Miksi mun kakut ei kypsy uunissa? Missä vika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nn

Vieras
Jos teen kakkuja, joihin tulee jotain "ylimääräistä" niin kakut ei kypsy vaan on sisältä vielä vaan taikinalöllöä ja pinnalta taas jo liian paistunut. Eli jos taikinaan tulee suklaata tai esim. nyt tein banaanikakun niin taaskaan ei kypsynyt, muut leipomukset onnistuu aina eli uunissakaan ei pitäisi olla vikaa..

onko sun uunissa se lämpötila, mitä ohje näyttää?? siis jos säädät uunin 200 asteeseen, onko siellä 200 astetta? osta kaupasta sellanen pieni lämpömittari uuniin ja testaa lämpö. meillä vanha uuni näyttää n 40astetta vähemmän kuin nappuloilla on säädettynä, ja se on jo kakunpaistossa aika paljon.

huomioi myös se, että laitat kakun oikeaan korkeuteen uunissa. ja tarkista vielä ohjeesta tekovaiheet, ettei taikina jää liian tiiviiksi (vaahdot eivät ole tarpeeksi vaahtoutuneet jne). nostatusaineita tarpeeksi jne.

kantapään kautta nää minäkin olen opetellut =)

Olen huomannut, että kannattaa laskea hieman uunin lämpötilaa ja laittaa loppuvaiheessa leivinpaperia/foliota kevyesti vuoan päälle, ettei tummu liikaa päältä. Kokeilu puutikulla (varrastikku tms.) kypsyyttä ennen kuin otat uunista!

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä