Miksi pientä vauvaa ei saisi pitää rattaissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Täällä on aika usein ollut juttua siitä että missä iässä vauva rattaisiin. Miksi jotkut on sitä mieltä ettei esim. alle puolivuotiasta pitäisi pitää rattaissa, mihin se perustuu? Tekeekö tätä mieltä olijoiden mielestä rattaissa oleminen jotenkin pahaa vauvan selälle tms.?

Itselläni ei ole vaunuja ollut missään vaiheessa, vauva nyt 5 kk. Rattaiden kanssa on niin paljon kätevämpää liikkua joka paikassa kuin vaunujen. Selkänojan saa ilman muuta vaakatasoon, ja pehmeä koppa on vielä tälläkin hetkellä käytössä. Eikös se ole melkein sama kuin vaunut?

Vai tarkoittaako jotkut rattailla sellaisia joiden selkänojaa ei saa vaakatasoon?

Jos selkänoja menee ihan vaakatasoon, niin ei rattaissa pitäminen ole mikään virhe. Monissa rattaissa selkänoja ei vaan mene ihan vaakatasoon, silloin se on huonoksi vauvan selälle.

Siitä selän asennosta ilm. on kyse.
Meillä on Brio racet ja olen kylllä ajatellut tätä meidän marraskuussa syntyvää kuskata niissä. Ajattelin hommata kunnon lämpöpussin, siellähän pienen selkä on mukavassa asennossa.

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Meillä on Brio racet ja olen kylllä ajatellut tätä meidän marraskuussa syntyvää kuskata niissä. Ajattelin hommata kunnon lämpöpussin, siellähän pienen selkä on mukavassa asennossa.

Racet ei kyllä makuuasentoon mene...lepoasentoon vaan, vai olenko täysin väärässä? En laittaisi pikkuvauvaa sellaisiin.

Meillä on ollut useammatkin sellaiset rattaat, joiden selkänoja menee täysin makuulle, ja niissä olen kantokopan/lämpöpussin kera kuskannut ihan vastasyntynyttäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Racet ei kyllä makuuasentoon mene...lepoasentoon vaan, vai olenko täysin väärässä? En laittaisi pikkuvauvaa sellaisiin.

Meillä on ollut useammatkin sellaiset rattaat, joiden selkänoja menee täysin makuulle, ja niissä olen kantokopan/lämpöpussin kera kuskannut ihan vastasyntynyttäkin.

Ei mene ei. Ajattelin josko se lämpöpussi hoitaisi homman. Jos ei, niin sitten ostetaan vaunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se lämpöpussi tai kantokoppa auta mitään, jos rattaiden selkänojaa ei saa täysin makuuasentoon.

Mä kanssa mietin, että miten lämpöpussi rattaiden selkänojan suoristaa.

Ehkä olen ajatellut asian jotenkin väärin.
Olen olettanut että se pussi pehmentää sen nimenomaisen kulman.
Pitääkin käydä ottamassa asiasta selvä hyvissä ajoin jossain alan liikkeessä, jotta osaan sitten katsella tarvittaessa vaunuja.
Asiasta vähän viereen muuten, entäs turvakaukalo sitten? Ei sekään suora ole.

Siinä saakin pitää pikkuvauvaa vain lyhyitä aikoja kerrallaan, ja siinä jalat nousee silleen ylöspäin kuitenkin (sillä on jotain merkitystä ).

Psykologien suositushan on, ettei alle 1,5 v. ikäistä pidettäisi rattaissa/vaunuissa kasvot menosuuntaan vaan työntäjää kohti, ja monet rattaat, varsinkin matkarattaat, ovat juuri kasvot menosuuntaan (eikä suuntaa saa vaihdettua). Eli tuosta varmaan johtuu, tuon aiemmin mainitun selkänojajutun lisäksi!

Siinä saakin pitää pikkuvauvaa vain lyhyitä aikoja kerrallaan, ja siinä jalat nousee silleen ylöspäin kuitenkin (sillä on jotain merkitystä ).

Selvispähän tämäkin :)

Noinhan se tosiaan menee kuten arvelitkin. Sulla onkin sit varmaan yhdistelmärattaat? Kevyissä matkarattaissa ei selkäosa tosiaan mene täysin alas eikä niihin mitään koppaa saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Teresa:
Psykologien suositushan on, ettei alle 1,5 v. ikäistä pidettäisi rattaissa/vaunuissa kasvot menosuuntaan vaan työntäjää kohti, ja monet rattaat, varsinkin matkarattaat, ovat juuri kasvot menosuuntaan (eikä suuntaa saa vaihdettua). Eli tuosta varmaan johtuu, tuon aiemmin mainitun selkänojajutun lisäksi!

Joo tuo on tiedossa, meillä voi rattaiden suuntaa kääntää. Ajattelin ainakin noin vuoden vanhaksi pitää lasta lasvot minuun päin.

Talveksi meinaan ottaa pehmeän kopan pois, koska kaikkine toppavaatteineen se käynee ahtaaksi. Laitan tuolloin rattaisiin lämpöpussin. Lisäksi meillä on varattuna lampaantalja pakkasia varten.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Noinhan se tosiaan menee kuten arvelitkin. Sulla onkin sit varmaan yhdistelmärattaat? Kevyissä matkarattaissa ei selkäosa tosiaan mene täysin alas eikä niihin mitään koppaa saa.

Joo yhdistelmärattaat on.

On vaan vähän ihmetyttänyt, kun täällä on joskus ollut kädenvääntöä asiasta, ja on puhuttu ainoastaan "rattaista". Niitähän tosiaan on monenlaisia, ja osa käy ihan vastasyntyneille.

Ei mene ei. Ajattelin josko se lämpöpussi hoitaisi homman. Jos ei, niin sitten ostetaan vaunut.

Ei ehkä ihan lämpöpussi riitä, mutta entäs jos pyyheliinalla tms tasottais sitä pohjaa?

Mulla on Brio Go-rattaat. Vauvaa on pidetty auton turvakaukalossa(apua, apua, pitkiäkin aikoja!!!), jonka saa siis runkoon kiinni, ja nyt 5kk:n vanhana rattaissa. Pylly tulee kulman kohtaan ja jalkatuen saa ylös ja selkäosa on lepoasennossa. Musta se on aivan hyvä asento vauvalle. Ja naama ei siis ole menosuuntaan, vaikka ne rattaat kyllä niinkin päin saa. Enpä ole ajetellut, että aiheuttaisin auvalleni traumoja/vammoja...*huoh*

Alkuperäinen kirjoittaja Teresa:

No enpä ole tällaisesta ollut tietoinen! Meidän yhdistelmissä suuntaa saa vaihdettua kahdella eri tavalla (heittoaisa ja ratasosan voi kääntää.) ja käytän molempia keinoja välillä esim. häiritsevän auringonpaisteen takia. Eli taas tulee tehtyä psykologien suositusten vastaisesti. Tuleekohan mun lapsesta kunnollista ollenkaan.

Yhteistyössä