Miksi perhepäivähoitaja eikä päiväkoti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninkinonk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninkinonk

Vieras
Lapsemme 3,5v ja 1v3kk ovat helmikuun alussa aloittamassa hoidon ja nyt näyttää siltä, että eivät pääse päiväkotiin (paikat täynnä) kuten oltiin toivottu vaan perhepäivähoitajalle. Itse olen hieman epäluuloinen perhepäivähoitajia kohtaan ja siksi olisimmekin haluneet tytöt päiväkotiin. Mutta nyt kun tilanne on tämä niin kertokaa minulle ihania positiivisia kokemuksia perhepäivähoidosta =) Pienemmälle ehdottomasti kyllä parempi kun ei joudu isoon ryhmään, mutta entäs jos ihmisen kanssa ei yhtään tuu juttuun? Tai jos meidän lapset ei tykkää siitä? Tai tai ta...Kääk...

Suosittelisin ryhmistä, jos vain on paikkoja. On siis pph:n ja päiväkodin välimuoto ja minusta (kaikkea kokeilleena) ainakin ehdottomasti paras hoitomuoto lapsille. :D

En mä osaa kertoa kokemuksesta, mutta meidän tyttö lähtee ensi syksynä hoitoon, ja kahden vaiheella ollaan, kumpaan haetaan. Mulla ainakin painaa kupissa aika paljon toi ryhmien suuruus tänä päivänä, pienenmmät jää ilman syliä ja kehittävää vuorovaikutusta. Perhepäivähoitajassa epäilyttää kuitenkin se niiden kouluttamattomuus ja se, että ne voipi sooloilla miten tykkää ilman jatkuvaa valvontaa.

On kodinomaisempi, lapsia on paljon vähemmän, omaa rauhaa, lapset tulevat yleensä läheisemmiksi kavereilleen kuin päiväkodissa, koska lapsia on vain pari..

Mä oon tykännyt kyllä kuin hullu puurosta, lapset 4v ja 2v. Tarhatäti opettanut esikoista kirjoittamaan ( :D ) ja oli tosi isona apuna pienemmän vaipan pois saamiseksi. Lisäksi siellä on 2 samaa sukupuolta olevaa lasta ja heistä on tullut todella hyviä kavereita.

Täti laittaa monesti viestiä miten on tarhapäivä mennyt ja varsinkin silloin alussa laitteli pitkin päivää viestiä, että kuinka on alkanut sujumaan. Aivan ihana, en ikinä vaihtais. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Suosittelisin ryhmistä, jos vain on paikkoja. On siis pph:n ja päiväkodin välimuoto ja minusta (kaikkea kokeilleena) ainakin ehdottomasti paras hoitomuoto lapsille. :D

Ryhmis on myös täynnä...

Harmi! Muuta neuvoa en voi antaa kuin älä allekirjoita sopimusta ennen kuin oot ihan varma, että paikka on oikea lapselle ja hoitoajat sellaiset, että sun on mahdollista niitä noudattaa. Meillä tuli tästä todellinen ongelma, kun niitä ei voitukaan vaihtaa sen jälkeen kun nimi oli paperissa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
En mä osaa kertoa kokemuksesta, mutta meidän tyttö lähtee ensi syksynä hoitoon, ja kahden vaiheella ollaan, kumpaan haetaan. Mulla ainakin painaa kupissa aika paljon toi ryhmien suuruus tänä päivänä, pienenmmät jää ilman syliä ja kehittävää vuorovaikutusta. Perhepäivähoitajassa epäilyttää kuitenkin se niiden kouluttamattomuus ja se, että ne voipi sooloilla miten tykkää ilman jatkuvaa valvontaa.

Miten pph:lla riittää syliä, jos ryhmä täynnä ja siinä samalla hoitaa ruoat ja lapset ja kodin ja vähän omia asioitakin. Ei meidän päiväkodissa ole koskaan lapset sylittelemättä jääneet. Ennemminkin niin päin, että pieniä sylittelevät isompien puolen hoitajatkin ja isommat lapsetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ryhmis on myös täynnä...

