Miksi pitäis selittää? (kestovaippakeskustelusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

anika

Jäsen
31.05.2006
62
0
6
Kävin Kestovaippainfo -sivuilla etsimässä vähän lisätietoa ja pyyhkäisin sitten saman tien keskustelufoorumille selailemaan.

Siellä törmäsin ketjuun, jonka otsikkona oli "Hyviä syitä olla käyttämättä kestovaippoja", johon kävijät olivat listanneet kuulemiaan huonoja selityksiä sille, ettei joku halua käyttää kestovaippoja. Luin kaksi sivua ja käsitin, ettei mikään ole riittävän hyvä syy.

Kirjoituksista kävi ilmi, että kirjoittajilla oli tapana kysyä ihmisiltä, miksi eivät käytä kestoja ja alkaa sitten agitoimaan heitä kestojen käyttäjiksi. Jotkut työnsivät jopa tuttavilleen "aloituspakkauksia", vaikkeivät tuttavat niitä halunneet.

Tunnen itsekin tämmöisen kestovaippa-intoilijan, joka käy jokaisen odottajan kimppuun ja vaatii selityksiä, jos et ajattele samoin kuin hän, raahaa kassikaupalla nukkautuneita vaipparättejä ja kaupan päälle arvostelee selän takana, jos et vieläkään innostunut. Meinasi itseltä hyytyä kestovaippailu alkuunsa, kun kestovaippa-sanastakin tuli tämä höyrypää mieleen.

MIKSI kenenkään pitää selittää kellekään vaippavalintojaan? Ei kai se kellekään kuulu. Ja miksi pitää painostaa, kun sillä kuitenkin lähinnä hallaa tekee asialle?

edit. Itse asiassa näistä tyypeistä tulee mieleen Jehovan todistajat ja vastaavat. Samalla tavalla nämäkin omaa asiaansa tyrkyttävät - halusit tai et.

Mä olen niin tunnettu luontoaktivisti kavereiden keskuudessa et ei ne varmaan ees mua kuuntelisi jos alkaisin saarnaamaan siitä miten paljon ne luontoa säästää :laugh:
Mutta hei, ihmiset on sellaisia.Osa ei vaan tajua, ei vaikka miten vääntäisit että jokainen tekee omat valintansa!
sellaista tää on, saman huomaa kyllä täälläkin, ei vaan kestovaippailussa vaan yleisesti valinnat mitä toiset tekee. Se oma valinta kun vaan on se paras ja muiden on ihan piipistä ja sitähän sitten jaksetaankin höyrytä ja valistaa.

Suurin osa kestovaippailijoista ei kuulu tuohon mainitsemaasi käännyttäjäkastiin. Itse mainitsen kestovaippailustamme vain, jos joku sattuu kysymään. Samoin kerron asiasta lisää ainoastaan, jos toinen omasta aloitteestaan haluaa tietää lisää. Suht aktiivisesti vierailen kestovaippainfon sivuilla, sieltä saa tosi hyvää tietoa monista asioista. Noita keskusteluja ei kannata ottaa turhan vakavasti.

Muistaakseni tuo ketju oli vähän niin kuin hengennostatusta siitä syystä, että usein kestoilijat joutuvat selittelemään/puolustelemaan kestojen käyttöä (ulkopuoliset kun helposti leimaavat kaikki kestoilijat jonkunlaisiksi ekohörhöiksi, jotka kahlitsevat itsensä kaivureihin). Siitä siis tuo mainitsemasi ketju lähti, että vastaavasti mietittiin noita päinvastaisen tilanteen syitä.

Kukin tekee tavallaan. Minä olen tavattoman kyllästynyt selittämään kestoilumme syitä epäileväisille ihmisille, jotka suorastaan hyökkäävät kimppuun kuullessaan, että vauvamme käyttää kestoja. Aivan uskomattomiin kysymyksiin olen joutunut vastaamaan. Eli osataan se siltä toiselta puoleltakin.

Minä yleensä kerron kavereille, jotka on saamassa vauvan, että meillä käytetään kestovaippoja. Ja että jos heitä kiinnostaa, voin esitellä niitä tarkemmin (kertoa lisää, antaa linkkejä tai tuoda näytille).

Ainakaan tähän mennessä kukaan ei ole ollut ahdistuneen oloinen tämän "saarnani" jälkeen ;-)

Joo, suurin osa varmasti on ihan asiallisia. Käytänhän minä itsekin kestoja enkä agitoi.

Tuon ketjun taustaa en kyllä tiennyt, joten ymmärsin ilmeisesti väärin. Näin sitä metsään mennään, kun ei pitkään keskustelua seurailla...

Mutta ihan samalla lailla typeräähän se on alkaa kestovaippoja käyttävän motiiveja kyselemään ja ällistelemään. Hittoako se kellekään kuuluu.

Lähinnä vaan ärsytti se, että puhutaan kuin kestovaipat olisi ainoa ja paras vaihtoehto ja kaikki toisin ajattelevat väärässä. Minäkin tykkään kestovaippoja käyttää, vaikka minusta kyllä pampersin kertakäyttöinen pitää kuivempana pitkien unien ajan. Mulla vaan muut syyt on painavampia kuin tuo.

Uskokaa pois, tuo "käännyttäminen" on tässäkin asiassa ihan kauheeta. Onneksi näitä on harvassa...

Yhteistyössä