Miksi noita lapsia pitää väkisin nukuttaa päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaargh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaargh

Vieras
3,5 v edelleen hereillä kun ei tule uni kun on taas nukutettu päiväunille väkisin ja annettu nukkua se reilu 1,5h. Aamulla on taas vaikeaa herätä sitten. Ymmärrän, että päiväkodissa väsyy eri lailla kun kotona, ja nukkukoon jo itse nukahtaa, mutta pakkoko on väkisin silitellä uneen...

No ei kai ketään väkisin nukuteta :O Oikeestiko lapsi silitellään uneen, vaikkei vanhemmat haluaisi lapsen nukahtavan? Meillä (olen siis pk:ssa töissä) kenenkään ei ole pakko nukkua, unisadun ja n. puolen tunnin levon jälkeen saa nousta hiljaisiin hommiin. Ja osa saa nukkua puoli tuntia, osa tunnin... eipä kyllä ole kivaa sekään kun yritetään väkisin pitää hereillä lasta joka on tosi väsynyt.

No lastenhoitaja itse kertoi, että tänään piti oikein vieressä istua ja silitellä, että nukahti ja oli mennyt lähes puoli yhteen, joten antoivat sitten nukkua kahteen asti.... Mä oon puhunut näistä meidän illoista, kun isosisko menee klo 20 nukkumaan niin parempi olisi jos nukkuisivat yhtä aikaa. Mutta ei, kun ei toista nukuta siellä. yritä sit eskarille selittää ett sä meet nukkumaan mut pienempi viel valvoo... laitan molemmat yhtäaikaa, mutta sitten pienempi puuhailee kaikkea ja pitää ääntä ettei isompi saa nukkua...

No mun kersa ei nukahda paijaamiseenkaan jos ei oo nukahtaakseen. En mää kyllä itse hoitajana koe nukuttavani väkisin ja meillä yli 3v saavat nousta tietyn ajan jälkeen. Sitä pienemmät nukkuvat järjestään.

Tuo on se vaihe minkä lapset käy läpi oli sitten kotihoidossa tai päiväkodissa. Kotona lapsi sitten kiukuttelisi iltapäivästä kun väsyttää. Kohta aivan kohta se helpottaa ja päikkärit jää pois ja jaksaa iltaan. Vaikka tekee ne päikkärit silti kaikille joskus hyvää :) eli malttiamalttia väliaikaista kaikki on vaan!

Mennään klo 8- 8.30 päiväkotiin, eli herätys on klo 7. Eskarilainen lopetti päiväunet 2 vuotiaana, ei ole sen jälkeen nukkunut päiväkodissa tai kotona, 3,5v ei myöskään viikonloppuisin tai lomilla nuku kotona. Olen puhunut asiasta ja sovittiin, että nukkuu vain yhteen asti jos nukahtaa. Ilmeisesti on vaan kova halu saada kaikki nukkumaan, että on mahdollisimman helppoa. Kyseessä siis 1-4v ryhmä, ja suurin osa on pieniä ja nukkuu...

haluaako ja tarvitseeko unta! Ei pakko nukuttaminen! Se taistelujen taistelu kun toista nukutat väkisin! Annat vaan olla ja pötköttää! jos uni tulee se tulee! lapsille kehittyy se "juokse tai kuole", aika nuorina . Ollaan eläimiä ja pohjaudutaan luola miehistä joten tähän voin verrata eläintä. Eläin emo jos lähtee metsä reissulle ne oppi jo emolta sen että outo ääni saane varpailleen. Elä tai tule syödyksi. Sitä ei ole evoluutio meiltä ihmiseltä poistanut. Siks lapset aina hätääntyy kun hoitaja on kireä se tarkoittaa että vaara!

Mennään klo 8- 8.30 päiväkotiin, eli herätys on klo 7. Eskarilainen lopetti päiväunet 2 vuotiaana, ei ole sen jälkeen nukkunut päiväkodissa tai kotona, 3,5v ei myöskään viikonloppuisin tai lomilla nuku kotona. Olen puhunut asiasta ja sovittiin, että nukkuu vain yhteen asti jos nukahtaa. Ilmeisesti on vaan kova halu saada kaikki nukkumaan, että on mahdollisimman helppoa. Kyseessä siis 1-4v ryhmä, ja suurin osa on pieniä ja nukkuu...

Millainen unentarve on viikonloppuisin ja loma-aikoina?

Yhteistyössä