MIksi parempi ulkonäkö ei ole "pätevä" syy laihduttaa, kysyn vaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä vika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

missä vika

Vieras
Monesti törmää asenteeseen, että terveydelliset syyt ovat tietysti erittäin hyväksyttäviä ja painavia syitä laihduttaa, mutta ulkonäöllisten syiden takia ei saisi laihduttaa. Miksi parempi ulkonäkö ei saa olla syynä laihdutukseen? MIksi ei saisi yrittää näyttää hyvältä?

Itse olen normaalin rajoissa ja terveydellistä tarvetta laihduttaa ei ole, ja ei mulla nyt mitenkään ole paha ollakaan tässä kropassa. Kyse onkin siitä, että tahdon olla hoikka, koska näytän silloin paremmalta. Eli ihan puhtaasti ulkonäölliset syyt.

MOnesti toki kehutaan ihan vilpittömästi, jos lihava laihtuu normaalipainoiseksi. Sitten jos hän jatkaakin hoikistumista ja alkaa näyttää paremmlata kuin itse, niin silloin ei enää tulekaan niin positiivista kommenttia.

Ystäväni oli ikävuodet 17-25 melko iso, on 170 cm pitkä ja painoi tuolloin 90 kiloa. Sitten päätti laihduttaa, nyt 27-vuotiaana painaa 55kg, on erittäin treenattu, terve, hoikka ja hyväkuntoinen. Kasvot hänellä on aina olleet kauniit, mutta vasta nyt hän on kokonaisuutena upea.

Aluksi sai kehuja, mutta kun ei jättänytkään urakkaa normaalipainon ylärajaan, vaan halusi enemmän ja treenasi, niin sitä alettiin katsoa kieroon ja vähätellä. "Eihän sun nyt enää kannata", "ei naisen kannata treenata liikaa", "mun mielestä sulle sopii pieni pehmeys eikä lihakset". Kateuttako tuo on?

Alkuperäinen kirjoittaja missä vika;24688216:
Aluksi sai kehuja, mutta kun ei jättänytkään urakkaa normaalipainon ylärajaan, vaan halusi enemmän ja treenasi, niin sitä alettiin katsoa kieroon ja vähätellä. "Eihän sun nyt enää kannata", "ei naisen kannata treenata liikaa", "mun mielestä sulle sopii pieni pehmeys eikä lihakset". Kateuttako tuo on?

No ei - käytäppä aivoja. Kaikien silmään "kuivan kesän orava" ei ole nätti. Ja totta, pieni pehmeys kaunistaa montaa - vallankin ihmisiä joilla vaikkapa teräväpiirteiset kasvot.

Makuasioitahan nuo on, mikä kellekin kaunista.

Ehkä kateutta kans, mutta tottahan se on että liian laihakaan ei ole kovinkaan kaunis. Jos ystävä on 170/55 ja lihaksikas, niin kyllähän hän aika "tosi hoikka" on.

Oma mielipiteeni ehkä on että kukaan ei tule näyttämään samalta kuin mitä teki silloin hoikkana teininä, vanhempana "kuuluu olla" vähän muotojakin. Vaikka itsekkin kyllä haluaisin olla samanpainoinen kuin silloin joskus aikoinaan :D En vain tiedä jos se luisevuus sopii enää yhtä hyvin näin aikuisena?

Mä luulen, että pohjimmiltaan sillä on tarkoitettu sitä, että pysyvän elämäntapamuutoksen takia pitäis varmaan perustua ennemmin terveydellisiin syihin, eikä vain ulkonäköseikkoihin. Sitten se sanonta on vaan yleistynyt, ja ihmiset on ymmärtäneet sen vähän väärin.

Ainakin mä tulkitsen sen niin... että sillä on alunperin yritetty sanoa, että elämäntapamuutos on parempi kuin laihduttaminen, ja elämäntapamuutos on terveydellinen juttu ja ulkonäkö vaan plussaa. En tiiä.

