Miksi synnytyksen jälkeiseen masennukseen puututaan niin huonosti????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käsittämätöntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käsittämätöntä

Vieras
Tarjotaan jotain helvetin perhetyöntekijää vaikka äiti tarvisi YKSILÖTERAPIAA!!! Y-K-S-I-L-Ö-T-E-R-A-P-I-A-A...kuinka vaikeaa tämä on?

Sitten vielä todetaan että juu yksilöterapia voisi olla hyvä sulle, mutta tarjotaan jotain tätiä käymään pari kertaa viikossa katsomassa miten vauvanhoito ja arki sujuu?!?!? Ja sitten lääkereseptiä kouraan. Tosiaan todetaan tällaista paskaa mutta jätetään loppujenlopuksi TAAS KERRAN itse etsimään apua.

EI SE VAUVANHOITO OLE SE ONGELMA eikä siihen tarvita ketään ihmettelemään ja hymistelemään "niin tämä elämänvaihe voi olla muutosten aikaa"...aivan käsittämätöntä!!! Se ongelma on ÄIDIN MASENNUS jonka on vaan laukaissut se vauvan syntymä.

Pitääkö oikeesti tässä maassa aina viiltää ne ranteet auki että joku auttaa ja huomaa ja ottaa tosissaan?!?

Anteeksi tämä "huutava" teksti..mutta tässä maassa voidaan niin pahoin eikä kukaan päättävä elin tajua.

Ylsilöterapia on niin kallista ja tarviihan yht.kunnnan varmistaa niillä kotikäynneillä, ettei vauvan hyvinvointi ole uhattuna tai muiden lapsien. Jos vaikka saisikin lapsen huostaan ja kunnalle olisi taas kerran mukava potti tulossa valtion taholta. Jokaisesta huostaotetusta lapsesta valtio maksaa kunnalle suuren korvauksen...

Olen aivan samaa mieltä! Itse kärsinyt / kärsin jonkin asteisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Ei ole ollut helppoa sopeutua kotona olemiseen. Nyt jotenkin olen asian hyväksynyt. Lasta rakastan yli kaiken, ja hoidon oikein mielelläni. Mutta se kaikki muu on vaikeaa...väsyttää jatkuvasti.

joo lapsi on koko ajan hoidettu erittäin hyvin, vaikka masentunut olen niin jaksan lapsen kanssa olla (toki kun on pakko), lauletaan leikitään ja hyvin vuorovaikutteinen, hänellä myös erittäin aktiivinen isä ja mummo. Ja kaikki todenneet että lapsella ei ole hätää, jopa psykologi totesi tämän ja perhetyöntekijä! Toki halusin siitä tädistä eroon äkkiä koska tilanne oli niin absurdi, kun tosiaan ei vauvan hoitamisessa ole mitään häikkää

vaikka äiti olisi vaikeasti masentunut se ei aina tarkoita että hän ei kykenisi lasta hyvin hoitamaan, monesti se on ainoa asia mitä äiti pystyy enää tekemään - hoitamaan lapsen ja kaikki muu jääkin sitten kokonaan retuperälle..

jatkan vielä...masentuntu saattaa jopa hoitaa lasta poikkeuksellisen hyvin, koska kokee koko ajan huonommuutta niin panostaa lapsen hoitamiseen vielä enemmän kuin muut..

Mikähän siinä masennuksen syynä oikein on. Miksi masentaa tai mikä masentaa? Menetetty vapaus ja uudenlaisen sitoutuminen seuraaviksi vuosiksi.
Toisaalta masennus on kasvun paikka, tilaisuus hautoa itselleen asiat selviksi ja elimistön merkki siitä, että asioita pitää pysähtyä miettimään oikein tosissaan...Joskus apuna tarvitaan todellakin yksilöterapiaa jne.

sinä äiti neljälle: usein masennuksen syynä on lapsuuden tai muut nuoruuden traumat, vauvan myötä tullut elämän muutos ei välttämättä vaikuta siihen yhtään mitään. Se vain LAUKAISEE asiat pintaan!!!! Äiti ei ole masentunut vauvasta!!!

Tuo on pahinta mitä voi sanoa masentuneelle äidille että masentuisi muka menetetystä vapaudesta tai vauvasta.

