Miksi Pate Mustajärvi sai kuninkaan kohtelun Ylellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
En sano etteikö olisi pitänyt tai ansainnut, mutta seuraavan totean. Jos Children Of Bodomin Alexi Laiholle tehtiin vain muutaman minuutin yhden Ylen toimittajan YouTube muistelu niin pitäisi kohdella sen jälkeen menehtyneitä muita muusikoita tasapuolisesti.

Eikä tarvitse alkaa sönköttämään, että Pate ja Popeda oli sitä ja tätä vs CHOB ja Alexi Laiho.

Miksi Children Of Bodom Alexi Laiho ansaitsi Yleltä vain tuon aloittajan esille nostaman lyhyen YouTubessa julkaistun muistelon eikä isoa TV spektaakkelia kuten mm. Pave Maijanen ja Pate Mustajärvi?
Koska Alexi Laiho ja Children of Bodom eivät ole laajalti Suomen kansaa koskettanut kulttuuri-ilmiö kuten Pate Mustajärvi ja Popeda. Mutta tämä oli kuulemma juuri sellainen juttu, jota ei saanut mainita.

Koska Alexi Laiho ja Children of Bodom eivät ole laajalti Suomen kansaa koskettanut kulttuuri-ilmiö kuten Pate Mustajärvi ja Popeda. Mutta tämä oli kuulemma juuri sellainen juttu, jota ei saanut mainita.

Mistä moinen tietosi on peräisin? Vaikka se olisikin totta, muttei ole, sillä ei pitäisi olla minkään valtakunnan merkitystä jos on ollut merkittävin musiikintekijä genressään.

Ottaisit asioista paremmin selvää. Ei koskettanut laajasti Suomessa? Nämä saavutukset kertovat ihan muuta.

9 albumia ylsi lista ykköseksi.
8 lisat ykköseksi yltänyttä sinkkua.

Maailmalla Alexi Laiho äänestettiin maailman parhaaksi kitaristiksi (Total Guitar lehdessä)

Alexi Laiho suunnitteli oma kitaramallin Arrowhead, jota edelleen myynnissä ja useat suomalaiset ja ulkomaiset heavykitaristit käyttävät tätä kitaramallia.

Children Of Bodom oli ja pitää edelleen hallussaan parhaiten menestyneen suomalaisyhtyeen titteliä mm. USA ja Japani.

Tässä vain muutama saavutus mainittuna. Vaikka sinä et tykkää Children Of Bodomista ja Alexi Laihosta meriitit yhtyeellä ja Laiholla on yhdet Suomen kovimmista musiikkialalla.

Aika moni nuoremman polven rockmuusikko on maininnut kitaristi esikuvakseen Alexi Laihon. Muunmuassa André Linman.

Kuinka moni olis kattonu nimenomaan tv:stä Alexi Laihon muisto-ohjelmaa vs Paten muisto-ohjelma? Veikkaan, että sen genren kuuntelijoita on Suomessa "pikkusen" vähemmän, kun suomipopin. Itse en ainakaan pysty Bodomin kaltaista musiikkia kuuntelemaan 2 sekuntia kauempaa, mutta Patea voisin soittaa vaikka päivät pääksytysten. Ja veikkaan, että tälläkin palstalla moni on samaa mieltä. Siinä on se ero.

"Vuosien sairastelukierre, päihteidenkäyttö ja riidat johtivat siihen, että Suomen yksi kansainvälisesti menestyneimmistä bändeistä hajosi. Vain vuosi sen jälkeen sen keulahahmo kuoli.

Timo Isoahon tuoreessa Children of Bodom -kirjassa (Like) yhtyeen jäsenet kertovat, mikä johti bändin tuhoon. Basisti Henkka Seppälä, rumpali Jaska Raatikainen ja kosketinsoittaja Janne Wirman paljastavat myös, millaista kamppailua Alexi Laiho kävi kulissien takana ennen kuolemaansa.

