tulee menkat, niin vuotoo ei tuu kauheen paljoo. Mä oon 170cm ja painan 48kg. Oon kyllä aika laiha. Voisko johtua siitä? Miten voisin saada ne säännöllisemmiks Ilman Pillereitä? Kipuja ei myöskään ollu ollenkaan. Help mii !
 
Näin
Mä oon 15 ja mulla ei oo tullu menkkoi pariin kuukauteen. Tämä on tapahtunu ennemminkin. En voi olla raskaana, koska en oo harrastanu ikinä seksiä. Ja silloinkin, kun mulle tulee menkat, niin vuotoo ei tuu kauheen paljoo. Mä oon 170cm ja painan 48kg. Oon kyllä aika laiha. Voisko johtua siitä? Miten voisin saada ne säännöllisemmiks Ilman Pillereitä? Kipuja ei myöskään ollu ollenkaan. Help mii !
Painoa lisää niin että hormonitoiminta palautuu tai sitten käynti lääkärin puheilla ja lääkitys. Sinulla on merkittävä alipaino!!!!!
 
Viimeksi muokattu:
:o
oon 15v ja syönyt pillereitä yli vuoden, eikä menkat oo niiden kaa ikinä myöhästynyt, mut nyt on viikon myöhässä. raskaana en voi olla. stressiä on jonkin verran koulun ja muunkin takii mut silti ihmetyttää kun on mulla ennenkin stressiä ollu mut ei oo ollu myöhässä. pillereiden avulla jätän aika usein menkat pois (etten siis ota lumetabletteja vaan siirryn suoraan toiseen laattaan) välillä jopa joka toinen kuukausi, koska mulla on pillereidenkin kanssa niin kovat kivut että jätän ne mielelläni väliin.. eihän tää nytkään mua tavallaan haittaa, ei oo menkkoja ja silti ei pelkoo raskaudesta, mietityttää vaan et mistä johtuis..
 
Nainen 27v
Mulla alkoi menkat, kun olin 10 vuotta ja 9 kk. Melko säännölliset oli yli 12 vuotta eteenpäin. Aloitin säännöllisen seksielämän ja pillereiden syönnin (minipillerit migreenin vuoksi) 23-vuotiaana. Minipillereistä tuli vuotohäiriöitä eli "menkat" 14 päivän välein. Kahta eri merkkiä kokeilin ennen kuin lopetin kokonaan. Pillereitä oon syönyt muutaman kuukauden pätkissä yhteensä vuoden.

Kun aloin seurustella nykyisen avomieheni kanssa 24-v:nä, mulla oli menkat myöhässä. Tietty säikähdin, kun oltiin seurusteltu vasta alle kuukausi ja luulin olevani raskaana. No tehtiin testit, en ollut. Seuraavien reilun 3 vuoden aikana tein 3 tai 4 testiä, koska menkat oli myöhässä (kierto 35-49 päivää). Gynekologi ei pitänyt sitä minään ongelmana ennen kuin viime keväänä jäi menkat väliin ja menin varta vasten siksi lääkäriin.

Mulla menkkojen epäsäännöllisyyden syyksi paljastui oikeanpuoleinen poikkeuksellisen runsaskapasiteettinen munasarja, josta gyne sanoi, että runsauden vuoksi munasolut ei osaa päättää, mikä niistä ovuloituisi. Lisätutkimuksilla selvisi, että toinen, ehkä merkittävämpi syy epäsäännölliselle kierrolle on korkea prolaktiiniarvo, joka johtuu aivoissa olevasta suurentuneesta rakkulasta, joka tuottaa prolaktiinia. Ei kuitenkaan varsinainen kasvain eikä syöpä. Löydettiin riittävän ajoissa, ettei tarvitse leikata, vaan yritetään pienentää ja hoitaa lääkkeillä.

