Miksi päiväunien jälkeen aina paha olo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Olisi mukavaa nukkua silloin tällöin päikkärit. Joskus nukunkin mutta ei kannattaisi koska tulee niin hiton paha olo. Melkein itken täällä kun haluaisin tehdä kaikkea mutta oksettaa ja päätä särkee ja kropasta ei ole mihinkään. Ei ole yhtään virkeä olo. Tiedän että parin tunnin päästä heräämisestä helpottaa. Yöunien kanssa ei ole mitään tällaista ongelmaa.

Ja tämä sama juttu on vaivannut niin kauan kuin muistan, että ei ole mitään uutta :(

[QUOTE="vieras";23020447]Sinulla taitaa olla verensokerit matalalla ko heräät?[/QUOTE]

Sekin käynyt mielessä.. Mutta esim. nyt join ja söin kun heräsin vaan ei auta. Teininä mulla oli kaveri jolla oli sama ongelma. Pitäis kysyä häneltä että jatkuuko ongelma näin aikuisenakin vielä..

[QUOTE="onni";23020473]Mulla oli noin kun söin e-pillereitä :([/QUOTE]

Joo no mä en syö :(

Oon nyt raskaanakin viimeisilläni ja olis ihana vielä nukkua silloin kun nukuttaa. Niin kuin just viime yö oli tosi huono ja nyt illansuussa nukuin pari tuntia. Mut aina se on tällaista, argh!

[QUOTE="Jii";23020553]Nukutko liian pitkään? Vartin torkut on kuulemma sellaiset että piristää, tunti on jo liikaa.[/QUOTE]

Joo näin se yleensä on. Jos nukkuu liikaa, tulee pöhnäinen olo, ainakin minulle. Ja saattaa vähän pyörryttää tms. Ihan vaan vartin, korkeintaan puolen tunnin unet on ihanteellisimmat.

Joltain kuulin, että on hyvä mennä torkuille niin että on valmiiksi jo vähän vessahätä. Näin ei tule nukuttua liian pitkään, kun kohta on jo noustava vessaan :D

[QUOTE="Jii";23020553]Nukutko liian pitkään? Vartin torkut on kuulemma sellaiset että piristää, tunti on jo liikaa.[/QUOTE]

Just samaa tulin sanomaan. Laitan kellon soimaan, jos hyvin väsynyt. En tiedä nukunko ihan mutta untakin nään ja havahdun ylös pirteänä juuri ennen kellon soimista. Kyllä piristää.

Mulla on sama juttu. Nokoset eivät todellakaan virkistä, oli ne sitten pitkät tai lyhyet, vaan olo on herätessä tokkurainen ja oksettava. Tämä on 3-vuorotyötä tekevälle varsinainen haaste.

Ja minäkin kärsin samasta. Pienet tirsat saa vain raivostumaan ja pitkistä tulee paha olo. En voi ollenkaan nukkua päivällä, vaikka väsyttäisi. Mulla tämä sama vaiva on ollut aina, ja nyt ikää on 50 vuotta.

Seuraavaksi kun menet torkuille otat kotiavaimet käteesi ja roikotat kättäsi laidan yli. Kun olet tarpeeksi nukahtanut, avaimet tippuu latitialle ja sinun on aika nousta.
Testaa näin tuleeko paha olo liian pitkistä unista.

Mulla samaa ongelmaa! Joskus vaan on niin kamalan väsy, että pakko se on nukkua päivälläkin. Sit on tokkurassa loppupäivän. On nimenomaan sellanen pöhnäinen olo.
Mä en tajua noita 15min torkkuja herätyskellon kanssa, mulla menee ainaki sen verran siihen nukahtamiseen, olis väsy kuinka kova vaan! :D Yleensä siis kun menen päikkäreille, aikaa tulee olla pari tuntia. En ees viitsi kokeilla nukkumista tytön päikkäreiden aikaan (ne kestää 30min-60min) kun tiedän, että sellaisen määrän jälkeen oon vaan entistä väsyneempi ja kiukkuisempi kun joudun herätä kesken..

Joskus otin asiakseni kokeilla noita 15-30 min päikkäreitä. Eihän siitä mitään tullut. Jokaikinen kerta otin herätyksen pois ja jatkoin unia vielä tunnin verran kun ei vaan saa itseä ylös noin lyhyiden unien jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Joo no totta, nukun ehkä liian kauan, ainakin tunnin. Vois kokeilla tuota avainjuttua :D

Mäkin oon miettinyt että jos laitan kellon soimaan vartin päästä, niin en kerkeä välttämättä edes nukahtaa siinä ajassa! Jos sen laittais vaikka puolen tunnin tai 45min. päästä soimaan niin kerkeäis nukahtaa. Tai sitten ajattelen vaan että paljonkohan se kello on..

Itse olen myös kolmivuorotyössä (tosin nyt ä-lomalla) ja todellakin asettaa haasteita..

Seuraavaksi kun menet torkuille otat kotiavaimet käteesi ja roikotat kättäsi laidan yli. Kun olet tarpeeksi nukahtanut, avaimet tippuu latitialle ja sinun on aika nousta.
Testaa näin tuleeko paha olo liian pitkistä unista.

Kokeilin aikoinaan samaa kun terv.tiedon opettaja kertoi itellään tuon toimivan, itsehän vetäsin nukahtaessa avaimet tiiviisti kainaloon ja parin tunnin päästä heräsin avaimenkuva poskella.