Miksi niitä kirjastosta lainattuja kirjoja ei voi palauttaa !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kais

Tunnettu jäsen
28.12.2010
40 921
18 974
113
Mikä siinä oikein mättää, ettei voi palauttaa lainoja kirjastoon ?
Jos kirjasto lähettää palautuskehoituksia, niin miksi ei voi mennä selvittämään asiaa ? :mad:

Muut asiakkaat ei sitten saa lainata, lukea ja nauttia näistä kirjoista, joita ei palauteta.
Tänään kävin etsimässä kirjastossa erästä kirjaa, hyllystä ei löytynyt, joten kävin kysymässä
neuvonnassa, niin kirja on lainassa ja myöhässä, huuhtikuun lopulla jo ollut eräpäivä,
kirjasto on lähettänyt jo 2 palautuskehoitusta ja seuraavana lähettävät laskun.

Saa nähdä saako kyseistä kirjaa koskaan takaisin. :mad:

Ymmärrän jos joskus vahingossa myöhästyy päivän tai pari, mutta tuollaista toimintaa
en ymmärrä yhtään.

Sori mutta mä vaan unohdan ne aina :ashamed: Lähettävät tosin laskun heti niin siinä vaiheessa käyn viemässä, jos muistan :D Älä huoli, nyt on taas lainauskielto päällä joten en ole hetkeen lainailemassa :P

[QUOTE="vieras";26612722]Sori mutta mä vaan unohdan ne aina :ashamed: Lähettävät tosin laskun heti niin siinä vaiheessa käyn viemässä, jos muistan :D Älä huoli, nyt on taas lainauskielto päällä joten en ole hetkeen lainailemassa :P[/QUOTE]

Ok, miksi unohat ?
Jos siulla vähän myöhästyy ja reagoit palautuskehoitukseen, ni ei niin paha ole, ymmärrän että sitä voi välillä unohtaa.
Mutta kun tällä kirjalla olisi ollu eräpäivä jo huuhtikuussa, loppupuolella eikä
tämä lainaaja ole reagoinut millään tavalla palautuskehoituksiin. :|

Sehän tässä on inhottavaa, ettei reagoi millään tavalla eikä palauta.

:) Hyvää kesää siulle.

Viimeksi muokattu:
En ole ehtinyt lukea kirjaa eräpäivään mennessä, ja uusia ei saa, kun on paljon varauksia jonossa. Eli luen ihan rauhassa kirjan loppuun ja maksan mielellään vähän sakkoa siitä. Haluan lukea silti kirjan nyt loppuun asti, sen sijaan että odottaisin kuukausikaupalla jonossa sitä.

Ok, miksi unohat ?
Jos siulla vähän myöhästyy ja reagoit palautuskehoitukseen, ni ei niin paha ole, ymmärrän että sitä voi välillä unohtaa.
Mutta kun tällä kirjalla olisi ollu eräpäivä jo huuhtikuussa, loppupuolella eikä
tämä lainaaja ole reagoinut millään tavalla palautuskehoituksiin. :|

Sehän tässä on inhottavaa, ettei reagoi millään tavalla eikä palauta.

:) Hyvää kesää siulle.

Unohdan joka ikinen kerta ja muistutuslappu tulee aika myöhässä joten siinä on jo kerralla lasku. Jaa-a, enpäs tiedä miksi.

Onhan tuo ikävää, mutta jos alkaa oikein ajattelemaan (mikäli sellaista kukaan nyt helteillä jaksaa), niin tuohon asiaan voi olla aika montakin ihan järkeenkäypää syytä ja selistä. Tässä muutama: lainaaja on kuollut tai joutunut sairaalaan. Lainaaja on lähtenyt pitkälle lomamatkalle eikä ole lähtökiireissä muistanut että kirjastosta on jotain lainassa. Lainaajan yhteystiedot ovat muuttuneet eikä hän ole saanut muistutuksia.

En tarkoita, että haluaisin hyysätä näitä myöhästelijöitä, mutta asiaa kannattaa aina tarkastella myös toiselta kantilta. Itse koin samanlaisen tapauksen henkilökohtaisesti puoli vuotta sitten, kun veljeni sairastui vakavasti, makasi sairaalassa viikkoja ja kuoli. Hänen asunnostaan löytyi muutamia kirjaston kirjoja ja levyjä, jotka olivat myöhässä, mutta asiat on hoidettu ja aineisto palautettu.

En ole ehtinyt lukea kirjaa eräpäivään mennessä, ja uusia ei saa, kun on paljon varauksia jonossa. Eli luen ihan rauhassa kirjan loppuun ja maksan mielellään vähän sakkoa siitä. Haluan lukea silti kirjan nyt loppuun asti, sen sijaan että odottaisin kuukausikaupalla jonossa sitä.

Eli siusta on ok, että kirja myöhästyy yli 2 kuukautta, muut joutuu oottamaan etkä voi
ottaa kirjastoon yhteyttä vaikka lähettävät palautushuomautuksia ?
Nyt eivät kirjastossa edes tiedä meinaako lainaaja edes palauttaa kirjaa koskaan,
aika ikävä temppu muita asiakkaita kohtaa.
Miksi et voi vaikka uusia lainaa netissä ?

