Miksi pitää olla isot häät, jos niihin ei ole varaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyökkiläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyökkiläinen

Vieras
Viime viikonloppuna olin elämäni kamalimmissa häissä "vieraana". Siskontyttö meni naimisiin ja hänelle oli alusta alkaen selvää, että vieraita kutsuttaisiin lähes 100 ja juhlat pidettäisiin sulhasen isän omistamalla isolla tilalla. Hääpari on nuori, molemmat ovat 25-vuotiaita. Rahaa heillä ei kauheasti ole. Silti piti saada isot häät ja paljon vieraita.

Tämä tarkoitti siis sitä, että jo alusta lähtien oli morsiammelle ja siskolleni itsestäänselvää, että lähes koko lähipiiri (= siskoni muut sisarukset eli yhteensä meitä on 6) osallistuu häiden järjestelyyn. Samalla siis olimme myös vieraslistalla "vieraina". Pari viikkoa ennen häitä siivosimme juhlapaikan lattiasta kattoon ja vahasimme lattiat. Sen parin viikon ajan myös leivoimme kaiken tarjottavan minkä suinkin pystyi valmiiksi tekemään.

Itse hääjuhla menikin sitten keittiön puolella. Ruokaa piti valmistaa, lämmittää ja laittaa tarjolle ja huolehtia, että kaikki pelaa. Oli tosi kamalaa! Yksi sisaruksistamme halusi nauttia itse juhlasta ja ruokailusta, joten muut sitten kyräilivät ja haukkuivat häntä. Ja itkuhan siitä tappelusta keittiön puolella sitten tuli ja paha mieli kuumuudessa kaikille.

En vaan ymmärrä, miksi pitää väkisin haluta paljon vieraita jne, jos ei ole varaa investoida pitopalveluun tai muuten valmiiseen pöytään. Olisi ollut mukavaa kuitenkin olla ihan vaan vieraana. Ja ei, tästä pestistä ei voinut kieltäytyä, ellei halua vuosisadan kestävää sukuvihaa päällensä.

Vähän ihmetyttää että miksi et ottanut selvää aikaisemmin mikä sun roolisi siellä häissä on? Ja jos otit, niin miksi suostuit?

Talkoohäissä ei ole mitään pahaa, moni jättää edelleen pitopalvelun hankkimatta ja ihan kiva niinkin välillä. Sukulaisissa on se huono puoli että he alkaa aina tapella keskenään, itse olisin hääparina pyytänyt apuun kavereita ja maksanut pientä palkkaa jos se vaan olisi yhtään mahdollista =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kyökkipiika:
no eipä tarvinnut sitten hankkia hääasustetta :) ja ei lahjaakaan :) koskas kyökkipiian on tarvinut morsianta kumartaa.

Voi kyllä piti olla juhlakolttu päällä ja lahjakin hankkia.

Aika hirveetä! :o Mä olen juurikin tässä miettinyt, ettei mennä naimisiin ennen kuin on pitopalveluun varaa. Koska mun mielestä jotenkin törkeetä sukulaisia tai ystäviä pakottaa tekemään ruokaa, ja sitten hankkimaan lahjat vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kyökkipiika:
no eipä tarvinnut sitten hankkia hääasustetta :) ja ei lahjaakaan :) koskas kyökkipiian on tarvinut morsianta kumartaa.

Voi kyllä piti olla juhlakolttu päällä ja lahjakin hankkia.

Ja sinä olit niin tyhmä että ostit? Olisi riittänyt lahjaksi kerrakseen tuo työ minkä teitte nirppanokan (morsiameksi kuullut kutsuttavan) eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Ja ase ohimolla se pakotti teidät suostumaan?

Tuntuu että nykyään kukaan ei halua oikeasti auttaa, vaan selän takana sitten valitetaan ja marmatetaan :(

Samaa mietin. Mä olin keväällä oman siskontyttöni häissä auttamassa ja mielelläni. Luulisi, että jokainen on valmis tekemään paljon läheisen sukulaisensa juhlapäivän kunniaksi. Tuon ikäisellä se taitaa olla suurin päivä tähän saakka. :)

Itsekkyys ja näyttämisen halu on kova tauti nykyihmisillä :(

Eri asia, jos esim. vanhemmat haluavat järjestää suuret sukujuhlat ja tekevät ilomielin kaikkensa yhdessä muiden sukulaisten kanssa asian onnistumiseksi.
Kurjaa jos vain hääpari velvoittaa toiset osallistumaan häidensä töihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Tuntuu että nykyään kukaan ei halua oikeasti auttaa, vaan selän takana sitten valitetaan ja marmatetaan :(
Niinpä. Vielä 50 vuotta sitten oli itsestäänselvää, että tollaset juhlat järjestettiin talkootyönä.

Toisaalta jos tämä nuoripari olisi halunnut mennä kaksistaan vaikka jossain kauniissa kappelissa naimisiin ja olisivat kustantaneet ravintolaruuat omalle perheelle niin mitäs sitten suku olisi sanonut?! Itsekkäitä nykynuoria kun eivät halua ketään muita kestittää?

Aika itsekästä on haluta olla vieraana vain ja odottaa että saa pitopalvelutasoista ruokaa nuorilta ihmisiltä.

Niiiin..meillä maksoi vanhemmat meidän häät kun ei ollu itellä varaa. Mutta halvaks ne tuli.

Mietin että onko sama juttu vaikka ristiäisissä, hautajaisissa tms että ei haluta oikeasti auttaa ja silti autetaan... Kun meillä on ollut molemmissa tyttö keittiössä apuna mutta silti siellä on häärinyt mun mamma(jota ei sieltä saa kirveelläkään ulos), sedän vaimo, kummi yms.

Peruskysymykseen siitä miksi pitää olla isot häät vaikka ei olisi varaa.

Tänä aikana pitää kaiken olla heti tässä meidän saatavilla ja käytettävissä ja näytettävissä. Ja koska se on näytettävissä, niin pitää olla isoa ja prameaa ja paljon ja hienoa. Myös häiden. Suuruudenhulluutta, juuri niin kuin Lunatic sanoi.

Yhteistyössä