Alkuvuodesta 2019 Children of Bodom valmistautui uuden Hexed-albuminsa markkinoimiseen. Laiholle oli sovittu haastatteluja isojen eurooppalaislehtien kanssa. Oli vain yksi ongelma: kukaan ei tiennyt, missä Laiho oli.

Laiho oli lähtenyt loppuvuodesta 2018 Australiaan siellä asuvan perheensä luo ja hänen piti palata Suomeen haastatteluja varten. Hän ei kuitenkaan ilmestynyt paluulennolleen Melbourneen.

”Tilanne oli hyvin epäselvä, eikä kukaan tuntunut vähään aikaan tietävän Allun olinpaikkaa. Puhelimiin ja sähköposteihin alkoi tippua tihenevään tahtiin viestejä levy-yhtiöltä ja managementilta: ’Missä helvetissä Alexi on?’, ’Onko hän kunnossa?’, ’Tietääkö joku jotain?’. Ja niin edelleen. Kun epätietoisuus jatkui, oltiin jo oikeasti huolissaan”, Henkka Seppälä kertoo kirjassa.

Selvisi, että Laiho oli joutunut sairaalaan Australiassa. Syyksi hän kertoi harmittoman olkapäävaivan. Totuus paljastui vasta hänen kuolemansa jälkeen.

”Hänen versionsa mukaan visiitti johtui pahaksi ärtyneistä olkapäävaivoista, mutta paljon myöhemmin, Allun menehtymisen jälkeen, virallisista papereista paljastui, että häntä oli taas kerran hoidettu haima- ja maksaongelmien takia”, Janne Wirman kertoo."

Ymmärrän aloittajan pointin. Tässä sinulle iloksi, jos et ole tätä huomannut aiemmin:

Hyvää uutta vuotta!

Mistä moinen tietosi on peräisin? Vaikka se olisikin totta, muttei ole, sillä ei pitäisi olla minkään valtakunnan merkitystä jos on ollut merkittävin musiikintekijä genressään.
No kuule ihan siitä, että esimerkiksi nyt minä en tiedä yhtään Children of Bodomin biisiä enkä edes edusta sitä vanhinta kalkkis-osastoa. Sen sijaan jokainen suomalainen kyllä tietää Kersantti Karoliinan ja Ukkometson. Nimestä päätellen Children of Bodom ei ole hirveästi suomeksi mitään levyttänyt, mikä sekin vaikuttaa aika vahvasti siihen onko yhtyeen kappaleita soitettu laajasti suomalaisilla radiokanavilla ja kuunneltu lähiöiden paikalliskuppiloissa. Children of Bodom edustaa käsittääkseni sellaista metelimusiikkia, joka on jopa metallipiireissä alagenre. Lisäksi Pate Mustajärvi teki Popedan lisäksi vuosikymmenten mittaisen soolouran ja oli laajalti julkisuudessa muutenkin toisin kuin Aleksi Laiho, joka varmasti on Patea tunnetumpi ulkomailla, mutta ei tosiaankaan Suomessa.

Mitä Popedan saavutukset?
Yksikään Popedan levyistä tai sinkuista ei ole päätynyt listaykköseksi Suomessa

Soolona Pate sai 5 listaykkös albumia

Kuten edellä joku laittoi Children Of Bodon 9 albumia ja 8 singleä #1

En ollut Paten fani, joten olen jättänyt kaiken uutisoinnin väliin. En muutenkaan välitä kotimaisesta musiikista.
Elämåni biisin katsoin vain hauskan Euroviisujuontajan ja Marionin takia.

Huomaatko. Minä pidän Alexi Laihoa ja Children of Bodomia merkittävämpänä Death Metallille ja raskaalle rockille ylipäätänsä mitä Jimi Hendrix oli rock musiikille.

Ok.

Laitoin tuon hänestä kertovan podcastin.