Ennen vanhaan oli helpompaa hautoa kirjoja. Yhtä pääsykoekirjaa pidin lainassa puolisen vuotta ja kun palautin sen, raivosta kihisevä kirjastotäti oikein pahoitteli, ettei voinut periä vielä suurempaa sakkoa. Toiselle taas sanoin kirjan olevan lainassa "liitukaudelta". Ei se ihan niin myöhässä ollut.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Eli siusta on ok, että kirja myöhästyy yli 2 kuukautta, muut joutuu oottamaan etkä voi
ottaa kirjastoon yhteyttä vaikka lähettävät palautushuomautuksia ?
Nyt eivät kirjastossa edes tiedä meinaako lainaaja edes palauttaa kirjaa koskaan,
aika ikävä temppu muita asiakkaita kohtaa.
Miksi et voi vaikka uusia lainaa netissä ?

Tuo kirjoittajahan sanoi, ettei voi uusia lainaa, koska siellä on varausjonoa.

Onhan tuo ikävää, mutta jos alkaa oikein ajattelemaan (mikäli sellaista kukaan nyt helteillä jaksaa), niin tuohon asiaan voi olla aika montakin ihan järkeenkäypää syytä ja selistä. Tässä muutama: lainaaja on kuollut tai joutunut sairaalaan. Lainaaja on lähtenyt pitkälle lomamatkalle eikä ole lähtökiireissä muistanut että kirjastosta on jotain lainassa. Lainaajan yhteystiedot ovat muuttuneet eikä hän ole saanut muistutuksia.

En tarkoita, että haluaisin hyysätä näitä myöhästelijöitä, mutta asiaa kannattaa aina tarkastella myös toiselta kantilta. Itse koin samanlaisen tapauksen henkilökohtaisesti puoli vuotta sitten, kun veljeni sairastui vakavasti, makasi sairaalassa viikkoja ja kuoli. Hänen asunnostaan löytyi muutamia kirjaston kirjoja ja levyjä, jotka olivat myöhässä, mutta asiat on hoidettu ja aineisto palautettu.

No tuossa tilanteessa kyllä ymmärrän miksi myöhästyy tai kehoituksiin ei reagoita.
Ehkä tuossa tilanteessa olisi hyvä sopia, että joku käy asunnossa tarkistamassa onko
kirjaston kirjoja tai lehtiä.

Osanottoni veljesi menehtymisestä. :hug:

On kyllä itsekästä ja typerää olla palauttamatta kirjoja edes suurin piirtein eräpäivän tienoilla. Jos on niin huolimaton ettei tuohon kykene, niin kannattaa alkaa ostamaan kaupasta kirjat jotka haluaa lukea.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Alkuperäinen kirjoittaja möhkö;26612899:
Tuo kirjoittajahan sanoi, ettei voi uusia lainaa, koska siellä on varausjonoa.

Niin lukikin, oikeassa olet, mutta silti ei miusta ole oikein pitää lainoja monta kuukautta itsellään.

Mä syytän mun äitiä :) mun äiti on kirjaston täti joten mä kasvoin siihen että lainasit kyllä itse kirjoja, muttaen joutunut koskaan palauttamaan niitä. Kun äiti vei ne aina töihin mennessään. Nyt aikuisena yli kolmikymppisenä en edelleenkään saa aikaiseksi palauttaa kirjoja ajoissa.

Mikä siinä oikein mättää, ettei voi palauttaa lainoja kirjastoon ?
Jos kirjasto lähettää palautuskehoituksia, niin miksi ei voi mennä selvittämään asiaa ? :mad:

Muut asiakkaat ei sitten saa lainata, lukea ja nauttia näistä kirjoista, joita ei palauteta.
Tänään kävin etsimässä kirjastossa erästä kirjaa, hyllystä ei löytynyt, joten kävin kysymässä
neuvonnassa, niin kirja on lainassa ja myöhässä, huuhtikuun lopulla jo ollut eräpäivä,
kirjasto on lähettänyt jo 2 palautuskehoitusta ja seuraavana lähettävät laskun.

Saa nähdä saako kyseistä kirjaa koskaan takaisin. :mad:

Ymmärrän jos joskus vahingossa myöhästyy päivän tai pari, mutta tuollaista toimintaa
en ymmärrä yhtään.

Osta sinäkin kirjakaupasta kirjasi niin ei tarvitse vinkua :)

Mä syytän mun äitiä :) mun äiti on kirjaston täti joten mä kasvoin siihen että lainasit kyllä itse kirjoja, muttaen joutunut koskaan palauttamaan niitä. Kun äiti vei ne aina töihin mennessään. Nyt aikuisena yli kolmikymppisenä en edelleenkään saa aikaiseksi palauttaa kirjoja ajoissa.

