Miksi päiväkodeissa on joka aamu puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työmamma

Vieras
Poikani inhoaa puuroa. Arvatkaa kuinka kova nälkä on päiväruokaan mennessä kun aamulla ei juuri koskaan päiväkodissa syö!? Nyt tosin ollaankin siirtymässä tekemään niin, että annan hedelmää tms kotona ennen päiväkotiin menoa.

Hyvä kysymys. Ei puuro ole lapsille elintärkeä osa aamupalaa. Muitakin vaihtoehtoja toki on olemassa. Meillä syödään kerta viikossa ryynipuuroa, kerta viikossa mannapuuroa ja muina aamuina leipää, hedelmiä, jugurttia, karjalanpiirakkaa tms.

Ei pojujen päiväkodissa ainakaan. Yleensä 2-3 kertaa viikossa puuroo. Välillä on vispipuuroo, muroja, jugurttia ja suklaapuuroo. Pienemmille tarjotaan niin pitkään tavallista puuroo kun sitä syö :)

kustannuskysymys. valitettavasti. tiedättekö kuinka pienellä summalla/nuppi täytyy päivähoidossa ja koulussa saada ruuat pöytään? lisäksi monessa kunnassa kilpailutetaan ruokapalvelun tuottajat ja sillon tingitään jo paitsi maittavuudesta ja monipuolisuudesta myös terveellisyydestä. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
lapsi syö kotona ennen hoitopaikkaan menoa, joten ei liene ongelma???

No ei meidän lapset ainakaan syö. Hoitoon lähdetään n klo 7 ja aamupala on päiväkodissa klo 8. Jos heräävät poikkeuksellisen aikaisin, niin silloin saatan antaa jotain kevyttä aamupalaa, mut muuten en. Jos syövät vähän ennen klo 7 vaikka leipää, niin takuulla ei puuro maistu tunnin päästä, kun se maistuu muutenkin huonosti ja sillä ennen klo 7 syödyllä leivällä/hedelmällä ei jaksa lounaaseen asti.

Sitten syödään aamupala kotona, jos päiväkodissa ei puuro maistu. Ei kouluissa tai hoitopaikoissa ole mahdollisuutta tehdä jokaisen lempiruokia, vaan sitä syödään mitä tarjotaan. Puuro on ravitsevaa ja pitää nälän tunteen poissa kauan. Siksi se on hyvä aamupala päiväkodeissa.

Itse ainakin olen tosi tyytyväinen, että puuroa tarjoavat. Se on terveellistä eikä täynnä säilöntäaineita ja sokeria niinkuin murot. Meillä ei kotonakaan muroja tai muuta vastaavaa hömppää syödä. Lapset syövät ja oppivat tykkäämään ihan siitä mihin ovat tottuneet. Meidän tyttö ei esim. pidä makujogurteistakaan, koska ovat liian makeita. Hänestä maustamaton A+ jogurtti on parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja the:
Sitten syödään aamupala kotona, jos päiväkodissa ei puuro maistu. Ei kouluissa tai hoitopaikoissa ole mahdollisuutta tehdä jokaisen lempiruokia, vaan sitä syödään mitä tarjotaan. Puuro on ravitsevaa ja pitää nälän tunteen poissa kauan. Siksi se on hyvä aamupala päiväkodeissa.

Joo aikamoista olis jos 30 tenavaa tilaisi aamiaista listalta :laugh: Kannattaa herättää tenava aikasemmin et kerkee syödä kotona aamiaista jos ei kunnon ruoka kelpaa.

Omassa työpaikassani (päiväkodissa) on tosi harvoin puuroa. Minun mielestä sais olla joka aamu tarjolla. Meillä lapset syöneet koko elämänsä ajan aamu ja iltapuuron eikä valittamista. Lasten päiväkodissa on puuroa pari kertaa viikossa, mutta yleensä meillä lapset söi kotona aamupuuron ennen päiväkotiin menoa. Menivät sen verran myöhemmin aina kun menivät.
itse olen sitä mieltä, että jokainen lapsi oppii syömään puuroja jos niitä on laidasta laitaan ja niiden kera on esim: soppaa ja marjoja. Ei aina tarvitse olla kaurapuuroa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lapsi herätetään klo 7:00 ja aamupala n. klo 8 päivähoidossa, kotona ei arkiaamuisin syödä aamupalaa (paitsi aikuiset).

Samallahan lapsi syö kun vanhemmatkin ja ongelmaa ei synny. Puuro tosin on paljon terveellisempää kuin esim. lihottavat murot.

Mitä olette mieltä että sen puuron päälle ripotellaan sokeria ??

Monessa päiväkodissa tapana ! Minusta aivan käsittämätön tapa, yritin omassa yksikössäni ehdottaa, että tästä typerästä tavasta luovuttaisiin, mutta ei käy !!! Mätetään sitten sokeria puuron päälle, että lapset söisivät paremmin.

Mitä olette mieltä että sen puuron päälle ripotellaan sokeria ??

Monessa päiväkodissa tapana ! Minusta aivan käsittämätön tapa, yritin omassa yksikössäni ehdottaa, että tästä typerästä tavasta luovuttaisiin, mutta ei käy !!! Mätetään sitten sokeria puuron päälle, että lapset söisivät paremmin.

Niimpä, kun kyseessä on kuitenkin se PAKKOPUURO. Puuroa vaan naamariin keinolla millä hyvänsä. Eihän jokapäiväisestä puurosta voi luopua...

Pojan pk:ssa on aina melkein leipää puuron lisäksi, tai sitten kun on syönyt puuron saa leivän palan. Ja kerta viikkoon on muroja ja kerta viikkoon kaakao ja leipä..Mä tykkään että on tuo puuro/velli,koska sillä pysyy nälkä kaikista parhaiten, on terveellistä ja hyvää! Ei meilläkään poika enää mikään puuron intohimoinen ystävä ole, kotona ei juurikaan enää uppoa, mutta tarhassa syö kyllä!

Mua taas häiritseen, kun leipä on usein täysvaaleeta, käytännössä pullaa!! Ja välipalalla saa melkein aina keksin, kun on vellin/kiisselin tms. syönyt! :o

Jos jotain kaipaan pk:n ruokalistaan muutoksia, niin enemmän hedelmiä ja kasvispaloja!!

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Lapsi herätetään klo 7:00 ja aamupala n. klo 8 päivähoidossa, kotona ei arkiaamuisin syödä aamupalaa (paitsi aikuiset).

Samallahan lapsi syö kun vanhemmatkin ja ongelmaa ei synny. Puuro tosin on paljon terveellisempää kuin esim. lihottavat murot.

minusta on hyvä, että lapset saavat nukkua mahdollisimman pitkään aamulla. kyllä aamiaisen ehtii sitten päiväkodissakin. julmaa olisi herätellä lapsia vaikka 5.30 vain jotta ehtisivät syödä vielä aamupalan ja tulla tarhaan vaikka 6.30. ja harvalle aikuisellekaan ruoka maistuu vielä siihen aikaan aamusta. itsekin syön aamiaisen töissä vasta lasten kanssa samaan aikaan kun olen aamuvuorossa.

Yhteistyössä