En ollut häneen kovin perehtynyt mutta en myöskään mikään Popedan tai Mustajärven fani. Se ei tarkoita, ettenkö pitäisi heitä taitavina muusikkoina.

Kuinka moni olis kattonu nimenomaan tv:stä Alexi Laihon muisto-ohjelmaa vs Paten muisto-ohjelma? Veikkaan, että sen genren kuuntelijoita on Suomessa "pikkusen" vähemmän, kun suomipopin. Itse en ainakaan pysty Bodomin kaltaista musiikkia kuuntelemaan 2 sekuntia kauempaa, mutta Patea voisin soittaa vaikka päivät pääksytysten. Ja veikkaan, että tälläkin palstalla moni on samaa mieltä. Siinä on se ero.
Makuasioista on turha kiistellä, eikö niin? Itse en voi sietää suomipoppia.

Makuasioista on turha kiistellä, eikö niin? Itse en voi sietää suomipoppia.
Näissä ei pitäisi olla kyse makuasioista vaan siitä tasapuolisuudesta ja kun on kovat meriitit musatyylistä välittämättä kaikille samantyylinen kunnioitus Ylellä. Tähän asti sitä ei ole tapahtunut, mutta toivottavasti jatkossa ei moisia jätetään välistä enää nähdä.

Ei tarvitse pitää jonkun tekemästä musiikista, mutta meriitit puhuvat puhuvat puolestaan tai eivät puhu. Lisäksi Ylelläkin joku kyllä ymmärtää musiikista ja luulisi pystyvän arvostamaan lahjakkuutta vaikka musiikki olisi muuta genreä kuin mitä yleensä kuuntelee taikka ei kuuntele lainkaan.

Näissä ei pitäisi olla kyse makuasioista vaan siitä tasapuolisuudesta ja kun on kovat meriitit musatyylistä välittämättä kaikille samantyylinen kunnioitus Ylellä. Tähän asti sitä ei ole tapahtunut, mutta toivottavasti jatkossa ei moisia jätetään välistä enää nähdä.

Ei tarvitse pitää jonkun tekemästä musiikista, mutta meriitit puhuvat puhuvat puolestaan tai eivät puhu. Lisäksi Ylelläkin joku kyllä ymmärtää musiikista ja luulisi pystyvän arvostamaan lahjakkuutta vaikka musiikki olisi muuta genreä kuin mitä yleensä kuuntelee taikka ei kuuntele lainkaan.
Ymmärrä kuitenkin, että se oleellinen meriitti YLE:n tehdessä muisto-ohjelmia on kuinka laajalti tunnettu, arvostettu ja pidetty ko. henkilö on Suomen kansan keskuudessa

Minulle aina muistuu mieleen muusikoiden poismenoista vanha muisto menneisyydestäni.
Menin tutustumaan ravintolaan, jonka työpaikkani valaisi
discoksi. Minua haki tanssimaan mies, joka kertoi syvästi surevansa John Lennonin kuolemaa. Joka kerta kun radiossa soi Imagine, mieleeni nousee sekalaisia muistoja romanssista, joka päättyi surkeasti. Olin tyhmä, kun lähdin testaamaan välkkyvää discolattiaa.
Elämästäni ei tulisi mitään, jos aina vaipuisin syvään suruun lööppien mustista sururevityksistä. Suomessa riittää yllinkyllin korvia repivän musiikin esittäjiä.

Eli aloittajan tarkoitus oli vain länkyttää eikä keskustella.
En edes lukenut ketjun aloitusta. Kirjoitan vapaata tajunnanvirtaa.
Ota sinäkin rennommin ja terapoi itseäsi ilmaiseksi tällä perhepalstalla. Kun luen iskelmätähtijuttuja, olen hyvilläni, että olen pysynyt visusti erossa musiikkialasta. Armi Aavikko oli ikäpolveni paras esimerkki alan karmeudesta.
Kajaanin teatterissa pyörii Armin elämästä näytelmä luin Voiman teatteriliitteestä.

Yhteistyössä