Mä luulen, että osa ihmisistä voi olla oikeastikin kateellisia mutta osa sitten taas huolissaan siitä, että osaako toinen lopettaa ajoissa painonpudotusta... kun tuntuu aika usein siltä, että toiset ei osaa nähdä entistä lihavaa jotenkin oikean kokoisena painonpudotuksen jälkeen. Kai se ottaa vaan aikansa, että se muiden mielikuva muuttuu? Aika pitkään se pysyy se vanha mielikuva minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja missä vika;24688216:
Monesti törmää asenteeseen, että terveydelliset syyt ovat tietysti erittäin hyväksyttäviä ja painavia syitä laihduttaa, mutta ulkonäöllisten syiden takia ei saisi laihduttaa. Miksi parempi ulkonäkö ei saa olla syynä laihdutukseen? MIksi ei saisi yrittää näyttää hyvältä?

Itse olen normaalin rajoissa ja terveydellistä tarvetta laihduttaa ei ole, ja ei mulla nyt mitenkään ole paha ollakaan tässä kropassa. Kyse onkin siitä, että tahdon olla hoikka, koska näytän silloin paremmalta. Eli ihan puhtaasti ulkonäölliset syyt.

MOnesti toki kehutaan ihan vilpittömästi, jos lihava laihtuu normaalipainoiseksi. Sitten jos hän jatkaakin hoikistumista ja alkaa näyttää paremmlata kuin itse, niin silloin ei enää tulekaan niin positiivista kommenttia.

Ystäväni oli ikävuodet 17-25 melko iso, on 170 cm pitkä ja painoi tuolloin 90 kiloa. Sitten päätti laihduttaa, nyt 27-vuotiaana painaa 55kg, on erittäin treenattu, terve, hoikka ja hyväkuntoinen. Kasvot hänellä on aina olleet kauniit, mutta vasta nyt hän on kokonaisuutena upea.

No mun mielestä ei välttämättä kateutta, mutta suurelta osin voi ollakin. Minä tykkään pehmeämmästä naisvartalosta ja mun silmiini kaunein naisvartalo on just sellainen normaalipainon yläpäässä oleva. Multa tuo lausahdus olisi siis totta. Mutta tosiasiahan on, että suurin osa naisista haluaa teinipoikamaisen vartalon niin eiköhän tuo enimmäkseen kateutta ole. Ei haluta, että kaveri näyttää paremmalta kuin itse näyttää.

[QUOTE="tui";24688241]No ei - käytäppä aivoja. Kaikien silmään "kuivan kesän orava" ei ole nätti. Ja totta, pieni pehmeys kaunistaa montaa - vallankin ihmisiä joilla vaikkapa teräväpiirteiset kasvot.

Makuasioitahan nuo on, mikä kellekin kaunista.[/QUOTE]

Hah, tuota juuri tarkoitin. Kun hän ei todellakaan ole mikään "kuivan kesän orava", vaan treenattu ja kaunisvartaloinen. Tuskin kovin monen mielestä luisevuus onkaan kaunista, mutta minusta on suhteellisuudentajun hämärtymistä, jos hoikka (EI laiha) ja treenattu on kuivan kesän orava. Huh.

[QUOTE="aapee";24688284]Hah, tuota juuri tarkoitin. Kun hän ei todellakaan ole mikään "kuivan kesän orava", vaan treenattu ja kaunisvartaloinen. Tuskin kovin monen mielestä luisevuus onkaan kaunista, mutta minusta on suhteellisuudentajun hämärtymistä, jos hoikka (EI laiha) ja treenattu on kuivan kesän orava. Huh.[/QUOTE]

No mut tää on sun mielipide, että se on treenattu ja kaunisvartaloinen. Mun silmiin samainen nainen saattaa näyttää "kuivan kesän oravalta". Esim 90-prosenttisesti julkkisten "upeat" bikinikuvat ei näytä mun mielestä hyvältä...

Ehkä kateutta kans, mutta tottahan se on että liian laihakaan ei ole kovinkaan kaunis. Jos ystävä on 170/55 ja lihaksikas, niin kyllähän hän aika "tosi hoikka" on.

