Miksi pikku koululainen ei saisi enää uskoa joulupukkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ieiejek
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ieiejek

Vieras
Äitini vain tuossa illan suussa kyseli jälleen kerran puhelimessa, että ei kai lapsi nyt enää joulupukkiin usko? Ettei häntä vain kiusattaisi asian johdosta koulussa. Ja että hänestä 9v ikäisenä pitäisi olla selvää, ettei joulupukkia ole olemassakaan.

Lapsi on 8v ja minusta hänellä on vielä oikeutensa pitää satumaailmansa eli siis uskoa joulupukkiin.

Äitini tosin jo viime jouluna lapselle kertoi mikä on totuus joulupukista, mutta lapsi piti oman päänsä, hälle joulupukki on edelleen totta. Ja hän edelleen vain sanoo lapselle, että he ostavat lapselle joululahjat.

Mistä sen loppujen lopuksi tietää, onko joulupukki olemassa vai ei? Ehkäpä se jakaakin oikeasti lahjoja vain niille lapsille, jotka eivät muuten lahjoja saisi, kun ei kukaan osta.

Mun 7v. uskoo vielä joulupukkiin ja tonttuihin ja hammaskeijuun. Tai ei ole ainakaan toisin sanonut. Tänä vuonna pukkina on tuttu ihminen, saa nähdä tunnistaako vai ei. Jos tunnistaa, niin sitten on aika kertoa totuus. Jos ei tunnista, pitäköön uskonsa niin kauan kun tykkää :).

Olen koko ikäni miettinyt, miksi joulupukkiin ei saisi uskoa. Lapsi oivaltaa totuuden, mutta onko väärin loihtia pientä taikaa ja jännitystä arkeen? Ihmiset käyttävät valtavia summia saadakseen elämäänsä tunnetta ja tohinaa, joten jos lapsellasi on kykyä luovaan ajatteluun ja mielikuvitukseeen kannattaisi ehkä kannustaakin sitä puolta hänessä.

Uskon lapsesi tietävän totuuden, mutta mitä äitisi tarkoittaa kiusaamisella koulussa? Jos lapsen mielikuvitusta ja luovuutta ei tueta se varmasti saadaan tapettua tehokkaasti lyhyessä ajassa. Mitä sen tilalle? Ainakin minä kirjoittajana kuolisin ilman mielikuvitustani ja saan siitä rahaakin. Kirjoitan ihmisille, jotka eivät enää keksi itse mitään. Kaikilla on kuitenkin se sama voima sisällään, mutta meidän tapoihimme kuuluu pelätä lapsekkuutta ja hassuttelua.

Mitä varten ei voi vain todeta joulupukin olevan satua, mutta eikö ole kiva jutella saduista ja satuhahmoista? Ei kai se voi olla mikään huonon kasvatuksen merkki olipa lapsi kaksi tai 12 vuotta?

.--------, kiitokset asiallisesta vastauksestasi!! Minäkin olen juuri tuollainen, että kannustan lasta luovuuteen ja että mielikuvitus saa ja pitää käyttää. Ei saa olla pienenä vielä turhan vakava ja tosikko.

Yhteistyössä