miksi teet lapsia jos ne juoksentelee vahtimatta pihalla liian pienenä? =et jaksa hoitaa asiallisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nenja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kehottaisin tekeen lastensuojeluilmoituksen. Jos äidistä ei oo lastaan hoitaan. Joistain ei oo, ja lapsi pitäisi ottaa pois laiminlyöjiltä. Useinkaan pihalle hylkääminen ei ole ainoa kaltoinkohtelu mitä perheessä tapahtuu!!

Mun 5-vuotias ulkoilee pihassa kavereiden kanssa. En ole jatkuvasti lapseni kanssa pihassa, kun hän pärjää myös ilman minua. Ja jos jotain sattuui, niin ikkuna on auki ja kuulen kyllä jos minua huudetaan. Ja kavereiden vanhemillakin on ikkunat auki tai ovat pihassa...

[QUOTE="jep";29942190]5 vuotias voi jo ollakin ulkona jonkin aikaa, jos valvonta pelaa, mutta EI 2-4 vuotias.[/QUOTE]

no, kyllä minun lapsi oli pihassa ilman vanhempia myös 4-vuotiaana. Tosin silloin oli 8-v isosisarus myös pihassa...

Paljon riippuu varmasti myös pihasta.... Meillä on todella suojainen piha-alue. Ei autoliikennettä, eikä vilkkaita teitäkään lähettyvillä. Täällä annoin 4 vuotiaan ulkoilla itsekseen. Usein olin itsekin pihalla, mutta en leikkipihalla vaan omalla etu/takapihalla...
Omalla takapihalla sai olla jo 3 vuotiaasta asti. Se on meillä vähän kuin olohuoneen jatke...

Mulla juoksee 3,5-vuotias ja 5,5-vuotias tuolla pihalla ilman jatkuvaa valvontaa. Isompi tuolla enempi viihtyy, mutta kyllä tuo nuorempikin ja tuo nuorempi noista on paljon luotettavampi ja se pysyy kyllä varmasti tossa pihassa, tosin onhan meidän piha aidattukin.

On pikkuisen eroa 3-vuotiaalla ja 5-vuotiaalla, eikö olekin? Viisivuotias voi vallan mainiosti olla jonkin aikaa yksin tai kavereiden kanssa pihalla. Kolmivuotiasta en välttämättä laskisi.

3vuotias (ja 4vuotiaskin) harjoittelee vielä sosiaalisia taitoja sellaisella levelillä, että aikuisen ohjausta tarvitaan! Isommat vedättää 6-0 ja pienempien kohdallahan vanhemmat on paikalla, joten he hoitavat kasvatuksen puolestasi.

Meidänkin pihalla on näitä 4-5 vuotiaita jotka ulkoilevat yksinään. Vanhemmat välillä katsovat ikkunasta. Nää lapset keksivät koko ajan jotain pientä jäynää, kaatavat soraa hiekkalaatikkoon tai kippaavat hiekkaa pöydälle. Kyllähän ne lapset on vielä elessa mutta käyttäytyä eivät osaa. Ja itse aikuisena joudun sitten ojentamaan näitä lapsukaisia, mikä olisi niiden omien vanhempien tehtävä.

Yhteistyössä