Oma mielipiteeni ehkä on että kukaan ei tule näyttämään samalta kuin mitä teki silloin hoikkana teininä, vanhempana "kuuluu olla" vähän muotojakin. Vaikka itsekkin kyllä haluaisin olla samanpainoinen kuin silloin joskus aikoinaan :D En vain tiedä jos se luisevuus sopii enää yhtä hyvin näin aikuisena?

Ei nuo mitat sulje muotoja pois, on yhä normaalipainon rajoissakin, ja treenattu vartalo on aina terveemmän ja kauniimman näköinen kuin vain laihdutettu. Miksi se yläraja olisi hyväksyttävämpi kuin alaraja? Ja minusta taas 27-vuotiaalla hoikkuus on vain nuorekasta ja nättiä, 70-vuotiaalla se voi ollakin vähän eri asia.

Toi on ihan totta. Ei kukaan 30-vuotias voi näyttää samalta kuin 14-vuotias vaikka laihduttaisi miten. Ja miksi pitäisikään? Ne ruumiilliset muutokset kuuluu ikään ja varsinkin synnytys muokkaa ruumiinrakenteen monesti ihan uusiksi. Lantionseudun,rinnat.. Näissä puitteissa toki voi tavoitella "täydellistä" vartaloa kunhan muistaa realiteetit ja hyväksyy ne. Hyvä vartalo tarkoittaa eri iässä eri asioita.

Aloittajan kanssa olen osittain samaa mieltä,että miksi normaalipainoisten hoikistumista tai treenaamista ei huomata samalla tavalla? Kai sitä nyt voi sanoa että näytätpä hyvältä,vaikka ei kymmeniä kiloja olisikaan pudottanut. Ja totta on että kaikki ei tykkää "kuivan kesän oravista" kuten joku kauniisti ilmaisi,mutta yleensä juuri pyöreähköt ihmiset ovat ensimmäisinä julistamassa kukkakeppien ja pulkannarujen rumuutta ja sitä miten "meiän isäntä" ei semmosiin luuviuluihin koskis. Mene ja tiedä.

[QUOTE="vieras";24688313] Ja totta on että kaikki ei tykkää "kuivan kesän oravista" kuten joku kauniisti ilmaisi,mutta yleensä juuri pyöreähköt ihmiset ovat ensimmäisinä julistamassa kukkakeppien ja pulkannarujen rumuutta ja sitä miten "meiän isäntä" ei semmosiin luuviuluihin koskis. Mene ja tiedä.[/QUOTE]

No jaa, toisaalta minä taas kuulin aina niiltä hoikilta ja normaalipainoisilta todella rankkaa ja asiatonta kommenttia omasta ylipainostani. Meni tosi henkilökohtaiseksi ja rumaksi, myös ihan vierailta ihmisiltä ja ihan naamatusten. Mä en itse asiassa vieläkään oikein käsitä, että mikä sai aikuisetkin ihmiset kommentoimaan niin rumasti, huutelemaan tai nauramaan.

Minulla on ns.läskinpoistourakka on meneillään, sillä tiedän näyttäväni hiton hyvältä laihempana:D:cool: Parempi ulkonäkö on mulle tärkeä juttu ja parempi terveys tulee siinä samalla. Oon vain semmoseen asiaan kiinnittäny huomiota, että lihavat ystäväni kehuvat, että näytän paremmalta pyöreämpänä...nii`in.....mene ja tiedä:D

Pätevä syy se on, kai jokainen tahtoo olla kaunis. Kateutta tuo vaan on. Ja se, että oma kroppaihanne/maku eroaiskin laihduttajan/treenaajan kroppamausta, niin on kyllä tosi junttia sanoa toiselle se päin naamaa. Tai siis minusta olisi mölliä käytöstä tokaista, että "näytit kyllä paremmalta pyöreämpänä, jos toinen on tehnyt paljon töitä ja on innoissaan muuttuneesta kropastaan. En minäkään mene sanomaan lihavalle, että "näytit kyllä paremmalta hoikkana".