Ei kannattaisi tietämättömien jauhaa asiasta jos ei todella ole varma mitä suustaan päästelee....

ja että masennus olisi muka kasvun paikka...huh huh..kyse on VAKAVASTA SAIRAUDESTA...eiköhän ne kasvu paikat ole jossain ihan muualla. Ei kannata sairautta verrata kasvun paikkaan.

kyllä syvästi, mikä ihme tätä kansaa oikein masentaa? En puhu nyt synnytyksen jälkeisestä masennuksesta pelkästään, vaan yleisesti. Liian hyvin asiat tässä maassa...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Mikähän siinä masennuksen syynä oikein on. Miksi masentaa tai mikä masentaa? Menetetty vapaus ja uudenlaisen sitoutuminen seuraaviksi vuosiksi.
Toisaalta masennus on kasvun paikka, tilaisuus hautoa itselleen asiat selviksi ja elimistön merkki siitä, että asioita pitää pysähtyä miettimään oikein tosissaan...Joskus apuna tarvitaan todellakin yksilöterapiaa jne.

Onko ihmisten tietämys tätä luokkaa? Mua ainakin masensi esikoisen jälkeen ne kamalat vaatimukset mitä kohdistin itseeni äitinä. Ei todellakaan se, että en päässyt baariiin!!! Vauva ei masentanut, vaan minä itse!

voi olla se että lapsi on raskauden aikana ottanut äidin ravinnosta omega3 rasvahappoja omien aivojensa rakennusaineeksi ja äidin pää ei kestä kun omega 3 rasvahappoja tarvitaan myös hänenkin aivoissa viestinviejä välittäjäaineena... Ja muutenkin lapsi imee äidin ravinnosta vitamiinit ja kivennäisaineet ja äideillä (varsinkin jos on oksentelua tai pahoinvointia joka rajoittaa syömistä ) voi olla todella suuri puutostila elimistössä...

Mitähän arvon ihmiset kuvittelevat esim. yksilöterapian olevan? Se on nimenomaan omaa henkistä kasvamista eli autettuna kasvat henkisesti. Ja masennus on oire siihen syyhyn, joka estää henkistä kasvua. Jopa terapiassa ihminen joutuu itse ratkaisemaan omat "ongelmansa" ja terapeutti antaa vain vinkit ja keinot siihen, mutta ei ratkaise kenenkään ongelmia toisen puolesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Vastaaja:
kyllä syvästi, mikä ihme tätä kansaa oikein masentaa? En puhu nyt synnytyksen jälkeisestä masennuksesta pelkästään, vaan yleisesti. Liian hyvin asiat tässä maassa...

Ihmettele vaan rauhassa kukaan ei huvikseen ole masentuntu

Ymmärrä sinäkin että kyse on SAIRAUDESTA ja vakavasta sellaisesta, ei mistään saamattomuudesta tai huvijutusta!

Masennus myös tappaa ihmisiä todella paljon.

Mitähän arvon ihmiset kuvittelevat esim. yksilöterapian olevan? Se on nimenomaan omaa henkistä kasvamista eli autettuna kasvat henkisesti. Ja masennus on oire siihen syyhyn, joka estää henkistä kasvua. Jopa terapiassa ihminen joutuu itse ratkaisemaan omat "ongelmansa" ja terapeutti antaa vain vinkit ja keinot siihen, mutta ei ratkaise kenenkään ongelmia toisen puolesta!

jaa mitenköhän tämä liittyy nyt tähän aloitukseen?!?! Juu totta on että terapia auttaa ihmistä oivaltamaan syviä traumoja ja näin parantumaan pikku hiljaa. Mutta mikä sun pointtis on? Että masentuneet on vain "vajaavaisia henkisiä luusereita" jotka tarvii ulkopuolisen apua henkiseen kasvuun? Ja sinäkö olet joku henkisen kasvun mestari, superaäiti, mahtava ihminen?!? JOPA neljän lapsen äiti ja mikä meitä muita "yhden äidin lapsia" vaivaa kun sinä pyöräytät neljä lasta ja olet vielä henkisen kasvun maailmanmestari.

