Miksi poikalapsella ei saa olla pitkät hiukset?

Vaikka lapsi haluaisin pidemmät hiukset niin vanhemmat kynii ne hiukset lyhyiksi, ettei saa olla pitkät hiukset. Miksi? Naurettavin perustelu on se, että perustelevat kuinka hiukset ja päänahka hikoaa, sitten näillä samoilla perustelijoilla on kuitenkin pitkätukkaiset tyttölapset. Mutta usein kuulee ihan sitä, että ainoa perustelu hiusten leikkaamiselle on se, että kyseessä on poika.

Ja kyse on noin 4-12-vuotiaista lapsista. eikö sen ikäisellä pitäisi olla päätäntävalta omiin hiuksiinsa? Pitkät hiukset eivät vahingoita tai loukkaa ketään. Miksi kuitenkin poikien päät kynitään, vaikka poika itse ei tätä haluaisi?

"vieras"
Mulla ei ole poikia, mutta silti olen sitä mieltä, että pitkät hiukset sopivat vain tytöille/naisille. Ainut mies, jolle pitkät hiukset sopivat, oli Brad Pitt Veren vangeissa :D Kaikki muut näyttävät paljon paremmilta lyhyissä hiuksissa.

Tosin omat tytöt on saaneet itse päättää hiustensa pituuden, en laittanut vastaan kun esikoinen halusi leikata vyötärölle ulottuvat hiuksensa lyhyiksi. Vähän kyllä kirpaisi.

Joten mun ainoa peruste asialle olisi juuri se, että pojilla on lyhyet hiukset, ei pitkät.

"vieras"
Mä sanon että kyllä päätösvalta alkaa olla vasta 6v ja mun¨mielestä noi pikkupojat on kaamean näköisiä pitine hiuksineen , joskus ei tiiä onko tyttö vai poika kun on revohka letti.
Mutta ne on niin järkyn näköisiä alle kouluikäisillä pojilla että yök !!

"memmu"
Meillä on pojalla (kohta 3v) peppuun asti hiukset. En oo raskinu leikata kun sillä on tuuhea tukka ollut syntymästään...ja nyt se on tietty kovasti jo kasvanut :D Ja nyt on sitten viimäsen puoli vuotta (kun olisin EHKÄ raskinut leikata) ilmottanu, ettei saa leikata eikä hän halua lyhyitä hiuksia. Noh, se on hänen halunsa, enkä minä sitä vastaan lähde taisteleen...sen verran pieni asia kuitenkin mutta hänelle varmasti iso juttu. Eli siis...en minäkään ymmärrä miksi pitäis leikata sen vuoksi kun on poika...

[QUOTE="vieras";24677134]Vielä en ole nähnyt siistejä pitkiä hiuksia pojilla, lähinnä ne ovat sen näköisiä että perhe on jättänyt ne leikkaamatta säästääkseen parturikuluissa.[/QUOTE]

Samanlaisia ne on poikien pitkät tukat kuin tyttöjenkin. Tytöille pitkä tukka suodaan, mutta jostain syystä pojille ei.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="vieras";24677143]Mä sanon että kyllä päätösvalta alkaa olla vasta 6v ja mun¨mielestä noi pikkupojat on kaamean näköisiä pitine hiuksineen , joskus ei tiiä onko tyttö vai poika kun on revohka letti.
Mutta ne on niin järkyn näköisiä alle kouluikäisillä pojilla että yök !![/QUOTE]

Miten ne pitkät hiukset on pojalla järkyn näköiset, mutta tytöllä ei. Kyllä tämä taas on jotain kummaa päähänpinttymää.

