Miksi pitää täsmentää että kaikki on luomua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhoi

Vieras
Ajatellaan välipalaesimerkkejä mitä syötätte lapsillenne. Miksei riitä tuorepala, uudet porkkanat tai lanttukuutiot, vaan täytyy täsmentää että tämä kaikki mahdollinen on luomua?

Se normaali lista:

Kesän uusia porkkanoita
Rasvatonta maitoa
Ruisleipää

Ja termimamman lista:

Omasta maasta luomuporkkanoita
Tankkimaitoa lähitilalta
Itsepaistettua luomuruisleipää (jauhot enon myllystä)

Onko se maultaan jotenkin parempaa? Minä kun en tee muuta eroa noilla kuin hinnassa (ja toki se tuotantotapa, mutta ei se tuotteesta päälle päin näy eikä maistu).
Vai onko tämä sitä kilpailua jossa nokitellaan toinen toisiaan ja raavitaan silmät päästä ken on paras äiti jauhopeukaloisin?

No porkkana on porkkana oli se sitten omasta maasta tai kaupasta, mutta tankkimaito on ihan eri asia kuin kaupan homogenoitu ja käsitelty neste ja ruisleipänä myydään leipiä joissa ei ole 50% viljasta ruista ja käytetty ties mitä jauhonparantimia ja esim. hiivaa.

Joten paikallisen pikkuleipomon ruisleipä ei ole ruisleipää vaan jauhonkaltaisesta koostettua paistosta?

Miksei riitä että sanoo ruisleipä? Jokaiselle se meinaa sitä mitä itse syövät: itseleivottua, Vaasan paloja, pikkuleipomon tuotteita jne.

Saadaan kiillotettua sädekehää.

Moni pitää luomua terveellisempänä vaihtoehtona ja siksi se halutaan mainita, mutta tästä on kovin ristiriitaista tutkimustulosta.

Joten paikallisen pikkuleipomon ruisleipä ei ole ruisleipää vaan jauhonkaltaisesta koostettua paistosta?

Miksei riitä että sanoo ruisleipä? Jokaiselle se meinaa sitä mitä itse syövät: itseleivottua, Vaasan paloja, pikkuleipomon tuotteita jne.

Ruisleipä on leivonnainen joka isältää ruista, vettä ja suolaa. Tätäkin herkkua kaupasta saa, mutta ruisleipänä myydään paljon muutakin, joten kyllä minäkin tarkentaisin onko kyse olisi itse leivotuista, pienleipomon tuotteesta vai massatuotantoleipomon tavarasta. Ei siinä ole sen kummemmasta kyse kuin siinä jos joku kertoo syövänsä pussikeittoa, lihamakaronilaatikkoa tai korvasienikeittoa, sen sijaan että puhuisi vain hernekeitosta, makaronilaatikosta ja sienikeitosta.

Yhteistyössä