miksi raskausajan ruokariskejä vähätteleviä on niin paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

---a

Vieras
on totta, että tupakointi esim.on aina haitallista, kun taas esim. vakuumipakattua kalaa syödessä USEIMMITEN välttyy haitoilta. mutta jos se todella huono tuuri sattuu kohdalle, voi seuraukset olla todella pahat, samaa luokkaa päihteiden kanssa: keskoslapsi ja sen tuomat ongelmat, tulehdukset sikiössä jne..

sama homma esim. jos saat toksoplasmoosin: lapsen vammaisuus voidaan huomata vasta vuosien kuluttua.

joten miksi noita ruoka-aineriskejä vähätteleviä on niin paljon? monissa pinoissa täälläkin naureskellaan niille jotka haluaa välttää kaikkia riskejä ja sanotaan vaan "en jaksa nipottaa" jne.. onkohan ajatellut ko. henkilöt että seuraukset voi olla tosi vakavat jos esim. listeria tai tokso sattuu omalle kohdalle...

Olen myös sitä mieltä, että asiaa ei kannata vähätellä. Tottahan sitä nyt haluaa välttää niitä ruoka-aineita joista on haittaa sille rakkaalle masuasukille. Raskaus- ja imetysaika
on silti lyhyt aika ihmisen elämästä. Varmaan silti sallittuja ruoka-aineita löytyy ihan tarpeeksi.

Ei niitä pidä vähätellä, mutta joillekin tulee niistä ihan hysteerinen pakkomielle... Ja siitä huolimatta terve lapsi ei ole 100% tae.
Tästä hyvänä esimerkkinä tuttavani, joka hysterisoi raskausaikana lähes kaikella ja siitä huolimatta esikoinen on hieman ylivilkas ja kakkonen pahasti allerginen.

Maalaisjärki kunniaan!

Niinpä. Ei toki kannata ylireagoida. Suomessa on turvallista syödä raskausaikanakin. Ei ole salmonellaa eikä kovin usein listeriaakaan. Noi maksa- ja A-vitamiinikeskustelut on oma lukunsa. Samoin toksoplasmoosi. Ihan hölmöyksiä kun ei kannata tehdä vain siksi, että osoittaa muille, ettei pelkää.

Niinpä. Ei toki kannata ylireagoida. Suomessa on turvallista syödä raskausaikanakin. Ei ole salmonellaa eikä kovin usein listeriaakaan. Noi maksa- ja A-vitamiinikeskustelut on oma lukunsa. Samoin toksoplasmoosi. Ihan hölmöyksiä kun ei kannata tehdä vain siksi, että osoittaa muille, ettei pelkää.

En halua vähätellä riskejä, enkä söisi mitään ohjeissa "kiellettyä", mutta minusta taas tuntuu, että juuri niitä riskeistä hysteerisesti hössöttäviä on todella paljon... Ainakin tällaisilla palstoilla.

Ehkä se (minkä koet vähättelyksi) johtuu esim. siitä, että jos riski on luokkaa 0,001% tai vastaava (mikä esim. listerian kohdalla on sanottu olevan), voi helposti tuntua siltä että on suurta hätävarjelun liioittelua välttää jotakin sen takia... Ymmärrän kyllä sen.
Ja monilla ehkä sekin, että ennen ei tosiaankaan tuollaisista ohjeista tiedetty mitään vaan kaikkea syötiin, mutta silloin ruoka olikin suurelta osin "aidompaa" ja vähemmän käsiteltyä/pakattua.

mulle neukkutäti sanoi,että popsi pakasin tyhjäksi marjoista..ne parantaa raudan imeytymistä..ja tietenkin oltava muuten monipuolinen ruokavalio..

tällä keinoin nostin hb:n 120 -> 130..ja vasta vikalla viikolla sit tippui 114..

yhtään rautapilleriä en popsinut..

ja samana päivänä,kun olin pääsemässä sairaalasta kotiin meidän neidin kanssa, ni kätilö tuli sanomaan mulle,että nyt ne tietää miksi mulla oli hedari koko ajan sairaalassa ja olin kalpea..mun hb oli vikana sairaalapäivänä 74 ja mulle suositeltiin veritipustusta..josta sit kieltäydyin..

kotiin päästessäni popsin marjoja puskista ja sit kyllä napsin rautaa,koska ymmärsin vähemmälläkin sanomisella,että kyse on jo terveydestä siinä vaiheessa..joten mulla nous sit hb 74 (lauantaina) -> 94 (keskiviikkona)..ja siitä se jatkoi kohoamista..