Auts, äitiä on hyvä syyttää. :D
No kyllä mie parin päivän myöhästymisen ymmärrän tai vaikka viikonkin.
Mutta ku tässä tapauksessa kirja on myöhässä jo 2 kk, vähän ylikin.
Harmillista kun muitakin lukioita olisi ja on tämä yksi kappale kyseistä kirjaa.

[QUOTE="vieras";26614166]Osta sinäkin kirjakaupasta kirjasi niin ei tarvitse vinkua :)[/QUOTE]

Enkä osta ,miksi pitäisi, kirjaston kirjat on tarkoitettu kaikille lainattavaksi, ei vaan yhdelle tyypille joka pitää kirjoja lainassa kuukausikaupalla.
Enkä ala ostamaan kirjaa, josta en ehkä pidäkkään.

Tai no ostan, jos tiedän tykkääväni kirjasta ja kirjoittajasta, mutta koska kirjailijan kirja on mulle uusi
tuttavuus, niin en todellakaan ala ostamaan sellaista.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli useamman viikon myöhässä. Ei tullut mitään ilmoituksia, asiaan heräsin kun tuli outo fiilis että olen unohtanut jotain. Tuota kirjapinoa en edes ehtinyt lukemaan kun remontin jälkeen tuli ötökkäongelma, tekstiilit piti saunottaa, koti myrkyttää jne. niin ne kirjat jäivät kaiken alle kun piti huonekalutkin siirtää pois paikoiltaan. Sitten ne jäi sinne papereiden alle piiloon kun alettiin laittaan tavaroita takas. Kyllä hävetti kirjautua omiin tietoihin että olin lainauskiellossa :(

Oma moka, mikä johtui siitä kun huomio, aika ja kaikki voimat meni tuohon ötökköhommaan :/

Enkä osta ,miksi pitäisi, kirjaston kirjat on tarkoitettu kaikille lainattavaksi, ei vaan yhdelle tyypille joka pitää kirjoja lainassa kuukausikaupalla.
Enkä ala ostamaan kirjaa, josta en ehkä pidäkkään.

Tai no ostan, jos tiedän tykkääväni kirjasta ja kirjoittajasta, mutta koska kirjailijan kirja on mulle uusi
tuttavuus, niin en todellakaan ala ostamaan sellaista.

Onko sulle sitten käynyt noin useastikkin ettei joku ole palauttanut kirjaa kirjastoon?

Joku hyvä kirja jota en ole ehtinyt lukea saattaa myöhästyä viikon. Mieluummin maksan ne pienet sakot siitä ilosta ja tällainen kirja on siis aina bestseller jossa vain viikon laina.

Voi ei, mun mies aina sanoo mulle, että mä pidän kirjastoja pystyssä myöhästymismaksuilla :ashamed:

Nojoo, kyllä mä viimeistään kirjallisen huomautuksen jälkeen tajuan ne palauttaa, mutta joku mun psyykkeessäni "estää" palauttamasta niitä ajoissa :whistle:

MUTTA, KIITOS tästä ketjusta, menenkin heti kirjaston sivuille tarkistamaan lainani ja uusimaan tarvittaessa :flower:

• Tykkää
Reactions: Dongxi ja Kais
Voi ei, mun mies aina sanoo mulle, että mä pidän kirjastoja pystyssä myöhästymismaksuilla :ashamed:

Nojoo, kyllä mä viimeistään kirjallisen huomautuksen jälkeen tajuan ne palauttaa, mutta joku mun psyykkeessäni "estää" palauttamasta niitä ajoissa :whistle:

MUTTA, KIITOS tästä ketjusta, menenkin heti kirjaston sivuille tarkistamaan lainani ja uusimaan tarvittaessa :flower:

Esim ankealla lapsuudella voi selitellä kaikenlaista

Tuo on muuten niin raivostuttavaa! Eikä multa heru edes yhtään ymmärrystä heille jotka tahallisesti omaa huolimattomuuttaan "unohtaa" palauttaa ne kirjat. Kuolema yms. on eri asia, mutta etpä sä sitäkään asiakkaana tiedä et miks se tietty kirja ei oo puoleen vuoteen palautunu edelliseltä lainaajalta. Jos kerran tietää et itsellä on taipumus unohtaa palauttaa, on varmasti parempi ettei käytä sitten kirjaston palveluja ollenkaan.

Kuka nyt jaksaa stressaa jostain kirjoista. :D palautetaan kun ehditään/jaksetaan/muistetaan jne

Minä jaksan. :D Kyllä ne lainat kuuluu kuulkaa uusia ajoissa tai sitten palauttaa kiltisti takaisin kirjastoon. Ne ovat teillä vain lainassa määräajan verran ja kuuluvat myös muiden ihmisten käyttöön. Jos jokaisen lainauskerran jälkeen kirjojen palauttaminen ajallaan on oikeasti ylivoimaista (poislukien tietysti sellaiset esteet kuten sairastuminen ym), niin kannattaa ruveta ostamaan teokset omaksi, jolloin ne saa tosiaan lukea omaan tahtiinsa. :)

T. Kirjaston tätönen

Yhteistyössä