HUOOOOOOOOOKAUUUUUUUUSS

Miksi eksyit tähän ketjuun edes...?!

joo tämä ketju tulee taas täyteen näitä ihmettelijöitä...jos ihmetyttää niin pirusti niin hankkikaa tietoa. Sitä on netti pullollaan. Älkää tulko tänne ihmettelemään.

totean tähän vain, että kaikki apukeinot eivät sovi kaikille. Yksilöllisyyttä kaipais näihinkin asioihin, mutta kyl se tuo perhetyöntekijä on meidän kunnassa käytetyin ja halutuin perheiden puoleltakin. Perhetyöntekijä voi toimia monella tapaa myös. Monesti masentunut on onnellinen että saa aloittaa oman hoitonsa ihan llman muita ja velvoitteita, eli keskittyä edes jossain vaiheessa vain itseensä. Eli joku ottaa ja huolehtii perheestä ja vauvasta sillä välin.
mutta ei nämä asiat ole niin mustavalkoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
totean tähän vain, että kaikki apukeinot eivät sovi kaikille. Yksilöllisyyttä kaipais näihinkin asioihin, mutta kyl se tuo perhetyöntekijä on meidän kunnassa käytetyin ja halutuin perheiden puoleltakin. Perhetyöntekijä voi toimia monella tapaa myös. Monesti masentunut on onnellinen että saa aloittaa oman hoitonsa ihan llman muita ja velvoitteita, eli keskittyä edes jossain vaiheessa vain itseensä. Eli joku ottaa ja huolehtii perheestä ja vauvasta sillä välin.
mutta ei nämä asiat ole niin mustavalkoisia.

Ei täällä ainakaan se perhetyöntekijä tule AUTTAMAAN, vaan keskustelemaan ja katsomaan miten vauvan hoito sujuu. Ne on koulutukseltaan psykologeja.

Ne on erikseen ne tyypit jotka maksaa ja tulee lastenvahdeiksi jne. mutta ne ei ole mitään terpaeutteja. Eikä ne vaikeasti masentuneelle mitään ratkaisua tuo, vain hetkittäistä HOITOAPUA.

Synnytyksen jälkeinen masennus on mulle erittäin tuttu asia, olenhan kokenut sen peräti neljä kertaa. Joten uskon tietäväni, mistä puhun.
Ja tuo lasten ylihoitaminen todellakin kuuluu asiaan, sillä yritetään vaan pitää asiat hallinnassa jne...ihan niinkuin moni kirjoittikin.
Mutta itsellä se aina mennyt ohi ilman ulkopuolista apua sitä mukaa, kun se lapsi/lapset kasvaneet. Olen antanut itselleni luvan pysähtyä, olla vaan ja masennus on todellakin oire käsittelemättömistä/hyväksymättömistä asioista elämän varrella ja ne asiat pitää ensin hyväksyä jne.

joo kyllä minkäin ajan sain psykologille ja käytiin todella vakavissa asioissa, mm. itsemurhayrityksissä, mutta sitten todetaan vaan että joo tosi vakavaa ja että sä tarvisit kyllä yksilöterapiaakin, mutta me pystytään tarjoomaan tätä perhetyöntekijää teille kattelemaan ja juttelemaan diipadaa vauvanhoidon lomassa. Ei muuta kun Good Luck!

äiti neljälle: sun masennus ei ole ollut kovin vakavaa vaan todennäköisesti normaalia synnytyksen jälkeistä alakuloa. Sulla menee käsitteet pikkasen ristiin. ÄLÄ SEKOITA SITÄ TÄHÄN.

Nyt on kyse vakvasta masennuksesta, mihin kuuluu itsemurha-ajatukset jne. SIITÄ EI SELVIÄ ILMAN AMMATTIAPUA, vaan "pysähtymällä". Edelleen masennus on vakava sairaus, ei mikään pystähtymisen paikka....voi itku!

Synnytyksen jälkeinen masennus on mulle erittäin tuttu asia, olenhan kokenut sen peräti neljä kertaa. Joten uskon tietäväni, mistä puhun.
Ja tuo lasten ylihoitaminen todellakin kuuluu asiaan, sillä yritetään vaan pitää asiat hallinnassa jne...ihan niinkuin moni kirjoittikin.
Mutta itsellä se aina mennyt ohi ilman ulkopuolista apua sitä mukaa, kun se lapsi/lapset kasvaneet. Olen antanut itselleni luvan pysähtyä, olla vaan ja masennus on todellakin oire käsittelemättömistä/hyväksymättömistä asioista elämän varrella ja ne asiat pitää ensin hyväksyä jne.

Ai asiat pitää vaan itse hyväksyä ja sitten siitä parannutaan..?!?! Ei muuta kuin kaikki sadat tuhannet masentuneet ihmiset, pystähtykää ja hvyäksykää asiat tässä teille parannus! Miten ette ole tajunneet...

Sä et tosiaan taida tietää mistä tässä on nyt kyse...

Yhteistyössä