Miksi se noin 120-neliöinen ok-talo on muka pieni?!

• Viestiketjun aloittaja Varpukka
  • Ensimmäinen viesti
Varpukka
Mihin keskiverto 2+1 perhe tarvitsisi isompaa? Tottakai on erilaisia perheita, mutta harvassa perheessa nyt on kahta flyygelia, rumpusetti, tarve kotielokuvateatterille ja kuntoiluhuoneelle.

Meillä on 155 neliöinen talo, mutta tämä onkin ns. perintötalo. Meitä on neljä ihmistä täsäs perheessä ja talossa on yksi makkari turha, eli sille ei ole käyttöä. Lisäksi olohuone on ihan liian suuri.

Monellahan on kuitenkin se autotalli + varasto, jossa säilytetään ne sukset, lumilautakypärät, monot yms.

Moniin taloihin saa nykyään myös käyttöullakon, jolloin 120 neliöinen talo esim. 15 neliön käyttöullakolla on jo "huppea".

hesalaiset
Meitä 2+2 ja 84 neliöinen kerrostalokoti + 8 neliön häkkivarasto kellarissa. Esikoinen on pyörätuolissa ja suihkutetaan mm. apuvälineiden kera. Tämä asunto ei ole millään tavalla liian pieni, vaan lapsellakin täysin esteetön pääsy pyörätuolin kanssa joka huoneeseen jne.

Ujj
Ei ne neliöt, me asuimme 80-neliöisessä rivarissa (2+2) ja muutimme yli 100-neliöiseen vanhaan omakotitaloon. Vaikka neliöitä on enemmän, on tilaa vähemmän, sillä tässä ei ole kunnolla säilytystilaa, ja ihme huonejärjestys.

"Iris"
http://www.sievitalo.fi/perinnetalomallisto/pihlaja-136 Meille on tulossa tuo talo + 20 neliön käyttöullakko.
Mun mielestä tilava ja toimiva talo kolmihenkiselle perhelle. Tuonne olkkarin vasemmalla puolella olevaan makkariin tulee lasipariove ja siitä tulee telkkarihuone. Khh:n tulee lisäkaappeja, kuten myös lapsen huoneeseen yksi kaappi lisää.

öööööh
No näin Helsinkiläisen korviin kuulostaa helvetin isolta... Täällä joillain rikkailla on varaa asua noin isoissa taloissa! :D Kaveri muutti 100m2 kerrostaloasuntoon kahden lapsen kanssa ja heillä hyvät tulot, asuntoa ihailee kaikki.

120m2 on oikeasti tosi iso, en tiedä ollaanko jossain maalla vähän hämärrytty mieleltä, ellei sitten ole joku suurperhe. :)

[QUOTE="Iris";28400853]http://www.sievitalo.fi/perinnetalomallisto/pihlaja-136 Meille on tulossa tuo talo + 20 neliön käyttöullakko.
Mun mielestä tilava ja toimiva talo kolmihenkiselle perhelle. Tuonne olkkarin vasemmalla puolella olevaan makkariin tulee lasipariove ja siitä tulee telkkarihuone. Khh:n tulee lisäkaappeja, kuten myös lapsen huoneeseen yksi kaappi lisää.[/QUOTE]

Korotettu sisäkatto on ihana ja tuo tilan tuntua vielä lisää. Tuo talo on loistava esimerkki toimivasta pohjaratkaisusta ja tilan toimivuudesta. Isot huoneet ja talossa on kaikki tarvittava, oikeastaan vielä ekstraakin.

lisäys
Alkuperäinen kirjoittaja öööööh;28400873:
No näin Helsinkiläisen korviin kuulostaa helvetin isolta... Täällä joillain rikkailla on varaa asua noin isoissa taloissa! :D Kaveri muutti 100m2 kerrostaloasuntoon kahden lapsen kanssa ja heillä hyvät tulot, asuntoa ihailee kaikki.

120m2 on oikeasti tosi iso, en tiedä ollaanko jossain maalla vähän hämärrytty mieleltä, ellei sitten ole joku suurperhe. :)
Tuollainen 120m2 maksaa täällä sellaset puoli miljoonaa, ellei osta sitä vanhaa ränsistynyttä romua ja pääse 300t:lla. :D

öäöäåäö
En sanoisi että on pieni mutta sopiva. Meillä on 117 neliötä ja 2+1 sekä kaksi koiraa. Pienempi olisi liaan ahdassa pidän siitä että kotii mahtuu 2,5 metrin keittiöpöytä ja kunnon kokoinen sohva että voi vieraitakin pyytää kylää. Meidän tuttavapiirissä on pokkeuksetta jokaisella muilla kun meillä viisi henkisiä perheitä.