Söin kierron tasaamiseksi Terolutia, tuntui auttavan, mutta gyne sanoi, että munasolu ei silti välttämättä ovuloidu, koska prolaktiini on niin korkea. Ymmärsin niin, että korkeaan prolaktiiniarvoon perustuu myös se, että imettävä nainen ei periaatteessa voi tulla raskaaksi. Sehän on maidontuottajahormooni, joka korkeana estää ovulaation. Tulevaisuudessa voi myös vaikeuttaa lasten saantia, muttei kokonaan estä sitä. Vaikka terolut-kuuri on nyt loppu, menkat ovat melko säännölliset, mikä antaa toivoa. Ehkäpä ovulaatiokin silloin tällöin tapahtuu :)
 
Mimi
Apua! Mulla jäi viime kertaiset kuukautiset kokonaan pois. Sillon kun piti olla kuukautiset niin niitten sijasta tulikin pahanhajuista valkovuotoa sen ehkä 4 päivää. Oon 167 pitkä ja painoa löytyy 49kg. Ikää 17. Oon miettiny että voisko johtua siitä että oon laihtunu 6kg kahen kuukauden aikana? Joskus painoin jopa vähemmän ja silloin tuli kuukautiset. Raskaudesta ei oo mahollisuutta. Vai voiko olla kyseessä kohdun tulehdus? Tai jokin vastaavanlainen? Vai tuleeko tuleduksen aikana edes kuukautisia? Sairastan myös erittäin vakavaa anemiaa (rauta-arvot alle 85) ja olen unohtanut lääkkeet nyt pariin kuukauteen. Vaikuttaako mihinkään? Erittäin hämmentävä tilanne enkä oikeen tiiä mitä pitäisi tehä.
Hämmentynyt ja pelokas nuori kaipais apua ja vastausta, kiitos :)
 
Töölöstä päivää
Oliko se niin, että jos paino on 45 kiloa niin menkat loppuu ku seinään. Eiköhän se syy löydy sun elimistöstä, eli hemot alhaalla ja olet alipainoinen. Käyt ilmeisesit jossain kontrollitutkimuksissa, jos sulla on hemo noin alhainen? Naiselle se rasva on elintärkeä hormonaalisen kierron suhteen, hormonit taas vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan kuin pelkkään lisääntymiseen esim mielenterveyteen. Älkää pelleilkä sen painonne kanssa.
 
Mimi
Alkuperäinen kirjoittaja Töölöstä päivää;11582872:
Oliko se niin, että jos paino on 45 kiloa niin menkat loppuu ku seinään. Eiköhän se syy löydy sun elimistöstä, eli hemot alhaalla ja olet alipainoinen. Käyt ilmeisesit jossain kontrollitutkimuksissa, jos sulla on hemo noin alhainen? Naiselle se rasva on elintärkeä hormonaalisen kierron suhteen, hormonit taas vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan kuin pelkkään lisääntymiseen esim mielenterveyteen. Älkää pelleilkä sen painonne kanssa.
Eli siis ei oo pakosti mikään tulehdus? Käyn joo kontrolleissa eikä oo siellä kertaakaan sanonu mitään siitä että vois vaikuttaa kuukautisiin o: Mut voiko ne tän painosena sit loppuu tällee yhtäkkii?
 
Ei leikin asia
Eli siis ei oo pakosti mikään tulehdus? Käyn joo kontrolleissa eikä oo siellä kertaakaan sanonu mitään siitä että vois vaikuttaa kuukautisiin o: Mut voiko ne tän painosena sit loppuu tällee yhtäkkii?
Kyllä voi ja pahimmassa tapauksessa niitä ei saada käynnistymään kuin rankalla hormonilääkityksellä. Ota huomioon myös se seikka, että kun olet noin alipainoinen ja sinun elimistösi pitäisi kuitenkin kasvaa ja kehittyä vielä muutama vuosi, mutta millä eväillä???
 
Viimeksi muokattu:
Äiti-ihminen
Mimi kulta. Älä nyt vain jatka laihtumistasi, se käy sinulla jo paitsi terveyden, myös hengen päälle.
Painosi ja hemoglobiinisi ovat hälyttävän alhaiset.
Sinullakin on varmasti haaveita ja toiveita tulevaisuudelle. Ota todesta sinua hoitavien ja parastasi tarkoittavien ihmisten neuvoista ja noudata ohjeita, vaikka olisitkin itse eri mieltä nyt. Ympärilläsi on ihmisiä, joilla on varmasti jo hätä sinun puolestasi.
 

Yhteistyössä