Miksi taaperon nukahtaminen on siirtynyt myöhemmäksi mitä tavallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoh hoijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoh hoijaa

Vieras
Tenava on hyvin vikkelä ja kerkeäväinen, joten ajattelen, että kyllä hän tarvitsee siksi kunnon yöunet.

Joka ilta on samat tutut iltarutiinit ( iltapala, iltapesu, yömaito, hampaiden pesu, iltapusut ja sänkyyn unta odottamaan ).

Yöunille mennään noin 20:00-20:10, mutta tenava saa unen päästä kiinni vasta noin 21:00 maissa. Tuon ajan hän hyörii ja pyörii sängyssä edes takaisin, höpöttää ja pöpöttää omaa vauvakieltään, nousee välillä ylös ja laskeutuu taas alas jne jne... (Ennen hän oli unessa viimeistään puoli yhdeksän maissa, mutta ei enää)

Ikää on 1,3v.

Monelta lapsi herää? Toiset tarvii vähemmän unta kuin toiset. Mun lapset on molemmat jättäneet päikkärit pois jo 1,5v iässä mutta siihen ei teillä oo mitään syytä vielä (meillä päikkäreille ei nukahdettu monen tunnin nukuttamisenkaan jälkeen niin luovutin). Jos lapsi nukahtaa vasta ysiltä niin laita lapsi vasta vähän ennen sänkyynsä tai aikaista aamuja jos haluat että menee aikaisemmin nukkumaan.

Meillä likka on sellainen hyörijä ja pyörijä ettei voi antaa vaan odotella unta. Likka kainaloon,luen ja silittelen samalla. Pää tyynyyn,ite jalkopäädyssä ja silittelen varpaista. Laulan samalla matalalla/hiljaisella äänellä. Nukahtamiseen menee 5-10 min.

Mutta jos jätän yksin odottelemaan unta,pitää lapsi ittensä väkisin hereillä sillä pyörimisellä. Olen meillä ainakin huomannut että lapsi pitää saattaa siihen unen rajalle. Joillakin lapsi saa ite unen päästä,meillä se ei onnistu

vieras, taapero herää noin kahdeksan maissa ylös. Juu ja tiedän tuon, että toiset pärjäävät vähemmillä unilla. Meillä ekan lapsen unentarve on noin 9 tuntia unta per yö. Olen myös toisina kertoina yrittänyt tassuttelua ja selän hieromista, mutta ei se tunnu auttavan. Taapero silti jatkaa hyörimistä ja pyörimistä tai pyrkii nousemaan pinnoja vasten ylös- sitten alkaa kiukku-itkunsa, kun lasken hänet takaisin nukkuma-asentoon. Siksi olen hänen antanut itse unensa hakea.

No kyllä tuo enemmän kuulostaa siltä että taapero ei itse saa unenpäästä kiinni. Itku ja hyöriminen kertoo levottomuudesta. Jolloin lapsi ei todellakaan rauhoitu ja ala itsestään nukkumaan.

Itse tuossa tilanteessa auttaisin lasta saamaan unesta kiinni.

Se on niin yksilöllistä..jos mahdollista niin mene viereen aluksi,että rauhoittuu/nukahtaa (jos kotihoidossa)..meillä ei yksikään ole kotona nukkunut säännöllisiä päiväunia n. 1,5-2v ikäisestä (paitsi päivähoidossa)