En osaa vastata, vaik itse pidän pitkähiuksista miehistä(poikkeuksiakin on) mutta en haluaisi, että pojillani olisi alle teini-ikäisenä pitkä letti ;) sen jälkeen se jotenkin ehkä kävis"tyyliin"...
joo oon jyyrä kalkkis :)

Mun pojallani on pitkä tukka ja ikää kohta 10v. Vaaleet taipuisat ja lapaluihin. Äärettömän sulonen. Nyt se tosin haluaa lyhyemmän tukan..Viikko sitten mainitsi asiasta ja sovittiin, että jos viikon vielä miettii ja torstaina (huomenna) tuntuu vielä siltä että lyhyen haluaa, niin vien parturiin.

"akka"
Meillä 15 vee pojalla on pitkät hiukset ja paksut.Saa kasvattaa kun haluaa.Kuopuksella on mallia 'eivaraaparturiin' kunnes se päättää antaako vielä kasvaa vai leikataanko lyhyiksi.Myös korvikset on kolmella pojalla.
Ihan saavat itse päättää.Yhdellä oli sininen irokeesi mutta nyt värjäsi sen ruskeaksi.

Saa olla, omani halusi lyhyet koska omaa paksun tukan ja liika tukala pitkänä. Sekin ehto oli että jos on tukkaa niin sitä on pestävä+siistittävä leikkaamalla. Lapsi kun ei tykkää kummastakaan niin halusi siksikin lyhyet. Ne on nopsa pesasta sillontällön vain ja hiukan siistiä tarvittaessa. Mut kaikienkaikkiaan minusta pojalla ei ole pakko olla lyhyet.

Hyh
Saa olla, mutta en käsitä, jos pojalla on etutukka, kun emme elä keskiajalla, eikä kukaan poika oikeasti halua olla mikään prinssi rohkea. Etutukka on naisellinen, eli sama kun rimssuhameen pukisi.

"jaa"
Minun poika näyttää paremmalta pitkällä tukalla, tai no sellaisella olkapäille valuvalla tukalla.
Mutta kun poika haluaa nykyisin pitää lyhyinä hiukset, vaikka luokkakaveritkin antoivat palautetta siitä, että pitkät olis paremmat (pojan luokalla ei kuitenkaan ollut muita pitkätukkaisia poikia). Niin ja kyse nyt tokaluokkalaisesta.

"Vieras"
Yleensä ne on kyllä kamalan näkösiä. Ja monesti erehtyykin sitten sukupuolesta, kun pikkupojalla on pitkät kutrit.

Meillä poika haluaa itse lyhyet, joten leikataan. Jos tuon pojan hiukset antaisi kasvaa, niin ne kihartuu ja tuo poika näyttää ihan söpöltä nukelta. Siitä ei 6 vuotias tykkää :).

Takkuinen revohka on mun mielestä tytöilläkin kaamean näköinen. Tai ohuenohut liuhuletti, ehkäpä vielä rumasti leikatulla otsatukalla...pakko olla pitkä tukka vaikka ponnari on lyijykynän paksuinen ja päästä paistaa verisuonet läpi. En tykkää. Mutta myönnän sen vain täällä, en tosimaailmassa kerro kenellekään että hänen lapsellaan on ruma tukka :p

Tytöillä hiukset saa kauniisti kiinni ranskalaisille leteille, nutturalle, yms. Pojillakin tietty saisi, mutta harvemmin näkee pitkätukkaisia poikia hiukset siististi letillä.

Siistit, vahvat pitkät hiukset on pojalla kauniit. Paitsi jos on lyhyt otsatukka ja pitkä niskaletti.

her
meillä on tyttö ja poika enkä yks kert jaksaisi aamulla ennen hoitoon vientiä kammata ja nyhvätä molempien hiusten kanssa. Eli puhtaasti oman mukavuuden vuoksi ja kyllä myös lapsen mukavuuden kun poika on hikevä tyyppi, ja todella hatun alla usein pää märkänä.

hyh
Pitkä tukka pojalla on ällö, ei sen ole tarkoitus olla tytön näköinen. Miehisyys kunniaan jo pienenä!
Sitäpaitsi ne jätkät jotka kasvattavat tukkansa, eivät mene edes armeijaan kun olisihan se niin sääli luopua tukasta. :x

Yhteistyössä