öööö?
No joku satunnainen provoilija voinut heittää että pieni. Mun lapsuudessani (olen vm -92, eli ei ole kyse mistään 50-luvusta) meitä asui neljä ihmistä 100 neliön ok-talossa. Mulla ja siskolla oli molemmilla omat huoneet, jotka olivat ihan tilavat ja sinne mahtui hyvin kaikki, eikä ollut edes tukkoista. Oli vanhempien makuuhuone, iso ja valoisa olohuone, keittiö, khh, wc, sauna, suihkutilat, eteinen, tuulikaappi ja kaksi vaatehuonetta.

DaLin harmailee
120 neliötä kolmelle hengelle on 40 neliötä per naama.

Meillä on 160 neliöt, mutta asujia 5. Eli 32 neliötä per naama.

Meillä siis on tavallaan "pienempi" talo.

"lili"
Meillä on tilaa 120 neliötä, perhekoko 2+3, yksitasoinen rivitalo Helsingin läheisyydessä. Tilaa ei ole yhtään liikaa, mutta koska kaikille lapsille on oma huone, mahdutaan ihan hyvin. Työ/vierashuoneelle olisi kysyntää, mutta katsotaan nyt, vaihdetaanko me isompaan sittenkään, koska sijainti tässä nykyisessä on niin loistava.

Mun mielestä 120-neliöinen ok-talo on ihan normaali, keskikokoinen. Pieni talo on mielestäni alle 110 m2.

Meidän taloon tulee neliöitä 133. Monen mielestä myös se on pieni. Makkareita tulee neljä.
12,7 neliöinen ja kolme 11 neliöistä. Tilava vessa, yksi iso VH, yli 50m2 tupakeittiö, 11 neliöinen khh, sauna, kylppäri jne.
Käyttöullakko 18 neliötä.

Kahden auton autotallin yhteyteen tulee 8 neliötä lämmintä varastotilaa ja 6 neliötä kylmää varastotilaa.

Mun mielestä meille tulee iso talo ja todella paljon säilytystilaa, isot huoneet jne.

Esim. 9 neliöinen makuuhuone on jo ok, jos se on malliltaan pitkulainen. Silloin sinne mahtuu hyvin sänky, koulupöytä, tilaa leluille, vaatekaappi, kaverituoli yms.
yli 13 neliön makkarit ovat mun mielestä jo turhan isoja.

"sasa"
Mihin keskiverto 2+1 perhe tarvitsisi isompaa?.
Asumismukavuuteen. 120 neliötä ei riitä kovinkaan tilaviin huoneisiin. Vaikka onhan täällä jonkun mielestä 8 neliön huone riittävä vaikka makkariksi. Silläkin uhalla, että seitsemän neliön tila lasketaan jo rakennusmääräyksissäkin komeroksi.

Kaikki eivät halua tunkea sohvaansa seinään kiinni mahtuakseen huoneessa kulkemaan.

[QUOTE="sasa";28400930]Asumismukavuuteen. 120 neliötä ei riitä kovinkaan tilaviin huoneisiin. Vaikka onhan täällä jonkun mielestä 8 neliön huone riittävä vaikka makkariksi. Silläkin uhalla, että seitsemän neliön tila lasketaan jo rakennusmääräyksissäkin komeroksi.

Kaikki eivät halua tunkea sohvaansa seinään kiinni mahtuakseen huoneessa kulkemaan.[/QUOTE]

Tämän talon joku linkittikin. Myös minun mielestäni loistava esimerkki tähän keskusteluun.

Sievitalo - Pihlaja 136 Tuonne vielä käyttöullakko päälle.

"vieras"
Meillä on neliöitä 140, mutta neljähenkisessä perheessä olisi saanut olla yksi makuuhuone enemmän. Syystä että tarvitsen kotiin työhuoneen, ja lapsille jokaiselle olis kiva olla oma huone.

"Wilma"
Meillä on neliöitä 158, mutta talo ei ole toimiva. Ensinäkin 13 neliötä makkariin on liikaa. Jää liikaa tyhjää ja turhaa tilaa, huone on vaikea sisustaa ja lastenhuoneet näyttävät meillä vähän kolkoilta. 10-11 neliötä olisi ihanteellinen lasten makkareiksi.
Aikuisten makuuhuoneessahan ei usein tarvita kuin sänky, yöpöydät ja ehkä lukunurkkaus.

Olohuone meillä on 30 neliöt ja AIVAN LIIAN ISO. Kymmenen neliötä siirtäisin kokonan pois. Keittiö taitaa olla 20 neliöinen ja se on mun mielestä ihanteellisen kokoinen.

Neliöitä siirtäisin lisää siten, että tekisin isoja vaatehuoneita lisää ja suurentaisin saunaa, joka meillä on ihan onneton.

Yhteistyössä