No jaa, toisaalta minä taas kuulin aina niiltä hoikilta ja normaalipainoisilta todella rankkaa ja asiatonta kommenttia omasta ylipainostani. Meni tosi henkilökohtaiseksi ja rumaksi, myös ihan vierailta ihmisiltä ja ihan naamatusten. Mä en itse asiassa vieläkään oikein käsitä, että mikä sai aikuisetkin ihmiset kommentoimaan niin rumasti, huutelemaan tai nauramaan.

No toi ei oo kiva kumminkaan päin :/ Pitäs antaa kaikkien olla rauhassa omassa kropassaan.

Ulkonäkö on yleisin syy laihduttaa. Tai kuviteltu vaikutus ulkonäköön. Monella ei-lihavalla kiintetys olis parempi, mutta monelle riittää se kun vaaka näyttää 1-2 kg vähemmän.

Mulla on yksi ystävä, joka teki noin. Oli ylipainoinen ja laihdutti, ja laihdutti. Hän laihdutti liikaa. Hän näytti lopulta harmaalta ja nääntyneeltä. Ei sellainen ole kaunista. Onneksi on nyt lihottanut pari kiloa takaisin. Kyse ei todellakaan ainakaan tässä tapauksessa ollut kateudesta, vaan huolesta ystävän terveydestä.

Kateutta monessa tapauksessa, ihmisethän luokittelevat toisiaan tietyille tasoille, ihan tahattomasti, ja kyllähän se jotenkin tuntuu, jos sellainen, joka ulkonäköasioissa on aiemmin ollut alemmalla tasolla, nouseekin nyt omalle tasolle tai menee jopa ohi.

Jos kaverisi on sellainen (kuten monet laihduttajat), että ei puhu mistään muusta kuin siitä laihduttamisesta, niin sekin voi olla syy siihen, miksi ympärillä olevat ihmiset huolestuvat. Pelkäävät, että homma on mennyt oli, kun kerran kaverisi on jo hyvin timmissä kunnossa.

En mä aikanaan normaalipainon sisällä lahduttaessani edes kertonut kellekään, että laihdutan. Se vähintäänkin puolitti sellaiset kommentit muiilta, joita esimerkiksi ap:n kaveri on saanut. Sain häärätä hyvinkin rauhassa.

[QUOTE="ummi";24689165]Jos kaverisi on sellainen (kuten monet laihduttajat), että ei puhu mistään muusta kuin siitä laihduttamisesta, niin sekin voi olla syy siihen, miksi ympärillä olevat ihmiset huolestuvat. Pelkäävät, että homma on mennyt yli, kun kerran kaverisi on jo hyvin timmissä kunnossa.

En mä aikanaan normaalipainon sisällä lahduttaessani edes kertonut kellekään, että laihdutan. Se vähintäänkin puolitti sellaiset kommentit muiilta, joita esimerkiksi ap:n kaveri on saanut. Sain häärätä hyvinkin rauhassa.[/QUOTE]

Typon korjausta.

Mä ainakin laihdutin puhtaasti ulkonäöllisistä syistä.( Eipä sillä, ei mulla painoa niin paljoa ollutkaan että se terveysriski oisi ollut.)
Sain siinä samalla HYVÄn olon, hyvän itsetunnon ja terveelliset elintavat jäi pysyvästi eli toivottavasti muutama elinvuosi lisää myös!

kyllä se on ihan hyvä syy laihduttaa. toki voi se pilatkain ulkonäön jos laihduttaa liikaa. mun ystävä, kävi laihdutusleikkauksessa ja sen paino on vähässä ajassa tippunut 150 kilosta 70 kiloon. ja pakko on sanoo, että tällä hetkellä ei ole kovinkaan kaunis. ensinnäkin sen takia, ettei osaa nyt pukeutua, kun ennen on joutunut pukeutumaan lakanaa. ja toiseksi kun tukka lähtee päästä, että on melkein kalju. mutta eiköhän tuo tukanlähtö ainakin tasaannu ajan kanssa