Harmi! Muuta neuvoa en voi antaa kuin älä allekirjoita sopimusta ennen kuin oot ihan varma, että paikka on oikea lapselle ja hoitoajat sellaiset, että sun on mahdollista niitä noudattaa. Meillä tuli tästä todellinen ongelma, kun niitä ei voitukaan vaihtaa sen jälkeen kun nimi oli paperissa.

Tämä on hyvä tietää!

Hyvä pph on kyllä kultaakin kalliimpi, varsinkin ekana hoitopaikkana. Meillä oli aivan ihana täti pph:na, todellakin omalla alallaan. Lapset viihtyi pienessä ryhmässä, täti laittoi tosi hyvää ruokaa, jaksoi keksiä aktiviteettia (kävivät mm. kerhoissa, toisten pph:ien kanssa porukalla puistossa jne), piti kunnon kurin (ei siis tätä päikkyjen hälläväliä-meininkiä) ja oli kaikin puolin kuin ois mummulassa hoidossa ollut. Pienessä ryhmässä lapset myös sairastaa vähemmän ja ehtii tutustua niihin kavereihin kunnolla.

Varahoitopaikka oli sitten se ongelma, joka kerta kun lapsi joutui varahoitoon (päikkyyn), sai sieltä jonkun taudin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Miten pph:lla riittää syliä, jos ryhmä täynnä ja siinä samalla hoitaa ruoat ja lapset ja kodin ja vähän omia asioitakin. Ei meidän päiväkodissa ole koskaan lapset sylittelemättä jääneet. Ennemminkin niin päin, että pieniä sylittelevät isompien puolen hoitajatkin ja isommat lapsetkin.

Miten perheenäidillä riittää syliä, kun pitää hoitaa ruuat ja lapset?

Minä haluan kuopuksen pph:lle aikanaan, koska ei olla käyty missään ryhmissä ja lapsi ei ole tottunut suuriin lapsijoukkoihin. Täällä on vain yksi päiväkoti ja siellä on sit vauvasta eskari-ikäisiin yli 100 lasta. Esikoinen oli aikanaan viimiset hoitovuotensa päiväkodissa ja kyllä mua säälitti ne pihalla olevat konttausikäiset :(

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Ehottmasti pph:lle, varsinkin kun toinen on noin pieni! Päiväkodissa lapsista tulee nopsaan tosi ärsyttäviä!

Ärsyttäviä??

Niin, ärsyttäviä!

Meillä tyttö oli aluksi pph:lla, ja joutui sitten siirtymään päiväkotiin kun pph jäi määrittelemättömäksi ajaksi sairaslomalle, ja päiväkodissa lapset on tosi ärsyttäviä toisin kuin pph:lla oli... Saman kokemuksen sain myös ollessani työharjoittelussa päiväkodissa!

Alkuperäinen kirjoittaja :-):
On kodinomaisempi, lapsia on paljon vähemmän, omaa rauhaa, lapset tulevat yleensä läheisemmiksi kavereilleen kuin päiväkodissa, koska lapsia on vain pari..

Mä oon tykännyt kyllä kuin hullu puurosta, lapset 4v ja 2v. Tarhatäti opettanut esikoista kirjoittamaan ( :D ) ja oli tosi isona apuna pienemmän vaipan pois saamiseksi. Lisäksi siellä on 2 samaa sukupuolta olevaa lasta ja heistä on tullut todella hyviä kavereita.

Täti laittaa monesti viestiä miten on tarhapäivä mennyt ja varsinkin silloin alussa laitteli pitkin päivää viestiä, että kuinka on alkanut sujumaan. Aivan ihana, en ikinä vaihtais. :)

Tälläisen pph:n minäkin haluan...

Yhteistyössä