Miksi ne kakarat on PAKKO tuoda kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
MATTEUKSEN EVANKELIUMI

18. Luku

1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

Matt. 19:14 Niin Jeesus sanoi: Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta.
Mark. 10:14-15 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.
1 Kor. 14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

Matt. 23:11-12 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
12. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.

Matt. 10:42 Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille.

6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Mark. 9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
Luuk. 17:1-2 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!
2. Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.

Minun käsitykseni mukaan juuri lapsilla ja lapsen mielisillä on etuoikeus tulla Jumalan valtakuntaan eli siis myös kirkkoon!

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;30513535:
Ei ole mitään järkeä viedä sellaista lasta, jota ei kiinnosta/jaksa /osaa/halua kuunnella ja olla aloillaan "Kauneimmat joululaulut" tilaisuuteen. Siellä on nimenomaan tarkoitus keskittyä ja hiljentyä kuuntelemaan joululauluja eikä temmeltää miten sattuu...en veisi sinne omaa 6v poikaani, vaikka hänet varmasti tiukalla ilmeellä saisin olemaan aloillaan...mutta miksi hänen siellä tarvitsisi "kärvistellä"..

En tiedä, onko jossain sellaisia "Kauneimmat joululaulut" -tilaisuuksia, joissa pitäisi olla hiljaa ja kuunnella. Mutta ainakin meillä päin niissä on kyllä tarkoitus laulaa, sitä varten itsekin viime vuonna halusin mennä, vaikka en ole missään määrin uskovainen, koska tykkään laulaa. Lapsi ei juuri vielä laulanut, mutta ei myöskään kärvistellyt. :) En minäkään kyllä veisi lasta väkisin, mutta olen tosi iloinen että lapsi kyllä innostuu melkein mistä vaan, kun sitä sopivasti hänelle hehkuttaa. Lähtöolettamaksi ei minusta pidä ottaa, että ei lasta nyt vaan kiinnosta.

Eilen olin juuri kirkossa joululauluja laulamassa 2v ja vauvan kanssa, meillä tuo on perinne ja haluan myös lapseni mukaan. Ei lapsia voi kotiinkaan piilottaa siihen asti että kasvavat aikuisiksi. Pyrin muutenkin ottamaan lapseni joka paikkaan mukaan, samalla he oppivat myös käyttäytymään.vauva oli koko tunnin hiljaa sylissä ja nukahti, 2v viihdytin näyttämällä kuvia kännykästä kun alkoi levottomaksi, ei varmasti häirinneet ketään.

Jos haluatte, että lapset oppivat käytöstapoja ettekä itse niitä juurikaan omaa tai osaa/jaksa opettaa, niin laittakaa pienet pilttinne päiväkotiin. Täällä meillä me opastamme ja ohjaamme. <3 Oltiin viime viikolla päiväkotien joulukirkossa, jossa n. 120 lasta...arvatkaapa kuinka moni hyppi jänishyppelyä käytävää pitkin tai potkii edessä olevan penkkiä... Aivan oikein, ei kukaan! :) Me täällä pk:ssa osaamme sosiaalistaa ja tapakasvattaa lapsenne täysvaltaisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Becouse we care. LOL!!

Jotkut äidit eivät pääse ilman lapsia mihinkään, edes kirkkoon ja jotkut perheet haluavat mennä koko perheellä kirkkoon ja se heille suotakoon. Toki jos lapset kovasti häiriköivät, heidän kanssa voi mennä rauhoittumaan esim. kirkon eteiseen. Lapsille kannattaa varata kirkkoon mukaan pientä syötävää ja puuhailtavaa esim. värityskirja. Itse kyllä nauttisin istua kirkossa kaikessa rauhassa ilman lapsia mutta aina se ei ole mahdollista ja mielestäni lastenkin on hyvä oppia käymään kirkossa pienestä pitäen.

"LaMamanMorbid", jos kerta olet pk:n täti, niin kerrohan hyvät ja kalliit neuvosi siitä, miten saada 1,5v ikäinen ylivilkas tenava viihtymään joulukirkossa semmoiset 45 min.? Tai vastaavasti ainakin semmoiset 15-20min.? Kirkkoreissuja kun on tulossa sellaiset 2 kpl.

No joo, tuohon aikaan illasta en kyllä lähtisi meidän nelivuotiasta raahaamaan yhtään mihinkään.
Ja muutenkin, mielummin valitsen tuon ikäiselle tilaisuuden, joka on suunnattu lapsille. Jos omassa kaupungissa ei järjestettäisi laulutilaisuutta erikseen lapsiperheille, niin voi olla, että kävisin kokeilemassa lapsen kanssa aikuisten tilaisuutta. Mutta jos en saisi lasta istumaan penkillä, niin lähtisimme pois.

Mutta en kyllä tajua tuotakaan, että joku loukkaantuu siitä, että joku on kokenut nuo lapset häiritseväksi. Kyllä itseänikin ärsyttäisi, jos joku potkisi penkkiäni ja meuhkaisi koko ajan vieressä, kun yrittäisin keskittyä itse ohjelmaan.

"Antakaa lasten tulla tyköni"

Mun mielestä sellaisella, joka ei tuota kohtaa raamatustaan muista, ei oo mitään asiaa koko hemmetin kirkkoon. Nih. Häpeäisitte!

Niin, toisaalta nuo raamatun tekstit pohjautuvat aikaan, jolloin lapsia vielä kasvatettiin eikä joka toisella ollut taipumusta adhd-tyyppiseen sekoiluun.
Voi hyvin olla, että nykypäivän vapaan kasvatuksen tuloksia olisi Jeesuskin käskenyt ensin opettelemaan käyttäytymään ja vasta sitten tulemaan tykö.

Tuossa ei taida olla ongelmana se että lapset tulivat kirkkoon, vaan se, että vanhemmat ei ole osanneet niitä kasvattaa.

Huithapelilapsia näkee paljon ja sen näkee myös että syy on vanhemmissa.

pienestä pitäen ne kakarat pitää opettaa erilaisiin juttuihin ja tilaisuuksiin. on vanhempien vika, jos eivät saa kuria. itse olen aina kulkenut lasten kanssa., ja minkäänlaista häiriötä ei ole aiheutettu. kun pienestä alottaa, niin ei ole sitten myöhemmin mitään ongelmia. voi sanoa, että lopussa kiitos seisoo.

Sellaiset vanhemmat eivät pahoita mieltään, joiden lapset eivät jänishyppele pitkin kirkonkäytäviä ja potki pappojen tuolin selkämyksiä.

Jos lapsi ei kykene olemaan rauhallisesti voi lähteä pois, sen verran voi huomioida myös muita kanssaihmisiä.

:laugh:
Jänishyppele!! :)
Anteeks, mutta naurattaa niin kauheasti tuo sana ja se miten hyvin se kuvaa esim. mun omaa nelivuotiasta. Oon potenu joskus huonoa omaatuntoa siitä, kun en hirveän usein ottele sitä mukaan vastaaviin tapahtumiin. Tämän ketjun myötä syyllisyys hälveni.
Kiitos :flower:

Yhteistyössä