Varmaan useimmat pyrkivät varovaisuuteen, mutta sitten kun täällä tulee näitä että voi kauheeta söin pizzaa jossa oli aurajuustoa, niin lähinnähän siinä tulee mieleen, että taas on yksi erittäin HUOMIONHAKUINEN äiti. Joka vaan haluaa itse pitää numeroa itsestään, syömistään ja tekemisistään ja hössöttää itsestään. Että joka kerta ennen kuin syö jotain raskaana, niin pitää 50 hengen pöytäseurueen keskittyä analysoimaan ruuan eri valmistusaineiden potentiaalisia uhkia sikiölle. Ne on näitä samoja huomionkipeitä itseriittoisia äitejä, jotka on sitä mieltä, että ei saisi kukaan muukaan juoda alkoholia/polttaa tupakkaa/käydä ravintolassa/poistua kotoa kun en minäkään voi. Ylipäänsä on vaan niin mukavaa, kun voidaan aina keskittyä kyseiseen henkilöön, hänen erityistarpeisiinsa ja erikoislaatuisuuteensa ja keskittyä pohtimaan, miten kaikki voisimme hänelle parhaiten olla avuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miten niin ei ole salmonellaa? Eikös parhaillaan ole menossa suuri ruljanssi kanojen ja sikojen kanssa? Listeriaa esiintyy itse asiassa varsin usein esim. juuri vakuumikaloissa, mitkä on kiellettyjä. On vaan niin, että normaalilla terveellä aikuisella noi taudit saattaa jäädä diagnosoimatta. Pidetään vaan lievänä vatsapöpönä. Entä kuinka monen keskenmenon syy saadaan koskaan selville?

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
mulle neukkutäti sanoi,että popsi pakasin tyhjäksi marjoista..ne parantaa raudan imeytymistä..ja tietenkin oltava muuten monipuolinen ruokavalio..

tällä keinoin nostin hb:n 120 -> 130..ja vasta vikalla viikolla sit tippui 114..

yhtään rautapilleriä en popsinut..

niin ja jos niitä marjoja ei ole siellä pakasteessa? kaupasta haet ja ei niitä saa syödä

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Melkein viidesosassa vakuumipakatuista kylmäsavu- ja graavilohissa on listeriaa. Tästä oli juuri juttu uutisissakin. Että se siitä 0.000001% riskistä.

No vaikka siinä sitä listeriaa on, ei se tarkoita että sä siitä listeria-sairauden saat. Koska se on tosi harvinainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan useimmat pyrkivät varovaisuuteen, mutta sitten kun täällä tulee näitä että voi kauheeta söin pizzaa jossa oli aurajuustoa, niin lähinnähän siinä tulee mieleen, että taas on yksi erittäin HUOMIONHAKUINEN äiti. Joka vaan haluaa itse pitää numeroa itsestään, syömistään ja tekemisistään ja hössöttää itsestään. Että joka kerta ennen kuin syö jotain raskaana, niin pitää 50 hengen pöytäseurueen keskittyä analysoimaan ruuan eri valmistusaineiden potentiaalisia uhkia sikiölle. Ne on näitä samoja huomionkipeitä itseriittoisia äitejä, jotka on sitä mieltä, että ei saisi kukaan muukaan juoda alkoholia/polttaa tupakkaa/käydä ravintolassa/poistua kotoa kun en minäkään voi. Ylipäänsä on vaan niin mukavaa, kun voidaan aina keskittyä kyseiseen henkilöön, hänen erityistarpeisiinsa ja erikoislaatuisuuteensa ja keskittyä pohtimaan, miten kaikki voisimme hänelle parhaiten olla avuksi.

Voisiko asiaa enää paremmin sanoa! :)

Yhteistyössä